Gå til innhold

Nettverks oppsett, tips og erfaringer.

sdf123

Anbefalte innlegg

Nå etterhvert begynner jeg å få en del maskiner, serverer, skrivere osv i nettverk og har da lyst å sette opp alt ordentlig og trenger da noen tips.

For å ta oppsettet mitt først: 2 bærbare laptoper, 1 server, 1 htpc og en lan skriver. Alle komponentene kjører XP, enten home, pro eller server. Og alle er koblet opp mot en WRT54G.

Jeg kjører alle i samme Arbeidsgruppe og DHCP via WRT54G. Men jeg ønsker litt bedre sikkerhet. Noen som har litt tips ol? Feks på filserveren har jeg mye filmer, musikk, programmer, private dokumenter, noe som er felles noe som er ikke osv. Finnes det noen kjekke måter å sette opp god sikkerhet på uten å gjøre det alt for komplisert?

Har også vurdert å sette opp en linux server som ren filserver, bare til lagring og kjøre den serveren jeg har nå til andre server oppgaver. Men ser ikke helt for meg andre oppgaver enn torrent og ftp. Hva annet bruker man en server til i et så "lite" nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På HTPCn min har jeg satt opp en nettverksdiskstasjon som alle filmer ligger under. Men når jeg logger på spør den meg om passord for å kunne logge meg på se innholdet på det stasjonen.

Finnes det noe enkle måte så dette skjer automatisk, slik at når dama skrur på HTPCn, så starter alt automatisk(den logger seg på windows, kobler seg automatisk til disken på serveren og så starter Mediaportal(mediasenter programmet som jeg kjører)).

Jeg ønsker ikke å fjerne passord ol på serveren, det må være mulig for at windows selv kan huske brukernavn og passord til neste gang.

Må jeg lage et brukernavn på serveren som er det tilsvarende på HTPCn? Er ikke helt inneforstått med alt dette med nettverk, brukernavn og passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...