Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vifte/kjøling til en AMD Athlon 64x2 6000

Anbefalte innlegg

Hei, dette er ikke heelt overklokking, men regner med jeg får best svar her. Jeg har en prosessor som nevnt i tittelen på et mATX hovedkort i en shuttletype maskin så har relativt liten plass i kabinettet. Har ikke plass til noen form for kjøling som er høyere enn den viften som er med som standard. Har heller ikke plass til å sette inn andre vifter i kabinettet.

Så jeg lurer på om noen vet om en vifte som passer inn og er stillegående?

Den som er der nå bråker som et helvete. Den kjører på 6000rpm under load og ca 4000rpm på idle. Cpuen blir holdt på ca 35-40 grader så vidt jeg klarer å se.

Noen ide til hva som blir den beste løsningen her for å senke volumet mest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Den Zalman vifta ser ut som den passer. Og har gitter i toppen, så er nok greit av vifta blåser oppover slik som den. Men er den vifta god på kjøling/støy? Stor forskjell fra orginalvifta?

Ingen vifter som blåser *oppover* bortsett fra egne "custom" løsninger.

Vifta skal ikke bare kjøle ned finner/pipes på sinken, men også blåse på/rundt sokkel (som er ganske viktig for CPU'er med TDP > 100w).

AMD leverte über-kjøler for Opty's og noen versjoner av X2.

Denne er/var like bra (så lik ut) som denne Zalman'en.

Støy kan du justere selv med viftestyring i Bios (eller ekstern viftestyring).

Det blir en avveining mellom temp/(over)klokk.

Regner med at du ikke skal klokke i ett slikt kabinett, så da kan du sette vifte til å gå så stille(sakte) som mulig relatert til akseptabel temp.

Husk forøvrig at CPU-kjøler hjelper lite dersom kabinettet er så trangt/tett at CPU-kjøler ikke gjør annet enn å resirkulere varmere og varmere luft.

Dette er nemlig normalt det største problemet med dårlig designede mAtx-kabinett.

Lenke til kommentar

ah okei, greit å lære en del nytt her :) Ikke noen ekspert på dette.

Hvor høy temp er det trygt å la cpuen ligge på?

Kabinettet er forsåvidt litt trangt, men siden cpuen er på er grei nok. Gitter i toppen over vifta, og åpninger nede langs hele siden av kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...