tendilenz Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Bor i en enebolig som jeg eier selv. Strøminntaket er på ene gavlbordet på huset. En solid skrue/bolt (også i gavlbordet) holder fast ledningen som kommer fra nærmeste stolpe i gata. Strekket er ganske langt og nå er det slik at skruen som holder ledningen er i ferd med å komme ut av gavlbordet. Regner med et fint fyrverkeri og mørklagt nabolag hvis den skulle finne på å reise sin vei. I forbindelse med en el-sjekk som ble gjort i huset vårt for noen måneder siden gjorde jeg inspektøren oppmerksom på dette. Hun lovte å ta saken videre. Siden har jeg ikke hørt noe trass i purringer fra min side. Men hvem må jeg egentlig snakke med for å få fikset dette? Jeg har neppe lov til å fikse dette selv (dette ville muligens blitt katastrofe og tap av menneskeliv hvis jeg skulle prøvd også...). Er det kommunen ved teknisk etat, min strømleverandør, det lokal e-verket eller andre som står for strekkket fra stolpe og inn til huset? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hos meg er det netteier som står for strekket fra stolpe og inn til huset, men jeg er usikker på hvem som er ansvarlig for selve innfestingen av strekket i ditt hus. Kontakt din netteier og hør med de. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Det er du som huseier. Kontakt elektriker, så tar han saken med e-verket om det er nødvendig med utkobling eller ikke Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 (endret) Det er du som huseier. Kontakt elektriker, så tar han saken med e-verket om det er nødvendig med utkobling eller ikke vis det er en isolator du mener(en slags krok som er skrudd inn i gavlen og med en hvit kladd på som ledningen er festet i) så er det noe e-verket skal ordne, oftest er det e-verket som har ansvaret frem til hovedsikringene. og for all del, ikke gjør det selv, det kan som du sier gå veldig galt.. Endret 3. september 2008 av tanngarden Lenke til kommentar
comsy Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 okei, da er det antageligvis forskjellige lokale regler. Da kontakter du ditt lokale e-verk, så får du løsningen der Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 vis det er en isolator du mener(en slags krok som er skrudd inn i gavlen og med en hvit kladd på som ledningen er festet i) så er det noe e-verket skal ordne, jepp, en slik en er det. OK, takker for svar. Og nei, jeg skal ikke prøve selv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 okei, da er det antageligvis forskjellige lokale regler. Da kontakter du ditt lokale e-verk, så får du løsningen der Med fare for å gjenta meg selv: Kontakt netteier, ikke e-verket. E-verket leverer strøm, netteier leverer ledningsnettet. Du kan bytte e-verk (strømleverandør), men ikke netteier. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 okei, da er det antageligvis forskjellige lokale regler. Da kontakter du ditt lokale e-verk, så får du løsningen der Med fare for å gjenta meg selv: Kontakt netteier, ikke e-verket. E-verket leverer strøm, netteier leverer ledningsnettet. Du kan bytte e-verk (strømleverandør), men ikke netteier. e-verket er vel egentlig et fellesbegrep som henger igjen fra gammalt a, da de tok seg av alt innenfor, levering, nett og reparasjon. i dag er dette delt opp slik at ting skal konkuranse utsettes,, helt riktig at du skal kontakte netteier.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå