Gå til innhold

Kommentarer på oppsett.

Anbefalte innlegg

Trenger kommentarer og forslag til forbedringer på det foreløpige oppsettet mitt.

Hadde også vært fin om noen kunne annbefalt en psu som kan kjøpes hos komplett. Lurer også på om noen har tidligere erfaringer med kabinettet og hvordan det er med så stort skjermkort i det.

Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

XFX GeForce 8800GTX 575M 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit

NZXT HUSH, Black Aluminum Front, 2X Blue LED Fans, Screwless design,(Without PSU)

Endret av Hoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøper du et GeForce 8800 GTX (som faktisk er et "gammelt" kort). ATI HD 4850 yter akkurat like bra, koster 200 kr mindre og kan kjøres i CrossFire på det valgte hovedkort. Nei 8800 GTX ville jeg ikke kjøpt før prisen var markant under 1 000 kr (og knapt nok da).

Dersom du allikevel vil ha nVidia skjermkort så er det ingen vits i å kjøpe et X48 hovedkort. Da sparer du ca 500 kr og kjøper deg et Asus P5Q Pro (P45-basert) hovedkort, og så bruker du det du sparer på å kjøpe deg et nVidia GeForce 260 GTX skjermkort (ca 1 900 kr).

Men du kan på dette også kjøpe et HD 4870 skjermkort, som igjen koster et par hundre kroner mindre enn 260 GTX, og yter i omtrent samme leia.

Når det gjelder X48 (eller nForce SLI-kort) har de i realiteten bare hensikt dersom man skal kjøre Crossfire eller SLI. Vet man ikke hva dette er eller ikke har tenkt på det, kommer man neppe til å kjøre det noen gang, og man bør velge et P45 basert hovedkort.

Forslag til PSU:

Corsair TX 650 Watt.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen hardware person og jeg gamer ikke i det heletatt, derfor er jeg litt ustø på slike temaer. Kan du komme med forslag til ett skjermkort de har hos komplett som er bra og vil kjøre i crossfire på dette hovedkortet. Satser på at alt får plass på hovedkortet.

Endret av Hoon
Lenke til kommentar

Dersom du ikke er gamer, da har du faktisk ikke bruk for Crossfire eller SLI i noe tilfelle. I alt annet er ikke skjermkortet noen begrensning uansett.

Men list opp hva du bruker PC-en til, gjerne hva slags programmer du bruker, så skal vi klare å få opp et prisgunstig og godt oppsett.

Lenke til kommentar

Har kansje vært litt uklar, er ingen gamer så jeg holder meg ikke frytelig oppdatert på slike ting. Dette er noe jeg setter opp for en annen. Målet er så bra gamer pc som mulig men helst ikke overdimensjonert, og har også prøvd og finne noen deler som kansje genererer mindre støy enn andre.

Lenke til kommentar

2 av disse i crossfire kunne kansje vært aktuelt?

HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Lurer litt på hvordan man skal få 2 slike kort vedsiden av hverandre :p

Regner med at det må en liten hardware dings til for og få kortene til og kjøre i crossfire, eller kan det styres av drivere. Følger eventuelt alt man trengermed.

Endret av Hoon
Lenke til kommentar

CF bro følger med skjermkortene. Kortene plasseres i hvert av de to blå PCIe x16 slottene.

Men nå gir ikke CF nødvendigvis dobbelt ytelse, faktisk gir det svært varierende ytelsesøkning avhengig av hvilket spill vi snakker om.

Personlig ville jeg gått for Asus P5Q Pro og enten HD 4870 eller GTX 260 (et kort). Unntaket er om man spiller på svært høye oppløsninger, da kan CF gi noe ekstra. Du kan sjekke denne testen hos X-bit labs, her ser du ytelsen i en del spill for HD 4870, HD 4850 (også i CF), GTX 260, GTX 280.

Lenke til kommentar

* 302888 Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5 Gram

* 352394 Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

* 324986 Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

* 340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

* 355266 Gainward GeForce GTX 260 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit

* 344771 Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

* 337691 NZXT HUSH, Black Aluminum Front, 2X Blue LED Fans, Screwless design,(Without PSU)

* 344274 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk

* 320110 Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775

Vanskelig og si noe om hvordan spill som skal spilles, dette kan jo endres fra måned til måned.

Hvordan tror du det blir med plass i det kabinettet?

Si gjerne ifra hvis det er noe mer som med fordel kan byttes ut.

Lenke til kommentar

En kommentar, bytt CPU kjøler. Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler er en dårlig (jeg vil si elendig), støyende og overpriset kjøler uansett hva erfaringene sier. Hos Frostytech rangeres denne som ca nr 62 av 111 kjølere når det gjelder kjøleegenskaper og som nr 81 når det gjelder støy. Zalman har pr dato ikke en eneste kjøler som kan anbefales (min mening), de datt av dette lasset for et par år siden.

Cooler Master Hyper 212 er et langt bedre alternativ, koster kun 249 kr, ligger blant de 15 beste når det gjelder kjøleegenskaper og på ca 30 plass når det gjelder støy. Men det meste av det som ligger foran kjøler langt dårligere, så ser man på kombinasjon kjøleevne og støy, hvor kjøleevne teller 2/3 rankes denne på 7. plass hos Frostytech. Zalmankjøleren er ranket som nr 74.

Kabinettet er standard miditower ATX, så det skulle ikke være noen byggeproblemer.

Lenke til kommentar

Da går den i bestillinga i morgen tidlig. Med coolermaster kjøleren.

Hjertlig takk for all hjelp, forum som dette er genialt, folk har forskjellige interesse områder og da er det fint og kunne dele kunnskap med hverandre :=)

Endret av Hoon
Lenke til kommentar

Fint oppsett Hoon, ville også byttet til kjøler til den Bolson foreslår. Ville selv ikke tenkt på at hovedkortet må ha støtte for 2x PCIe 16x i crossfire, det er veldig få som bruker det - og det er av flere grunner. Kan være dårlig optimalisering i spill og krever mye strøm, og dermed utvikler veldig mye varme. Et P45 vil være et godt valg. Som du ser HoiHoi så er valget et 260 GTX kort fra nVIDIA, som ikke kan kjøres i crossfire uansett.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Dårlig optimalisering av CF (og også SLI) er faktisk er særdeles viktig poeng. Se på grafen under, bygd på en test hos X-bit Labs. Testen er gjort med høye kvalitetsinnstillinger.

post-26625-1219995907_thumb.png

Det er faktisk bare Call of Juares og S:T:A:L:K:E:R som gir virkelig CF boost. På spill som BioShock, Call of Duty 4, Crysis, Enemy Territory, Lost Planet, Tomb Raider, Oblivion og World in Conflict er ytelsesøkningen bortimot neglisjerbar.

På høyere oppløsning så gir CF i noen tilfeller større ytelsesgevinst, i noen gir det ingen særlig effekt og noen ganger blir faktisk ytelsen dårligere relativt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...