Gå til innhold

iPod Touch 8gb, med 7gb kapasitet?

Anbefalte innlegg

Hei. Som emne tittelen tilsier har jeg en Ipod Touch 8gb. Jeg er fullstendig klar over at lagringskapasitet varierer utifra hvilket medie som leser den, og hvordan den blir lest. Saken er at min iPod har kapasitet på 7.08gb. Er ikke det litt juks? Burde de ikke kalle den iPod 7gb når det er det det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egentlig ikke. Det er 8 gb, men det ligger allerede flere programmer og andre ting som tar plass. Disse programmene er nødvendige og bruker derfor litt plass.

Edland

Det er feil. Kapasiteten er på på 7.1 gb den. Jeg ringte Apple kundesenter, og der kunne de fortelle at det var Windows måte å regne byte på som var utslagsgivende. Hadde jeg altså hatt en Mac, ville jeg sett 8.0 gb.

Lenke til kommentar
Da kan du vel forklare hvofor jeg som har Mac bare har 7.1 gb da?

Hvorfor startet du en tråd om dette, og par timer senere ringer du til Apple kundesenter?

Det kan jeg nok ikke forklare deg, og hvis det stemmer, skal jeg ringe til kundesenteret igjen.

Hvor leser du at jeg ringte etter noen timer?

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Flash-modulen som står i iPoden er på 8GB, men pga. produsentenes og operativsystemenes forskjellige definisjoner blir det slik.

Det er sånn med alle MP3-spillere på markedet, også med harddisker.

F.eks. vil ikke en 100GB harddisk gi deg 100GB faktisk lagringskapasitet, men 92,84GB. (Ihvertfall sånn jeg har det)

Lenke til kommentar
Nei, det er det ikke.

Flash-modulen som står i iPoden er på 8GB, men pga. produsentenes og operativsystemenes forskjellige definisjoner blir det slik.

Det er sånn med alle MP3-spillere på markedet, også med harddisker.

F.eks. vil ikke en 100GB harddisk gi deg 100GB faktisk lagringskapasitet, men 92,84GB. (Ihvertfall sånn jeg har det)

Jepp, akkurat som at jeg tar turen til Maxbo og ber om en planke på 8 meter, men får en planke som i realiteten er 7.08 meter lang. Idiotisk. Jeg får ikke det jeg betaler for.

Lenke til kommentar

Jorchi: En byte er en byte, og en kilobit er en kilobit uansett hvilket operativ system man måtte befinne seg i. :)

Det er helt riktig som resten av folka sier. Har selv en Nano 8GB, og selv i den opptar OS litt av plassen, samt systemkonfigurasjon.

Lenke til kommentar
Jepp, akkurat som at jeg tar turen til Maxbo og ber om en planke på 8 meter, men får en planke som i realiteten er 7.08 meter lang. Idiotisk. Jeg får ikke det jeg betaler for.
En mer korrekt beskrivelse av samme scenario ville vert at du drar til Maxbo å kjøper en planke på 8 meter, og når du kommer hjem måler du den med ditt eget metermål som måler 1cm som ~0,876cm. Planken er like lang selv om den måler litt over syv meter hos deg og åtte meter med Maxbos eget målesystem hvor 1cm = 1cm.

Du er ikke blitt lurt selv om Windows beregner den ledige plassen med en annen måleenhet en produsentene. Forhåpentligvis blir Gibibyte tatt mer i bruk av produsenter i fremtiden for å unngå slik forvirring bandt forbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...