Gå til innhold

Nokia øker, Sony Ericsson faller

Anbefalte innlegg

Det spåes derimot at holder Apple iPhone salget gjevnt på dette nivået neste år, så vil det bli solgt bortimot 40 millioner iPhones. Husk at det er én modell.

spørsmålet da er hvor stort markedet er for denne ene modellen...

det finnet ikke ett skopar som passer alle føtter...

Ja, det stemmer forsåvidt ;) Men tar jeg ikke helt feil, vil jeg tro Apple vil lansere én eller flere nye modeller i løpet av neste år.

og legger ned den gamle? virker som om det er strategiene deres, det skal kun være "en" iphone (ser for seg en gammel idun reklame)...

Ja, det er vel det Apple er best til. Hehe.. Men skal Apple konkurrere med de store selskapene, så må de få ut flere modeller på sikt, og ikke kun satse på én modell. Mulig de gjør slik de har gjort med iPod. Først kom iPod og så kom både Mini, Photo, Shuffle, Nano og Classic. For med denne ene iPhone-modellen, så treffer de langt fra alle brukergrupper.

Men så kan vi kun spekulere i hva Apple vil lansere neste år, for som alle vet, så holder de kortene tett til brystet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikke akkurat overasket over tallene, Nokia har en god markedsstrategi og pøser på med de "rette modellene". LG har tatt seg opp, selger mange modeller med svært få feil og mangler. SE har fått kjeft som fortjent, men begynner å komme seg opp fra "kneika" de var i. SE w980 er et eksempel på akkurat det. Men som sagt alt i alt var dette som forventet.

Så det at Nokia pøser ut billigmobiler i u-land har ingenting med dette tallet å gjøre? Ser du på tallene for vår verden, vil jeg tro mye er annerledes. Men du som jobber i butikk, vet allerede dette. En slik analyse er nærmest verdiløs for oss, kun en analyse som omhandler vårt marked, og de nærliggende, vil ha interesse for meg. Hvem som selger mest plastic-fantastic-mobiler i Kina, er meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Var ikke akkurat overasket over tallene, Nokia har en god markedsstrategi og pøser på med de "rette modellene". LG har tatt seg opp, selger mange modeller med svært få feil og mangler. SE har fått kjeft som fortjent, men begynner å komme seg opp fra "kneika" de var i. SE w980 er et eksempel på akkurat det. Men som sagt alt i alt var dette som forventet.

Så det at Nokia pøser ut billigmobiler i u-land har ingenting med dette tallet å gjøre? Ser du på tallene for vår verden, vil jeg tro mye er annerledes. Men du som jobber i butikk, vet allerede dette. En slik analyse er nærmest verdiløs for oss, kun en analyse som omhandler vårt marked, og de nærliggende, vil ha interesse for meg. Hvem som selger mest plastic-fantastic-mobiler i Kina, er meg revnende likegyldig.

Nærmeste jeg fant var markedsandelen Nokia og SE hadde i august 2006, og det var 55% til Nokia og SE 24%.. Og at Nokia sin største kjøpergruppe var voksne mens SE traff bedre til ungdom.. Kan jo hende det har forandret seg til nå, men det var ikke mye lett og finne noen nyere statestikker.. Ikke godt og si åssen det er nå, blir jo bare tipping..

Lenke til kommentar

Igjen, hva er galt med å selge telefoner i u-land? Jeg skal ikke kalle enkelte her inne for rasister, men det er jaggu ikke langt unna når man ser på enkeltes gjentatte uttalelser. Forøvrig finnes det en rekke u-land som er et større marked for high-end telefoner enn f.eks. hva det skandinaviske er. Og det norske markedet er vel som en fjert i en fraukjeller å regne. Til opplysning så bor det 50% flere i India enn det gjør i Europa.

Samtidig er dette med å "dumpe" mobiltelefoner i u-land kanskje vår tids mest effektive form for u-hjelp. Det finnes steder hvor mobiltelefonen er langt viktigere for folk enn hva den er i Norge og hvor mobiltelefonens inntog i dag påskynder veien ut av fattigdom, nød, undertrykkelse og elendighet. For ikke å snakke om hvilken betydning den har demokratisk i samfunn hvor ytringsfriheten ikke er som vi kjenner den og det meste av media er kontrollert og sensurert.

Betyr det egentlig hvem man selger telefoner til? Er det ikke langt viktigere hvor mange telefoner man selger, hvilke telefoner man selger og hvilken fortjeneste man har på de?

SE samarbeider nå med AT&T og har i løpet av den senere tid økt markedsandelen sin betraktelig i USA. Og her snakker man virkelig om dumping av low-end telefoner. Går man til en AT&T-butikk og vil tegne et abonnement kan man plukke med seg en SE-telefon på veien ut om man gidder og bære den hjem. Uten at det koster noe ekstra. Selvsagt innebærer det en form for bindingstid, men det koster småpenger å bryte den. Snakker om å kaste telefoner etter kunder. Ekstra urovekkende for SE sin del, er det at på tross av stor vekst i et stort marked som USA er, så selger de mindre telefoner i antall, og markedsandelen er i fritt fall.

Men hva betyr vel det? Det er veldig mye bedre å omtrent gi bort en crapphone til en amerikaner enn å selge en S60-telefon til en inder. Hvertfall om man skal følge argumentene til enkelte her inne.

Lenke til kommentar
Igjen, hva er galt med å selge telefoner i u-land? Jeg skal ikke kalle enkelte her inne for rasister, men det er jaggu ikke langt unna når man ser på enkeltes gjentatte uttalelser.

Det er kjent at Nokia tjener mindre enn SE pr enhet de selger, ergo er det de billige lavprismodellen de spyr ut i u-land som fører dem så høyt opp på statistikken. Hvorfor skulle man være rasist av den grunn? Sony Ericsson har vel innrømmet at de ikke klarer å henge med i u-land. Din fantasi om SE's dumping i USA faller på sin egen urimelighet.

For meg, og jeg vil tro de aller, aller fleste her, er det likegyldig hvem som kaprer kunder i Kina og andre u-land. Uten at jeg er rasist av den grunn. Egentlig er det vel likegyldig hvem som selger flest telefoner. Kvantitet er ikke det samme som kvalitet. Hva ville du foretrukket? Bestselgeren Toyota, eller en Porsche?

Lenke til kommentar

For min del så syntes jeg det er interessant og se hvor stor markedsandel de forskjellige produsentene har i Norge og i resten av verden.. Men er enig at det er mer relevant og litt mer interessant og se åssen de ligger ann i Norge en i ett annet land.. Bryr meg ikke så fælt mye om hvem som er på toppen, er mer interessant at de mindre aktørene ikke dette av lasset.. Monopol liker jeg ikke, min neste CPU og skjermkort skal komme fra AMD og ATI, selv om intel gir bedre ytelse omdagene..

Og Poe, jeg ville valgt Toyotaen vist den var billigere, hadde alt av teknoligi, var kjappere og sprekere en det meste og på toppen av det hele så bra ut, for det er jo det Nokia er i mobilverdenen, hehe :tease:

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Og Poe, jeg ville valgt Toyotaen vist den var billigere, hadde alt av teknoligi, var kjappere og sprekere en det meste og på toppen av det hele så bra ut, for det er jo det Nokia er i mobilverdenen, hehe :tease:

Tja den typiske Toyotaeieren mener vel den ser bra ut, har det meste av teknologi, går bra nok til rette pris. Det betyr jo ikke at det er den hele og fulle sannheten? :tease:

Tenkte å skrive noe lignende knutaj, men det gidder jeg ikke nå.

Applaus!

Applaus for hva? At han nærmest kalte meg rasist?

Lenke til kommentar
Det er kjent at Nokia tjener mindre enn SE pr enhet de selger, ergo er det de billige lavprismodellen de spyr ut i u-land som fører dem så høyt opp på statistikken. Hvorfor skulle man være rasist av den grunn? Sony Ericsson har vel innrømmet at de ikke klarer å henge med i u-land. Din fantasi om SE's dumping i USA faller på sin egen urimelighet.

For meg, og jeg vil tro de aller, aller fleste her, er det likegyldig hvem som kaprer kunder i Kina og andre u-land. Uten at jeg er rasist av den grunn. Egentlig er det vel likegyldig hvem som selger flest telefoner. Kvantitet er ikke det samme som kvalitet. Hva ville du foretrukket? Bestselgeren Toyota, eller en Porsche?

Igjen beviser du at du på ingen måte vet hva du skriver om.

For det første, så er hva jeg skrev om SEs dumping av telefoner i USA alt annet enn en urinelig fantasi. I fall du ikke vet, så bor jeg i USA og det tar meg 5-10 minutter å gå til nærmeste AT&T-butikk. Og ja, jeg har vært der. Flere ganger. Og ja, de har forsøktå prakke på meg en low-end SE-telefon til tross for at jeg sier at jeg ikke er intressert.

Om hva som skjer i Kina er likegyldig for deg, kan jeg love deg at det ikke er det for telefonprodusenter eller de fleste andre selskap i verden med et globalt marked. Tror du det er tilfeldig at Microsoft selger sine lisenser der for 5-10% av europeisk pris? Tror du det er tilfeldig at Nokia åpner sine flagship stores der som overgår alt av hva man finner av mobilforretninger i Skandinavia? Tror du det er tilfeldig at mange high-end telefoner slippes i Kina flere måneder før den blir tilgjengelig i Norge?

Kina har verdens raskest voksende økonomi. Toget er i ferd med å gå, og den som mister blir liggende igjen med brukket rygg. Penger finnes det også mer enn nok av i landet. Norges rikeste personer er neppe spesielt rike i kinesisk målestokk. Kina er også, tett etterfulgt av India, verdens største marked for mobiltelefoner. Og man snakker såvisst ikke bare om low-end telefoner. Høye innbyggertall medfører også at det er veldig mange som stiller krav til både kvalitet og teknologi. Det er vel grunn til å anta at det finnes flere indere med høyere utdanning innen IT enn det finnes nordmenn i Norge.

Uten at jeg er i stand til å finne en link i farten som underbygger påstanden, så mener jeg også å ha lest at den indiske mobiltelefonbrukere genererer mer datatrafikk pr bruker enn hva nordmenn gjør. Merkelige greier, siden de bare bruker plastic fantastic drittelefoner.

At jeg mener at dine påstander (ikke nødvendigvis i denne tråden, men i sum og over tid) grenser til å være rasistiske, kommer av at du mener at enkelte kunder er mer verdt enn andre på grunnlag av bosted. Forsåvidt har du nok et poeng, men det er ikke vi europeere som på sikt er mest verdifulle for telefonprodusenter. Men det å drive butik vet du åpenbart ingenting om. Ikke det heller.

Lenke til kommentar

"...i Kina og andre u-land..."

Heh, riktignok er ikke hele Kina kommet opp på det vi liker å kalle vestlig standard, og alle Inderne kan så klart heller ikke bo i moderne byer. Men det er likevel ikke til å legge under en stol at en del av de menneskene bor i store moderne byer som overgår det meste vi finner her i norden, som noen kalte en fjert i en fraukjeller i det store markedet.

Det bor flere millionærer i kina enn i norden, for å si det lett, og naturligvis også flere businessfolk med behov for profftelefoner. Det er store forskjeller, og naturligvis også mye rikdom.

Ta bare de få største byene i kina: Shanghai, Beijing, Shenzen og Hong Kong, hvor mange bor det der i forhold til i norden? Bare i de områdene med forsteder bor det jo ca. 50 millioner, dobbelt så mange som i hele norden. Tror dere virkelig de er en gjeng med fattige bønder alle sammen?

Lenke til kommentar

Pøh.. Alle i Kina bor i stråhytter og jordgulv inntil det motsatte er bevist. Og bilder/video gjelder ikke som da det lett kan manipulers (jf åpningsseremonien i OL). :roll:

Off topic, men hørte for en stund siden om et norsk selskap som lyste ut en IT-stilling i India. De gikk på en smell da de lyste ut stillingen på en lokal side hvor jobbsøkere hadde registrert seg med CV og kun trengte å trykke på en knapp for å sende en søknad. I løpet av et par dager hadde de ti tusen søkere.

Lenke til kommentar
Pøh.. Alle i Kina bor i stråhytter og jordgulv inntil det motsatte er bevist. Og bilder/video gjelder ikke som da det lett kan manipulers (jf åpningsseremonien i OL). rolleyes.gif

post-95751-1220007437_thumb.jpg

post-95751-1220007454_thumb.jpg

post-95751-1220007480_thumb.jpg

Det var jammen meg noen avanserte stråhytter! Sammenlignet med Kinas storbyer, så er det vi i Norge som bor i stråhytter. ;):p

Lenke til kommentar
om vi skal sammenligne norge med noe så må det bli noe i midt-østen området...

siden 80-tallet har alt som ikke kunne blitt koblet til olje på ett eller annet vis blitt ned-prioritert...

Jepp, må si meg enig der. Norge er ett museum.

Lenke til kommentar
At jeg mener at dine påstander (ikke nødvendigvis i denne tråden, men i sum og over tid) grenser til å være rasistiske, kommer av at du mener at enkelte kunder er mer verdt enn andre på grunnlag av bosted. Forsåvidt har du nok et poeng, men det er ikke vi europeere som på sikt er mest verdifulle for telefonprodusenter. Men det å drive butik vet du åpenbart ingenting om. Ikke det heller.

At mobilphuseren prøver å selge deg en SE telefon, er vel rett og slett av ren sympati. :tease:

At Kina vokser er det liten tvil om, men der bor 130 millioner der som lever langt under fattigdomsgrensen, og klare de å investere i en telefon, er det neppe Nokias highend som havner i blekkskuret. Tallene til Nokia er jo bevis nok. Det er ikke highend-telefoner de pøser ut, men billige telefoner med marginal fortjeneste.

I India vet jeg ikke hvor mange som lever på grensen av det som er mulig å overleve på, men tipper vi snakker i 100mill størrelsen her og.

Jeg har da ettertrykkelig sagt at SE har bommet helt i sin strategi på å kapre kunder i disse landene, så din påstand er rett og slett et produkt av din livlige fantasi. Men for Ola Donk, som bor i ett av verdens rikeste land, der han kan velge og vrake i det som er tilgjengelig på markedet, er ikke Nokiadominansen til stedet.

Forøvrig ser det ut til at Samsung velger en helt annen strategi for å nå sine mål.

http://www.noob.us/humor/best-unboxing-vid...ver-omnia-i900/

Endret av poe
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker poe, og om det er noen her på foumet som har livlig fantasi, så må det være deg.

Du skriver i ditt innlegg at det er 130 mill mennesker under fattigdomsgrensen i Kina, og i Kina i dag bor det ca 1,3 mrd. mennesker. Det vil si at vi kan anta at 10% av befolkningen ikke kan kjøpe mobiltelefon. Grovt sett kan vi vel videre anta at mange barn og gamle ikke vil ha mobil, så for å ta et tall sier vi at 40% ikke kjøper. Da sitter vi igjen med halvparten av Kinas befolkning (i underkant av 10 prosent av verdens befolkning), og vi antar at disse skal kjøpe seg en telefon.

Om Nokia nå har en markedsandel på 30% av mobilkjøperne i Kina, vil dette da bli om lag 200 millioner telefoner. Dette vil tilsvare en tredjedel av europas innbyggere, eller to tredjedel av USAs befolkning, uavhengig av alder. Tjener av Nokia i snitt 50 kroner per solgte telefon blir dette 10 mrd kroner rett i lommen. Nå finner jeg ikke et godt tall på Nokia omsetning i til eksempel 2007, men uansett er nok mitt lille eksperiment veldig beskjedent. Dette er heller ikke basert på harde fakta, men kun ment som et forsøk på å sette ting i perspektiv.

Med dette prøver jeg å vise enkelte mennesker her i Norge at Kina ikke er et land i den tredje verden.

Endret av strek
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker poe, og om det er noen her på foumet som har livlig fantasi, så må det være deg.

Du skriver i ditt innlegg at det er 130 mill mennesker under fattigdomsgrensen i Kina, og i Kina i dag bor det ca 1,3 mrd. mennesker. Det vil si at vi kan anta at 10% av befolkningen ikke kan kjøpe mobiltelefon. Grovt sett kan vi vel videre anta at mange barn og gamle ikke vil ha mobil, så for å ta et tall sier vi at 40% ikke kjøper. Da sitter vi igjen med halvparten av Kinas befolkning (i underkant av 10 prosent av verdens befolkning), og vi antar at disse skal kjøpe seg en telefon.

Om Nokia nå har en markedsandel på 30% av mobilkjøperne i Kina, vil dette da bli om lag 200 millioner telefoner. Dette vil tilsvare en tredjedel av europas innbyggere, eller to tredjedel av USAs befolkning, uavhengig av alder. Tjener av Nokia i snitt 50 kroner per solgte telefon blir dette 10 mrd kroner rett i lommen. Nå finner jeg ikke et godt tall på Nokia omsetning i til eksempel 2007, men uansett er nok mitt lille eksperiment veldig beskjedent. Dette er heller ikke basert på harde fakta, men kun ment som et forsøk på å sette ting i perspektiv.

Med dette prøver jeg å vise enkelte mennesker her i Norge at Kina ikke er et land i den tredje verden.

Jeg er ikke den som pleier å tillegge andre meninger de ikke har. Dette er en debatteknikk som dessverre alt for mange lar seg forlede med. Enkelte i denne tråden bruker den bevisst, og ettersom mange biter på, så fortsetter de med denne utingen. Jeg har aldri påstått at det ikke var viktig for produsenten å markere seg i u-land. Det jeg imidlertid har sagt, er at Ola Nordmann driter en lang marsj i hvilken telefon kineserne går rundt med i lomma. Derfor er disse tallene helt uten betydning for det Norske markedet. Det virker imidlertid som om enkelte her prøver å få det til å høres ut som om at annenhver Kineser har en S-60 telefon i lomma. Det er ikke fakta. Og en annen kuriositet er at man prøver å fremstille SE som en versting når det gjelder dumping av telefoner. Det er noe av det morsomste jeg har lest på lenge...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...