Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Heisann! Har nettopp fått min nye XPS med E8300, og tenkte å overklokke litt. Det jeg lurer på er hvor langt jeg kan gå! Jeg har fått med meg at ingen prosessorer er like osv osv osv, men hvor langt skal jeg tørre å presse den? Vil ikke klokke såpass mye at den går til helvete innen et år. Er forresten første gang jeg klokker.

Kjøleren som sitter på er passiv, men det står en kraftig 140mm vifte og blåser på den fra 10 cm avstand.

Speedstep er slått av, og multiplier er satt til 8x. FSB er for øyeblikket 363 mhz(333 originalt) og da kjører prosessoren på 2904 mhz. Det ser ikke ut til å være noe problem.

Så fort jeg tar FSB så høy at prosessoren får over 3000 mhz, får jeg enten BSOD eller så går pc'n i stå. Skal jeg kanskje øke volt eller noe? Core er på 1,225v og "GTL Vref boost" er på 0,671v. Vifta står på 26 prosent.

Noen som kan hjelpe meg litt i gang der ute? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt du skal presse den er det ingen som kan svare på, som tidligere påpekt klokker like CPUer forskjellig. Så lenge du følger med temperaturene og er snill med vcore er det lite som kan ta knekken på CPUen, selve klokkingen er i seg selv ganske harmløs. Som regel vil forskjellige sikkerhetsmarginer o.l slå inn før det går veldig galt.

Start med å klokke på org. vcore og øk FSB i mindre steg mens du tester med Orthos mellom hver økning for å sjekke at det er stabilt. Finn så ut hvor langt du kan klokke før det blir ustabilt med standard vcore. Hvis temperaturene tillater det, så kan du øke vcore litt og klokke videre, men pass på å ikke gi den for mye spenning da din generasjon CPUer ikke liker mye spenning før de degraderes.

Hvilke temperaturer har du under full belastning på standard vcore?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...