Gå til innhold

Installere flere programmer samtidig

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli lei av å installere dem samme programmene gang på gang på arbeidsstasjonene her. Må jo gå gjennom 10 exe + msi filer

Finnes det noen måte å "merge" disse så jeg kan installere det via én exe-fil? Gjerne unattended.

Noe a lá multi-drivercder og sånt. "Install all" Hadde vært så kjekt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jo det kan jo prøves. Skulle gjerne hørt i korte trekk hva som skjer på den måten. scriptes det i batch?

Har tenkt litt på å legge det i startupscriptet, men kan kanskje bli mye surr utav det da?

f.eks (sikkert mange feil her, skriver på frihånd)

//Sjekke om det allerede er installert
if exist %programfiles%\Symantec goto :end
//Gjøre så kun firmapc'er installerer
if %computername% ==pcba-* goto :install
if %computername% ==moba-* goto :install
goto :end
:install
<koder for installasjon>
:end

Og da må jeg få alle exe-filer over i .msi?

Lenke til kommentar

Liker ikke scripting jeg heller. Leste gjennom det der ista.. Så ikke så gale ut, men vil ikke ha det etter brukere, men etter maskinnavn dem meldes inn i domenet med. Og jeg må få alle exe-filer over til msi? Går ann å få unattended install med dem og vel, legge keys i msi, o.l?

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Det er litt opp til utvikler hvilke muligheter man har, men de fleste seriøst utviklere har i dag mulighet til å pakke ut (eller inn om du vil) til MSI. Mulighet til å legge inn nøkler i en msi unatend-install er litt mer begrenset, så der må du sjekke med leverandøren og dokumentasjonen til den aktuelle programvaren.

Det er ikke nor problem å assigne pakker til maskiner, men det krever ulike OUs dersom du vil skille programpakker mellom ulike maskiner. Dersom du har en slik inndeling vil det vel uansett være hensiktsmessig å dele de i AD også?

Lenke til kommentar

En bønsj av programmer til desktop, en enda større bønsj til laptops. Jeg blir bare lei av å måtte gå inn på alle disse dataene, taste inn key, trykke neste, agree, osv på så mange programmer (Jobber for 3 bedrifter i vekst så kommer inn flere dataer ukentlig)

Hvordan ser det ut når man logger på og AD sier programmene skal installeres? Popper windows installer opp og du må gå gjennom installasjonen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9812398713

Da har du valgt feil opsjon i policien. Du kan velge at den skal tildele eller installere.

Likevel, som nevnt - pass på overhead det skaper på nettverkstrafikk og påloggingstid.

Jeg ville nok laget et skript som jeg kjørte fra min pc, som fjerninstallerte alle applikasjonene du trenger på de maskinene du trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Fordi du har lagt den på datamaskinpolicy, så kan du ikke assigne. Publish er riktig valg, og applikasjonen installeres første gang en bruker på den aktuelle maskinen åpner applikasjonen. Du kan selvsagt lage et startskript som kjører alle applikasjonene første gang maskinen starter - så er du sikker på at de installeres før brukeren eventuelt stikker av med maskinen.

Er det meningen at applikasjonene skal tildeles maskinene, og ikke brukerene dine? Fordeler og ulemper ved begge, avhengig av hvordan brukerene benytter maskinene.

Lenke til kommentar

Ahh, ja for det var det som skjedde når jeg prøvde forrige gang. Testa da med citrix, og det la seg i startmenyen som om det var installert. Når jeg da gikk inn på det starta installasjonen. Men jeg må likevel gå gjennom den. Jeg vil ganske enkelt at det skal gjøre segselv, eneste forskjellen på dette og til vanlig var at jeg slapp å gå til \\filserver\citrix\install.msi noe som ikke er det mest krevendel delen av installasjonen

Skal i utganspunktet tildeles maskiner

Når jeg valgte publish var det eneste som skjedde at det kom opp under "legg til nye programmer" :hmm:

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Når jeg valgte publish var det eneste som skjedde at det kom opp under "legg til nye programmer" :hmm:

Det er riktig. Og når du startet programmet, enten gjennom en assosiert filtype eller direkte - da skal den installere seg. Gjorde den det?

Lenke til kommentar
Hvis du legger policyen på maskinen fremfor brukeren vil det installeres ved neste boot.
Nei? Det er da riktig at det kun skal legges klart for installasjon slik PepsiCo beskriver?

Når det gjelder å unngå manuell installasjon ved assign må du nesten legge inn link til en silent installasjon i policyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...