Gå til innhold

Spennende x86-konkurrent fra Kina


Anbefalte innlegg

Hvis denne utopiske CPU'en blir en realitet så skal jeg bli interessert. En "pressemelding" om at kineserne utvikler teknologi som har 3-4 ganger bedre ytelse med 10 ganger så lavt strømforbruk tar jeg med noen spader salt.

 

De har ikke sagt 3-4 ganger bedre ytelse, de har sagt lik ytelse med intel quad cores (kan være snakk om de tidlige quad cores her også), med veldig lavt strømbruk og x86 emulering. Dette er ikke akkurat science fiction, det er bare svært lovende. Og at teknologien finnes er det lite tvil om, den er i bruk (godson 2).

 

Må du ha det inn med teskje - I praksis sier de at de har 3-4 ganger mer ytelse pr. klokkesyklus i forhold til Intel. Og dette med 10 ganger så lavt effektforbruk. Pr. i dag er dette science ficton (akkurat som Core2 Quad var science fiction for noen år siden). De har ingen konkrete beviser for disse påstandene.

 

Litt morsomt at du argumenterer mot deg selv. :) For noen år siden var Core 2 Quad science fiction for oss databrukere, men du kan vedde på at det satt ingeniører hos Intel og tegnet opp slike prosessorer og aktivt jobbet mot et slikt "science fiction" mål. At Intel nå den siste stunden nærmest har vært uten konkurranse på high-end CPU-markedet tyder vel egentlig bare på at Intel og AMDs mangel på innovasjon (og i AMDs tilfelle: innovasjonsmuligheter) er grunnen til at du mener Godson 3 er en utopi og science fiction, hadde Intel innovert på det nivået de holdt når konkurransen mot AMD var reell, ville vi hatt slike CPUer i maskinene våre allerede. :)

 

Personlig ønsker jeg mer konkurranse i CPU-markedet veldig velkomment, skulle bare ønske at mainstream hardware-produsenter var mer åpne for å lansere hovedkort++ for slike plattformer. Skulle gjerne hatt mulighet til å ha en Sun UltraSPARC T2 Plus i serveren min, uten at jeg må kjøpe hovedkort og alt resten fra Sun. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en kikk på f.eks Top500-listene. Hele 33% av den samlede ytelsen til disse maskinene utgjøres av Power-prosessorer.

Irrelevant - de listene sier ingenting om markedsandeler - AMD/Intel deler godt over 90% av totalt CPU salg i verden. Og ja, det inkluderer de Power CPU maskinene som kun kjører skreddersydde programmer (atombombe-, værsimulatorer etc.)

 

Strengt tatt er det ikke et nisjeprodukt heller siden det ikke er produsert en eneste CPU for salg.
Det samme kan sies om Intel Nehalem. Derimot har både Intel Penryn-serien og Godson 2 vært i salg en stund.

Lag en post her når det er mulig å kjøpe en Godson-2 (eller 3) CPU utenfor kina som kan kjøre x86 Linux/Windows kode like raskt/raskere en en Intel CPU. Det er så alt for lett å komme med fantastiske påstander (aka bullshit) som ikke kan backes opp.

 

Hvis denne utopiske CPU'en blir en realitet så skal jeg bli interessert. En "pressemelding" om at kineserne utvikler teknologi som har 3-4 ganger bedre ytelse med 10 ganger så lavt strømforbruk tar jeg med noen spader salt.
Jeg ser ikke noe utopisk ved å forbedre en eksisterende prosessor. Du må gjerne forklare. Det er heller ikke lovet 3-4 gagner høyere ytelse, men sammenlignbar ytelse.

Den eksisterende CPU'en (Godson-2) kjører ikke x86 kode i det hele tatt. At de fra en generasjon til en annen - i det herrens år 2008 - skal produsere en CPU som har 3-4 ganger bedre x86 ytelse (klokk for klokk) enn det beste til Intel - attpåtil med 5-10 ganger lavere effektforbruk - kall meg gjerne skeptisk, men det tror jeg faktisk ingenting på.

 

Jeg skal gjerne spise i meg hele denne tråden hvis de gjør det, men sjansen for det er nok minimal.

Lenke til kommentar
Litt morsomt at du argumenterer mot deg selv. :) For noen år siden var Core 2 Quad science fiction for oss databrukere, men du kan vedde på at det satt ingeniører hos Intel og tegnet opp slike prosessorer og aktivt jobbet mot et slikt "science fiction" mål.

Jeg ordla meg kanskje ikke klart nok, men forskjellen er at kinesernes science fiction liksom skal skje i år og ikke 4-5 år inn i fremtiden (slik som Intels Core2 Quad teknologi var for 4-5 år siden).

 

Personlig ønsker jeg mer konkurranse i CPU-markedet veldig velkomment, skulle bare ønske at mainstream hardware-produsenter var mer åpne for å lansere hovedkort++ for slike plattformer.

Konkurranse er bra, men da må vi ha virkelige produkter å forholde oss til og ikke pressemeldinger full av FUD.

Endret av Uberbox
Lenke til kommentar

Prosessorer i missiler? Høres ut som folk spiller for mye krigsspill her. :)

 

Kina er en utrolig ressurssterk nasjon og det er på høy tid at de også kommer på banen med egen prosessor teknologi. All konkurranse er sunn for oss forbrukere, og det er jo kjekt å se at de jobber med utgangspunktet at det skal trekke lite strøm i motsetning til vestens evner til å sløse med energi noe vi kan se på hver iterasjon av Intel prosessorer inntil nylig (og da er det først og fremst varmeproblemet de bekymret seg for og ikke strømforbruket).

 

Unner kinesiske bedifter en god fremtid i verdens teknologi utvikling og så blir det spennende å se hva de får til med denne prosessoren også.

Lenke til kommentar

Hehe, joda selvsagt, det var ikke det som var poenget, det var vel mer den raske kortslutningen mot det militære. Selv om det offentlige sponser utviklingen av denne chip'en betyr det ikke nødvendigvis at de skal bruke det militært. Hva hindrer de fra å bruke en hvilket som helst fullt tilgjengelig annen prosessor til dette formålet nå? Jeg aner en viss kina-frykt i diverse postinger her. Mao noen has spilt for mye Red Alert. :)

Lenke til kommentar

Jeg frykter ikke Kina, men faktum er at Kina ruster opp. Og for en såpass stor makt er det viktig at tilgangen på deler ikke blir forringet av en evt. politisk situasjon. Å tro at militære applikasjoner ikke er en del av baktanken når staten finansierer utviklingen vil jeg si er litt naivt.

Lenke til kommentar
Og for en såpass stor makt er det viktig at tilgangen på deler ikke blir forringet av en evt. politisk situasjon.

Akkurat. Jeg vil si det så sterkt at enhver stat som har som ambisjon å bli en supermakt ha egen prosessorteknologi og lage sine egne datamaskiner med bare egenproduserte deler. Ellers var mitt poeng, litt tidligere i tråden her, også at kinesernes hovedtanke er å produsere for eget marked. Russerne har jo hatt egenproduksjon av slikt lenge, men vi har tilgode å se russiske prosessorer og datamaskiner i vestlige butikker. Det samme tror jeg blir tilfelle med kineserne.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at en nasjon som Kina utvikler microchips både for sivil og millitær bruk. For å bli en supermakt må man ha en sterk "sivil" økonomi. Kina har eksplodert i utvikling og er allerede godt på vei med en modernisering i "lysets hastighet".

 

Når det gjelder produkter er Kina mest interessert i å lage produkter for sine egne milliarder av potensielle forbrukere, markedet er stort nok hos dem selv. Utenlandske bedrifter som har fått etablere virksomhet i Kina får lov til det utelukkende fordi det bidrar til utviklingen av Kina. Det foregår mange "gi bort teknologi, kontakter og økonomiske midler" utvekslinger i dette samarbeidet.

 

Kina er ikke uinteressert i eksport, det er bare å se på alle importørene vi har hatt i Norge av produkter fra Kina oppgjennom årene. Men eksport kommer alltid i annen rekke, naturlig nok. Mobiltelefonen til Chess blir vel også "trykket" i Kina.

 

Når det gjelder styringsmoduler for missiler så har det vært omtrent like store restriksjoner på handel av dette som det har vært på råvarer for å utvikle atomkraft. Kina ligger ikke i front i missilteknologi og det er klart at de ikke bare kan gå på markedet og kjøpe hva som helst av microchips hive inn, det er mange kravspecs til slikt. Slik teknologi er hardt stemplet.

 

Med div. rakettskjold program som er iverksatt er det heller ikke ønskelig at Kina skal ha for avansert missilteknologi, noe Kina selvf ønsker å gjøre noe med. Våpenteknologi er makt, og det vet selvf. Kina.

 

 

Men back to topic.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ta en kikk på f.eks Top500-listene. Hele 33% av den samlede ytelsen til disse maskinene utgjøres av Power-prosessorer.

Irrelevant - de listene sier ingenting om markedsandeler - AMD/Intel deler godt over 90% av totalt CPU salg i verden. Og ja, det inkluderer de Power CPU maskinene som kun kjører skreddersydde programmer (atombombe-, værsimulatorer etc.)

x86-maskiner kjører også kun skreddersydd x86-programvare.

 

 

Strengt tatt er det ikke et nisjeprodukt heller siden det ikke er produsert en eneste CPU for salg.
Det samme kan sies om Intel Nehalem. Derimot har både Intel Penryn-serien og Godson 2 vært i salg en stund.

Lag en post her når det er mulig å kjøpe en Godson-2 (eller 3) CPU utenfor kina som kan kjøre x86 Linux/Windows kode like raskt/raskere en en Intel CPU. Det er så alt for lett å komme med fantastiske påstander (aka bullshit) som ikke kan backes opp.

Snakk om å stikke hodet i sanden. Så lenge det ikke er tilgjengelig på din holme så eksisterer det ikke?

 

Forøvrig er mye av det du kaller bullshit allerede dokumentert i tråden eller almennkunnskap for forumtraverne. F.eks hvilken AMD-brikke som yter 1200 GFLOPS.

 

Hvis denne utopiske CPU'en blir en realitet så skal jeg bli interessert. En "pressemelding" om at kineserne utvikler teknologi som har 3-4 ganger bedre ytelse med 10 ganger så lavt strømforbruk tar jeg med noen spader salt.
Jeg ser ikke noe utopisk ved å forbedre en eksisterende prosessor. Du må gjerne forklare. Det er heller ikke lovet 3-4 gagner høyere ytelse, men sammenlignbar ytelse.

 

Den eksisterende CPU'en (Godson-2) kjører ikke x86 kode i det hele tatt. At de fra en generasjon til en annen - i det herrens år 2008 - skal produsere en CPU som har 3-4 ganger bedre x86 ytelse (klokk for klokk) enn det beste til Intel - attpåtil med 5-10 ganger lavere effektforbruk - kall meg gjerne skeptisk, men det tror jeg faktisk ingenting på.

Det virker bare som du ikke helt forstår at annerledes arkitektur kan bety svært forskjellig ytelse per GHz. Selv om jeg har illustrert et par velkjente ytterpunkter på hver sin side av Godson: Intel Core 2 Quad og AMD Radeon HD 4870. Det virker heller ikke som du forstår at andre ISA enn x86 allerede har kommersiell suksess. La meg gjette: fordi du kun tenker PC-prosessor hjemme i din egen PC.

 

Jeg skal gjerne spise i meg hele denne tråden hvis de gjør det, men sjansen for det er nok minimal.

Bokmerket! Dette sitatet skal hentes frem ved en passende anledning i framtida :green:

Lenke til kommentar
Ta en kikk på f.eks Top500-listene. Hele 33% av den samlede ytelsen til disse maskinene utgjøres av Power-prosessorer.

Irrelevant - de listene sier ingenting om markedsandeler - AMD/Intel deler godt over 90% av totalt CPU salg i verden. Og ja, det inkluderer de Power CPU maskinene som kun kjører skreddersydde programmer (atombombe-, værsimulatorer etc.)

x86 står for ca 50% av serversalget målt i omsetning. I antall enheter er det ca 80-90% men en IBM mainframe, HP Superdome eller lignende koster mange ganger mer enn en typisk dual sokkel x86 server og kan gjøre mye mer jobb. Som oftest velger kundene disse store maskinene fordi de totale kostnadene er lavere enn å kjøpe hundrevis av x86 servere for å gjøre samme jobben. Programvaren er heller ikke så veldig skreddersydd alltid. Det går gjerne i Unix eller Linux operativsystemer.

Lenke til kommentar
Nok en milepæl er å nå petaflop-grensen med Godson 3 innen 2010.

Var det ingen andre som reagerte på dette? Skal de nå PetaFLOPS innen 2010 må de lage en superdatamaskin, men det står ikke i artikkelen. For én prosessor er det vel foreløpig ambisiøst nok med en TeraFlOps.

 

MIPS og Linux. Spennende. Kina kan gjøre Linux stort, men det er overhengende fare for at Linux-"sjelen" blir ofret i prosessen. Jeg mistenker at Kina med egen hardware og Linux-distro vil innføre hardware-sensur. I så fall: Vil de likevel vinne Linux-folkets sympati, slik Sovjetunionen vant norske sosialisters sympati til tross for sine grusomheter?

 

Tenk om denne teknologien blir overlegen Intels og AMDs, og Kina nekter å dele med oss, nekter å presse konkurransen i USA. Da kan de lage alle mulige über-gadgets, og sluke jordkloden. Den gule fare. :p

 

Nå er jeg selvfølgelig litt mistroisk og fordomsfull, men jeg synes ærlig talt at dette er de mest spennende sider ved saken. :w00t:

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at Kinerserne kommer opp med CPU teknologi som er overlegen den Intel har, men det vil ta noe tid. Først må de få opp en rimelig stor kompetanse på bygging av prosessorer, der ser de ut til å være godt i mål. Deretter må de skaffe seg CMOS fabrikker som er på høyde med de Intel har. Det vil nok ta litt mer tid, men er fullt gjennomførbart. Det handler egentlig bare om å ha tilgang til store nok investeringsbeløp. Mesteparten av CMOS utviklingen skjer i mengder av mindre selskaper som ikke er direkte kontrollert av de som sitter med CMOS fabrikkene og det kommer stadig opp nye slike selskaper ettersom nye ideer skapes. Har du penger så får du alltids tak i god teknologi. Dessuten har de en fordel ved å benytte MIPS64 som er en god del mer effektivt enn x86 og sammen med Alpha et av de mest strømlinjeformede ISA som er i bruk. Linux kjører native på MIPS64 så det er bare å kompilere programmene i tillegg, og mye finnes allerede.

 

x86 emuleringen blir nok bare en kuriositet etter hvis det tar av, men det kan bli en viktig brikke for å få suksess. Mye av den samme taktikken Intel hadde med x86 emulering på IA64; først HW basert så software, og hvis/når det blir populært nok så vil ingen behøve emuleringen uansett.

 

Det høres kanskje merkelig ut at en nasjon helt uten nevneverdig CPU historie skulle kunne seile opp som en leder, men det vil ikke være første gang at vindretningen snur dramatisk i dette markedet. Historiske suksesser er nesten verdiløse her fordi teknologien endrer seg så fort. Det som gjør suksess her er tilgang på store ressurser og evne til å unngå tekniske blundere av typen "markedsføring sier [en eller annen egenskap] selger så det er hva vi går for" og "det gamle paradigmet fungerte så bra så vi holder oss til det.". Hvis dette er nok en spiker i kista for x86 paradigmet så skal i alle fall ikke jeg gråte.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Nok en milepæl er å nå petaflop-grensen med Godson 3 innen 2010.

Var det ingen andre som reagerte på dette? Skal de nå PetaFLOPS innen 2010 må de lage en superdatamaskin, men det står ikke i artikkelen. For én prosessor er det vel foreløpig ambisiøst nok med en TeraFlOps.

Godt observert. Det er helt sikkert en skrivefeil. Det er nok snakk om Teraflops.

 

MIPS og Linux. Spennende. Kina kan gjøre Linux stort, men det er overhengende fare for at Linux-"sjelen" blir ofret i prosessen. Jeg mistenker at Kina med egen hardware og Linux-distro vil innføre hardware-sensur.

Hva mener du med "hardware-sensur" og "linux-sjelen"? Litt mer konkret, hva mener du kan bli ofret?

 

I så fall: Vil de likevel vinne Linux-folkets sympati, slik Sovjetunionen vant norske sosialisters sympati til tross for sine grusomheter?

For en tåpelig/provoserende analogi. Er du klar over at Microsofts filosofi ligger langt nærere kommunisme enn det Linux sin filosofi gjør?

 

Tenk om denne teknologien blir overlegen Intels og AMDs, og Kina nekter å dele med oss, nekter å presse konkurransen i USA. Da kan de lage alle mulige über-gadgets, og sluke jordkloden. Den gule fare. :p Nå er jeg selvfølgelig litt mistroisk og fordomsfull, <..>

For ikke å snakke om svært så fantasifull, langt inne i science fiction-verden. ;)

Lenke til kommentar
Nok en milepæl er å nå petaflop-grensen med Godson 3 innen 2010.

Var det ingen andre som reagerte på dette? Skal de nå PetaFLOPS innen 2010 må de lage en superdatamaskin, men det står ikke i artikkelen. For én prosessor er det vel foreløpig ambisiøst nok med en TeraFlOps.

 

Det er jo ikke snakk om en core her, det er snakk om multiprocessing.

 

MIPS og Linux. Spennende. Kina kan gjøre Linux stort, men det er overhengende fare for at Linux-"sjelen" blir ofret i prosessen. Jeg mistenker at Kina med egen hardware og Linux-distro vil innføre hardware-sensur. I så fall: Vil de likevel vinne Linux-folkets sympati, slik Sovjetunionen vant norske sosialisters sympati til tross for sine grusomheter?

 

Tenk om denne teknologien blir overlegen Intels og AMDs, og Kina nekter å dele med oss, nekter å presse konkurransen i USA. Da kan de lage alle mulige über-gadgets, og sluke jordkloden. Den gule fare. :p

 

Nå er jeg selvfølgelig litt mistroisk og fordomsfull, men jeg synes ærlig talt at dette er de mest spennende sider ved saken. :w00t:

 

Vel, sjansene for at de vil "droppe" ett gigant marked er vel rimelig liten, og linux er allerede stort i kina ;)

Lenke til kommentar
Nok en milepæl er å nå petaflop-grensen med Godson 3 innen 2010.

Var det ingen andre som reagerte på dette? Skal de nå PetaFLOPS innen 2010 må de lage en superdatamaskin, men det står ikke i artikkelen. For én prosessor er det vel foreløpig ambisiøst nok med en TeraFlOps.

Å bygge en superdatamaskin som yter over en petaFLOPS er nok mer sannsynlig enn en GP ikke massivt parallelisert enkeltprosessor som yter over 1 tera. Det vil kreve en prosessor som er ca 20 ganger kraftigere enn dagens CPU'er.

Andre kilder bekrefter også at det er en superdatamaskin de har tenkt til å bygge. Det er jo forsåvidt helt naturlig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...