Gå til innhold

Gainward 9800GT vs. XFX 9800GT HybridPower

Celsior

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja, da er det på tide med oppgradering igjen. Det gamle 6600GT kortet skal ut.

De to kortene jeg har plukket ut skiller en knapp 100-lapp fra hverandre (XFX er dyrest). De er nesten identiske. Men det finnes to små forskjeller her:

1) XFX er single-slot, og skal ha tilnærmet like god kjøling som det double-slot Gainward kortet.

2) XFX kortet har såkalt HybridPower. Trenger jeg det?

Hvilket kort ville du valgt?

PS: Jeg har ikke et Nvidia mobo.

Endret av Celsior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at xfx kortet er av den nye typen, og produsert på 65nm teknologi. Gainward kortet er da produsert på 90nm teknologi, og er egentlig et 8800gt brikke med nytt navn.

Kun 9800gt kort som støtter hybrid power, er nye brikkesett på.

Lenke til kommentar

Takk for god respons. Og takk for viktige opplysninger om det XFX kortet, Jonas. Da er valget temmelig enkelt etter det svaret.

Maskinvaren min er:

*Asrock S775 PT880PRO DDR2 SATA2 PCIe2.0 4Core2Dual

*INTEL Pentium E2140

*Sweex Gold Series 450W PSU (2003-mod, gammelt komponent som jeg ikke kommer til å bytte ut denne gangen. Jeg regner med denne psu'en duger enda, selv med 2 disker, tv kort, 2 dvd drev...)

Jeg kommer samtidig til å oppgradere minnet i maskinen. Antageligvis til 2Gb HyperX (800mhz) el tilsv minne som er på tilbud.

Å gå for et ATI4850 kommer jeg nok ikke til å gjøre, da kortet ikke er lagerført hos Datakjeden enda. Helt sikkert et bra kort.

Lenke til kommentar

Kan du lenke til hovedkortet? Kan ikke finne et slikt kort. Ingen av kortene som benytter PT880PRO brikkesettet som egner seg til såpass high end skjermkort.

Men du kan da alltids prøve å se hvordan det går. Jeg ville kanskje spandert på meg et annet hovedkort med f.eks Intel P45 brikkesett. Prosessoren din er også svak!

Et billig alternativ er å kjøpe et eller annet brukt kort.

Edit: Om du uansett stikker innom datakjeden så er det bare å spørre om kortet vil passe. 9800 kortene er mer enn bra nok til resten av maskinvaren

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Hei.

Ja, da er det på tide med oppgradering igjen. Det gamle 6600GT kortet skal ut.

De to kortene jeg har plukket ut skiller en knapp 100-lapp fra hverandre (XFX er dyrest). De er nesten identiske. Men det finnes to små forskjeller her:

1) XFX er single-slot, og skal ha tilnærmet like god kjøling som det double-slot Gainward kortet.

2) XFX kortet har såkalt HybridPower. Trenger jeg det?

Hvilket kort ville du valgt?

PS: Jeg har ikke et Nvidia mobo.

XFX helt klart :) Men hvorfor velger du ikke et 8800GTX ?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Har sjekket litt og du vil mest sannsynlig måtte bytte bios på skjermkortet om du ønsker å kjøre et PCI-E2.0 skjermkort på det hovedkortet. For å si det enkelt så er det vanskelig å få til og du finner neppe en bios til akkurat ditt kort. (Gen 1 bios), gjelder i alle fall 8800GT

Alternativene er derfor å benytte en av skjermkortene som er listet HER

8800 GTX ser ut til å fungere, samme med 8800GTS 320 MB. Jeg er da skeptisk til å kombinere den gamle strømforsyningen med en av disse kortene. I alle fall 8800GTX.

Lenke til kommentar

Hovedkortet har en PCIe x16-slot, men som signalmessig sett bare er x4. Det kan bli en begrensning om du får et av de nyeste kortene til å kjøre på det. GeForce 9x00-serien skal forøvrig virke, jeg kjørte et 9600GT på et 4Core Dual VSTA-kort.

Ville ikke kjørt noe krevende på den strømforsyningen, her bør du oppgradere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...