Petter Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 jeg og en kompis i klassa skal ha PTF ( prosjektet til fordypening) i klassa går ikt så skal fordype oss i noe som relaterer data. derfor har vi valgt og fordype oss i linx, men så har vi et problem vi trenger et "tema" som vi skal lære mere om. jeg har ingen store erfaringer med linux selv har hatt Ubuntu instalert på laptoppen en liten stund, men ikke noe spessielt. så vist det er noen som har noen tips til et linux os som vi kan bruke og sette oss inn i. som er litt "morrsomt" og lære seg jadde dette vært kjempe flott:D Mvh Dovito Lenke til kommentar
huf Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Om ingen av dykk har noko særleg kompetanse innan G/L, så er det vanskeleg å byrje å fordjupe seg i avanserte emner som dykk ikkje skjønar uansett. Betre å ta for seg litt generelle tema. Evt. linux som server. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 jeg tror det må bli noe i den duren. men vist det er noen som har noen bra os som vi kan bruke så tips tips... Lenke til kommentar
comicz Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 ...du kunne satt deg bedre inn i Ubuntu? ;-) Lenke til kommentar
Petter Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Vi har nå klart og få valgt at vi skal bruke Kubuntu siden dette ikke bruker et Gnome basert skrivebords miljø men et KDE basert. men vist det er noen som har tips til artige programmer så kom med de:P Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Antar at du går IKT-driftsfag? Isåfall ville jeg satt opp en IT løsning for feks en hel klasse på en Linux server. Da vil dere komme borti det meste dere burde kunne om Linux. Dokumenterer dere det godt er dette gull verdt hos en eventuell arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Antar at du går IKT-driftsfag? nei går IKT Servise fag.. men vi har driftsfag som et fag så kan helt sikkert bruke det:) Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Kanskje noko slik? Du kan legge til eller fjerne noko viss det passar best. Grunnleggjande Kva er Linux (GNU/Linux) Installering av Linux Vindussystemer Sikkerheit i Linux Oppgradering av systemet Tjenester (info, oppsett osv) Fil- og utskriftstenester, NFS og Samba Terminalløysinger, SSH og telnet osv E-post Newstenerar FTP DNS Brannmur EDIT: Ikkje gløym Apache og MySQL Endret 28. august 2008 av 05t3k4k3 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Regnet med det. Noen aktuelle teknologier kan være: LTSP5, apache + mySQL, Samba, ssh med mer. Og en hver slik IT-løsning vil jo selvfølgelig inneholde: brukerkontoer, filområder, dhcp/wireless?, produktivitetsapplikasjoner, epost o.l. Endret 28. august 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå