Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En venninne ble sextrakassert på jobb - hva slags rettigheter har hun?

kevinedomm

Anbefalte innlegg

Heisann,

En god venninne av meg hadde idag en uheldig opplevelse på jobben sin, så jeg spør på hennes vegner:

Idag var hun på jobben, og en annen ansatt der (en mann) kom og holdt rundt henne og tok henne på brystet, så hun sparket og slo etter han det han kunne, og han sprang der ifra.

Senere ble han konfrontert for sjefen, hvor han beklaget, men det ble sagt at imorgen så kommer han ikke på jobb.

Jeg lurer nå på om hun har rett til å få erstatning? Eller ihvertfall få han sparket? Hun er 22 år gammel. (dvs myndig).

Anmeldelse? Har det noe for seg?

Takk på forhånd for svar :)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kan politianmelde det og evt. kreve erstatning via en rettskak, men tror ikke det blir det helt store greiene ut av det.

Om han blir sparket må være opptil personalavdelingen å avgjøre. Ut i fra reaksjonen, må hun ha tatt dette ganske tungt og vil vel helst ikke se ham igjen. Hun kan evt. sette hardt mot hardt og si at enten går han eller så går henne. Så får de velge om de vil "hjelpe" en som sextrakasserte en annen ansatt...

Lenke til kommentar

Så lenge dette blir tatt tak i av ledelsen, så er vel det i tråd med de lover og forskrifter som foreligger.

Jeg tviler på at du får sparket en person etter én forseelse. Så enkelt er det nok ikke. Men dersom det skjer igjen, altså at han ikke tar seg sammen, er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at du får sparket en person etter én forseelse. Så enkelt er det nok ikke. Men dersom det skjer igjen, altså at han ikke tar seg sammen, er det en annen sak.

Ja, men hvis hun følte det såpass ubehagelig at hun ikke vil se ham igjen, tror det er hjemmel for å sparke ham i loven. Jeg veit folk har mistet jobben her pga én forseelse, dog ganske alvorlig.

Lenke til kommentar

Det skal flere hendelser til før man blir sparket, selv om de er grove slik som her. Noe av det eneste som fører til direkte oppsigelse er feks tyveri o.l. fra arbeidsplassen. Annet er gjentatte ting vanligvis...

Dette ser jeg faktisk har blitt løst bra nok, tatt opp direkte med ledelsen i bedriften og han har fått en skrape. Dette viser at ledelsen ser ut til å ta slike ting på alvor.

Klart din venninne finner det her skikkelig skikkelig vanskelig - at hun må jobbe med han ennå. Det forstår jeg. Men ansattvernet i norge er som flere sier sterkt.

Senere ble han konfrontert for sjefen, hvor han beklaget, men det ble sagt at imorgen så kommer han ikke på jobb.

Hva mente du her..?

Lenke til kommentar
Heisann,

En god venninne av meg hadde idag en uheldig opplevelse på jobben sin, så jeg spør på hennes vegner:

Idag var hun på jobben, og en annen ansatt der (en mann) kom og holdt rundt henne og tok henne på brystet, så hun sparket og slo etter han det han kunne, og han sprang der ifra.

Jeg lurer nå på om hun har rett til å få erstatning? Eller ihvertfall få han sparket? Hun er 22 år gammel. (dvs myndig).

Anmeldelse? Har det noe for seg?

Takk på forhånd for svar :)

Hva med å anmelde ham? Den slags oppførsel er straffbar, se Straffeloven § 200: "Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år". Det vil selvsagt ikke bli snakk om fengsel for en mindre alvorlig handling som dette, men han kan i det minste bli kalt inn til avhør (noe som kan være ubehagelig nok i seg selv) og få et passende forelegg for handlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...