audun.g Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hei. For noen dager siden kjøpte jeg meg en lg l226w-skjerm. Jeg var veldig fornøyd helt til jeg merket noe jeg ikke hadde sett før. Nemlig at overganger fra helt svart til en annen farge var utrolig dårlige. Det ser på en måte ut som årringer. Dette skjer ikke med de andre fargene. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være mulig når det er en såpass ny skjerm og skjermen jeg sitter å skriver på nå som er på skolen min ikke har dette problemet, men er helt klart en billigere lcd-skjerm. Jeg lurer på om dette er et problem som skyldes skjermen eller rett og slett at det er en konflikt mellom maskinen min og skjermen. Jeg har oppdatert både driver for grafikkort og skjermen, men det hjalp ikke. Kan noen hjelpe? Det er veldig frustrerende når jeg skal feks redigere bilder i svart hvitt. mvh Audun Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Er oppløsning satt til native oppløsning (skjermens)? Lenke til kommentar
audun.g Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Er oppløsning satt til native oppløsning (skjermens)? Ja. Det er den. Det er en 22" og den er satt til 1650x1050. I tillegg fant jeg denne testen på hardware.no og der er dette problemet ikke nevnt som et minus. Noen som har peil? http://www.hardware.no/artikler/lg_l226wtq/42553 Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Er oppløsning satt til native oppløsning (skjermens)? Ja. Det er den. Det er en 22" og den er satt til 1650x1050. I tillegg fant jeg denne testen på hardware.no og der er dette problemet ikke nevnt som et minus. Noen som har peil? http://www.hardware.no/artikler/lg_l226wtq/42553 Ja, slutt å les skjermtester på hardware.no, da de overhode ikke har peiling på hvordan å teste skjermer. De såkalte "testene" deres av skjermer er i beste fall til å le av. Tester de input lag i tillegg til farger, kontrast ratio, hvit, gråskala og lysuniformitet med colorimeter? Nei, det gjør de ikke. Med andre ord, så og si helt ubrukelig lesestoff. audun.g: LG 226WTQ har store deviasjoner i gråskalaen, så det er ikke rart at du opplever det du gjør (sjekk her selv). Skjermen din er en gammel TN-skjerm, så hvis du nylig har kjøpt den har du gjort ett dårlig kjøp, da det fins bedre 22" TN-skjermer. Skal du ha en skikkelig skjerm for bilderedigering, så kjøper du ikke en skjerm med TN-panel. TN har ikke ekte 8-bit farger og lider av alvorlig gamma/farge skifting i den vertikale innsynsvinkelen. Skjermer med IPS-panel er helt overlegent for bilderedigering og generelt all-round bruk. Endret 29. august 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
audun.g Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Ok Vet du om en god 22" med ips-panel eller tn? Og hvor my koster det? Og er det ingen måte å bedre dette på uten å kjøpe ny skjerm? Endret 29. august 2008 av audun.g Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå