Gå til innhold

Ubuntu vs Linux Mint

Anbefalte innlegg

Skal innstallere enten Ubuntu eller Linux Mint på min bærbare Dell XPS M1330. Disse bygger jo på samme kjerne, så det jeg lurer på er egentlig hva er de største forskjellene? LM ser jo mye penere ut. Noen som vet om noen kompabilitetsforskjell mellom de to distroene?

Er Ubuntu x64 å anbefale, eller er det kompabilitetsproblemer her også på lik linje med Windows x64?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter det lille jeg vet så er mint bygdt på ubuntu, men mint har f.eks codecs for å spille av multimedia instalert i utgangspunktet.. Kjører linux Mint selv og mener at mint kan kjøre alt ubuntu kan. Men det kan jo selvfølgelig være at jeg tar feil, er rimelig fresk selv i linux.

Kjører selv LM på min gamle bærbare, og det fungerer knall det, bortsett fra at jeg ikke helt får til alle disse fancy effektene (ikke at et er så viktig da).

Her på skolen bruker man litt Ubuntu, så derfor er jeg litt i tvil om hva jeg skal innstallere. Noen som veit om noen fordeler/ulemper distroene seg imellom?

Lenke til kommentar

har linux mint jeg og. er fornøyd med det. jeg bytta fra ubuntu til linux mint fordi jeg synes linux mint var enklere oppsett på og bedre, den så liksom bedre og enklere ut og mere fancy. og ting var enklere med linux mint synes jeg. menyen og ting.

så jeg ville gådd for linux mint. ;)

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Ubuntu til Linux Mint rett og slett fordi Flash, Java, kodeker, Samba og annet snacks var forhåndsinnstallert. Ellers er det samme greia som Ubuntu. Wlan skal visstnok også være plankekjøring med Linux Mint, dette har jeg ikke prøvd selv, sitter på en stasjonær.

Lenke til kommentar
Her på skolen bruker man litt Ubuntu, så derfor er jeg litt i tvil om hva jeg skal innstallere. Noen som veit om noen fordeler/ulemper distroene seg imellom?

På mange måter er de like, men flere anmeldelser gir Mint en høyere score for å gjøre ting enklere for mange, selv ville jeg anbefalt Linux Mint. Stort sett så sparer du et par minutter på å sette opp Mint enn Ubuntu, iallefall om du vet hvordan du skal gjøre det. Begge to har Live-CD, så de kan enkelt testes ut, det å ombestemme seg og installere den andre om man ikke er fornøyd tar som regel ikke mer enn 20 min.

-I bootmenyen har Ubuntu flere valg, her kan man enkelt velge f.eks norsk oppsett på tastaturet. Tror ikke man bare kan trykke F3 og velge norsk i Mint, men dette er bagateller å forandre på ... selv om det kan være litt slitsomt om man skal gjøre det hver gang om man er avhengig av å bruke live-Cd ofte, men på en annen side så har man alt man trenger får å surfe på youtube og spille av filmer og musikk i Mint.

-Ubuntu har to paneler, Mint har en nederst på skjermen, og menyen er en del annerledes, samme gjelder oppdateringsværktøyet.

-Mint kommer med en del ut-av-boksen, som støtte for codecs og flash.

-Mint har en del små mer og mindre hendige programmer og tweaks man ikke finner i Ubuntu.

-Et par programmer ser ut til å være ofret, tror ikke Gnome spillpakka følger med, men alt det kan man enkelt installere senere.

-Mint har de samme pakkebrønnene som Ubuntu, plus noen av sine egne, Mint har også en egen softwareportal. CnR og programmer gjennom getdeb funker fint i Mint (som det meste av Ubuntumatreale som er der ute).

-Mint er lstort sett svart og grønn som standard og Ubuntu er mer brun som standard.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Er Ubuntu x64 å anbefale, eller er det kompabilitetsproblemer her også på lik linje med Windows x64?

64 bit kan være litt knot, f.eks. mtp flash, men det finner metervis av HOWTOer på nett og hjelp her på forumet for dette.

På den andre side, hvorfor gå for 64 bit?

Stort større fordel enn å kunne bruke over 3,5 Gb ram finnes vel ikke for en typisk hjemmebruker.

Klart ting som kompilering, floating point operasjoner, og mange server oppgaver liker 64 bit som MJ liker små gutter, men for en vanlig desktop / laptop installasjon ser jeg ingen fordeler med 64 bit.

Det, koblet med at noen ting er litt vanskeligere i 64 bit linux, gjør at jeg ikke vil anbefalle 64 bit.

I hvert fall ikke for en førstegangs bruker.

Installer Mint, få en følelse for hvordan linux er å bruke, så kan du se på 64 bit i fremtiden om du skulle ønske det.

Lenke til kommentar

Generelt sett er alle programmer på en 64 bit distro også kompilert som 64 bit, så sannsynligvis vil du ikke støte på de store problemene.

32 bit på 64 bit situasjonen kommer kun for de programmene som kun er tilgjengelige som 32 bit, f.eks. flash.

Tidligere har også video kodeker vært et problem, men nå klarer mplayer/ffmpeg å spille av win32 kodeker uten at en må installere kodekene separat, så den problemstillingen kommer ikke opp.

32 bits flash kan en bruke på 64 bit via ndiswrapper.

Men jeg ser fortsatt ikke noen stor fordel ved å bruke 64bit kontra 32bit for en vanlig bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...