Gå til innhold

Beste kamera for sports og naturfotografering?

Anbefalte innlegg

Hvilket kamera er egentlig best for sports og naturfotografering, i prisklassen 4-6000?

Jeg vil gjerne ha ett kamera som lager bilder som kan forstørres med god kvalitet opp til 10x15" eller 11x14".

Jeg vil også gjerne ha ett kamera med mest muligheter for manuelle innstillinger. Altså, heller ett avansert kamera med mange muligheter til å få spesielle bilder, enn ett enkelt og lettbrukt kamera med små muligheter til å ta spesielle bilder.

Zoom bør også være best mulig. Slik at jeg kan ta nærbilder av planter (planteblad) og dyr (og deler av ett dyr) av god kvalitet.

Jeg går med tanker om fire kamera som enten har fått bra resultat på tester eller har bra spesifikasjoner. Burde jeg velge ett av disse, eller er det noen her som har noen bedre alternativ?

Kameraene jeg tenker på er:

HP PhotoSmart 850 Dig Camera/Dock Bundle

4 Mpix,8xOptisk 7xDigital Zoom,16MB

-

Canon Digital Powershot S50

5,0Mpix,3xOptisk ,DIGIC pros. 32MB

-

Olympus Camedia C-730UZ

3 Mpix, 10x optisk zoom, 16 MB

-

Olympus µ[mju:] 300 Digital

3,2 Mpix, 3x optisk zoom, 16 MB xD

-

Hvis noen har andre alternativ til en sports og friluftsfotograf, så er jeg åpen for det. Ta likevel i betraktning mine krav til bildekvalitet (så bra som mulig), zoom (så bra og nøyaktig som mulig), antall avanserte innstillinger (bør være ett kamera med mange muligheter) og det at jeg skal bruke det ute i naturen.

Håper på mange gode forslag!

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

Ørjan Hojem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, sorry. Behovene dine strekker seg langt forbi 6000 kroner. Du vil ha store utskrifter, og du skal fotografere sport og natur.

Løsningen heter speilrefleks. Og skal du ha håp om å holde deg rundt 6000 kroner, må du kjøpe analogt. Skal du fotografere mye, vil du kunne spare inn investeringen på å gå digitalt i løpet av et år eller to.

Med et Canon EOS 10D og rimelig optikk kan du komme deg rundt 20 000 kroner. Det vil dekke behovene dine bra. Du kan også vurdere å kjøpe brukt, der er det helt sikkert en god del å spare.

Ingen av de kompaktkameraene du nevner egner seg særlig bra til fotografering av sport. Til det er kameraene for trege og har for dårlig autofokus. S50 og Mju 300 har også for svak tele til mange typer sportsfotografering. De har heller ikke god makro, noe heller ikke HP 850 har.

Olympus C-730 har best makro av disse. Jeg har imidlertid aldri prøvd kameraet, og vet ikke hvor godt kameraet er ellers. Jeg skal prøve nye C-740 trolig i løpet av uken, da vil jeg vite mer.

Hvis du har lyst til å gjøre det beste ut av det med et av de digitale kompaktkameraene du velger, ville mitt valgt stått mellom S50 og HP 850. Til sportsfotografering tror jeg nok HP egner seg bedre, fordi dette har en kraftig 8x zoom.

Men S50 har nok generelt bedre bildekvalitet, og dermed mulighet til større forstørrelser på papir. S50 har dårligere batterikapasitet enn 850, og langt dyrere batterier. Makroen er omtrent like dårlig på kameraene.

Håper at dette var litt til hjelp.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...