Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til videre kamp mot systemet ønskes!

Gjest Sliten_nå

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten_nå

Hei.

Har de siste 3 årene vært under rehabilitering hos NAV grunnet en ligamentskade i nakken, dvs 1 år på sykepenger og 104 uker rehab.

Første året prøvde jeg fysioterapi anbefalt av NAV ( med trygdeavtale) uten at disse hjalp mot hverken skade eller smerter. I det siste 1,5 årene har jeg gått til en privat fysioterapeut anbefalt av en overlege, dette har forbedret min helse utrolig mye, men det blir ikke dekket av NAV pga manglene trygdeavtale.

Selv om helsetjenesteforvaltningen har godkjent refusjon 2 fra og med 2007 har eg ikke motatt en krone tilbake av det jeg har lagt ut til nå, (ca 15.000 kr av rehabiliteringslønn, som om denne ikke var lav nok fra før av.)

Nå står jeg uten noe vedtak fra NAV, ikke noe lønn eller noe, eneste jeg fikk var søknadskjema for uføretrygd.

Etter samtaler med NAV jobb er det mulig å søke attføring, men lønnen er like forferdelig som rehabiliteringslønna. (Lånekassen ikke et alternativ, sosialkontoret likedan) Uansett er min helse på et nivå som trenger mer trening for å bli bedre og for å kunne ta tak i arbeidslivet igjen. Ref overlegen: med trening - 100% sjanse for å komme tilbake til arbeid innen 1 år, Uten trening - 100% sjanse for 100% uføre.

(Har samboer & barn.)

Er det noen som ha vært bort i noe lignende eller har erfaring med disse kontorene?

Hovedspørsmålet må bli, er det mest fornuftig å søke ungufør/tidsbegrenset ufør (pga øko) deretter ny skolegang, eller gå direkte fra intet og over på attføring (dårlig øko) evt jobbe innimellom.

Evt, noen trygdeadvokatråd/sosionomer som kan noe om dette?

Er nokså rådvill for øyeblikket og håper på noen gode råd, mer info kan gis viss det er behov for det.

Ønsker å trene så jeg blir sterk nok til å få ferdig utdannelsen, få en normal jobb og tjene nok til å dekke vanlige behov, dvs være økonomisk levedyktig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nav-folk kan ofte ikke så mye. Derfor er det ikke sikkert du får forklart alle dine rettigheter, og det kan hende du må finne ut av ting selv. Les lover, forskrifter og rundskriv. Hvis du finner ut at du blir behandlet dårligere enn du har krav på er den beste måten å hanskes Nav på etter det jeg har hørt å få en advokat til å skrive et brev hvor han peker på reglene det gjelder, og "bare pass dere". Kanskje sparer de litt penger på å behandle deg som dritt, men de taper enda mer på å få en sak mot seg, selv om de vinner. Ung ufør tror jeg ikke du skal tenke på, siden du har mulighet til å komme tilbake. Dessuten er det vanskelig å oppnå. Attføring er et alternativ, og hvis stønaden er for lav kan sosialkontoret hjelpe. Av og til må man svelge en kamel eller to, og det er jo bare snakk om delfinansiering.

Stå på. Nav suger noe så inn i grønnsprengte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...