alexpea22 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hei Jeg leier en leilighet hvor det er tre boenheter. I andre etasje er det en Aiport Express som leverer trådløst nettverk. Dårlige greier. Vil det lønne seg for meg å få tak i et nettverkskort (PC-CARD) som støtter N-teknologien? Altså, da må man konfigurere routeren til n, og ikke g. Men vil da PC'er med kun støtte for g-nettverk fungere på n-nettverket? Jeg har lest at dersom det er en g-enhet tilkoblet på nettverket, så vil automatisk routeren omstille seg til et g-nettverk. Om så: Kan jeg da be husverten om å installere en Airport extreme i andre etasje, og en express i første og tredje? Slik at man kan konfigurere selv om man vil ha n eller g-nettverk i sin etasje. Jeg bor i tredje. Uansett.. g-nettverket som er nå fungerer svært dårlig. Blir nok bedre uansett dersom det blir satt en extreme-versjon i andre etasje, og en express i første og tredje som fungerer som extendere. Om n-nettverk går an å konfigurere på dem individuelt i etterkant er da ikke nøye, for jeg vil få bedre signal uansett. Noen synspunkt? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Jeg er rimelig sikker på at det finnes en N-modus som også støtter G, akkurat som det finens en mixed modus for b/g. Du vil naturligvis ikke få noen av fordelene med N-nettverket når du bruekr den modusen, så ved mindre de fleste av brukerene har N kompatible nettverkskort så hjelper det jo ikke på situasjonen så fryktelig mye. n-baserte nettverk har j mye bedre rekkevidde, men om bare halvparten av klientene har n-kompatible kort så hjelper det jo ikke så mye. Det er to andre ting du kan sjekke ut... - Har du mulighet til å sette på en antenne på ruteren? Hvis ja, så kan du bytte den uyt med en sterkere antenne, evt og en retningsbestemt antenne. Det vil forsterke signalet betydelig. - Du kan også bruke en reapeater (eller en billig DD-WRT kompatibel ruter satt til repeater modus) til å gjennta nettverket. Da bare plasserer du den halvveis mellom den originale ruteren og der maskinene står, så vil den utvide nettverket for deg. -Stigma Endret 28. august 2008 av Stigma Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg er rimelig sikker på at det finnes en N-modus som også støtter G, akkurat som det finens en mixed modus for b/g. Du vil naturligvis ikke få noen av fordelene med N-nettverket når du bruekr den modusen, så ved mindre de fleste av brukerene har N kompatible nettverkskort så hjelper det jo ikke på situasjonen så fryktelig mye. n-baserte nettverk har j mye bedre rekkevidde, men om bare halvparten av klientene har n-kompatible kort så hjelper det jo ikke så mye. Det er to andre ting du kan sjekke ut... - Har du mulighet til å sette på en antenne på ruteren? Hvis ja, så kan du bytte den uyt med en sterkere antenne, evt og en retningsbestemt antenne. Det vil forsterke signalet betydelig. - Du kan også bruke en reapeater (eller en billig DD-WRT kompatibel ruter satt til repeater modus) til å gjennta nettverket. Da bare plasserer du den halvveis mellom den originale ruteren og der maskinene står, så vil den utvide nettverket for deg. -Stigma Leiligheten har tre etasjer. Routeren står i andre etasje og skal gi trådløst nettverk til alle tre etasjene. Det er en Airport Express. Ikke mulighet til å skifte antenne, da den ikke er synlig engang. Jeg tror den beste løsningen hadde vært å hatt en Aiport Extreme i andre etasje, og en express i første og tredje etasje som fungerer som extendere. Men det løser jo dermed ikke mitt n-nettverks-ønske. Vil det være mulig å stille express'en i tredje (om min løsning slår gjennom) til å KUN ta i mot n-devices? Eller vil g-enheter i andre etasje interfere (selv om de har egen ruter der) og senke nettverket til g? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå