Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilke råvarer gir meg det mest nødvendigste?

Astralnoise

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er nå student, og har lenge fundert på dette med studentmat og næringsinnhold. Jeg mener, det kan da ikke være bra for kroppen å bare spise nudler? Så derfor vil jeg gjerne spørre dere, hvilke grunnleggende matvarer dekker det mest nødvendigste av næringsstoffer?

Jeg har hørt at poteter, egg og fett (smør/olje) dekker det meste. Stemmer dette? Er ingen ernæringsekspert, men relativt dyktig på kjøkkenet, så jeg får til de herligste retter av de enkleste råvarer.

Dessuten lurer jeg på om proteinene blir ødelagte, evt. om kvaliteten synker når det varmes opp/koagulerer.

ps:

Jeg poster det her i helseforumet fordi det har mer med helse å gjøre enn mat.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, havregryn skal visst gi deg det meste du trenger av næring og vitaminer.

Jeg bor hjemme hos foreldrene, men min storebror har gjort et eksperiment å leve på

havregryn med melk i en måned, uten å mangle noen form for vitaminer eller noe sånt.

Eneste var at han ble sinnsykt lei av havregryn...

Nå sier ikke jeg at du skal leve på havregryn med melk, og det er jo ikke noen

kjøkkenkunst å lage det heller. Men du kan jo lage havregrøt, eller bruke havre

å ha i middagsmaten. Det går jo an!

Poteter, egg og fett (smør/olje) dekker ikke det meste. Det kan jeg aldri tro.

Men det kan for all del brukes.

Det finnes jo mat for sesongen som du kan kjøpe, f.eks. rundt september-oktober-tiden

pleier det normalt å være tilbud på lammekjøtt. Også sommerkoteletter om sommeren.

Billige grønnsaker og frukt er det jo for så vidt året rundt.

Det er egentlig bare forslag det jeg har skrevet, men håper det hjelper litt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil sette sammen en billig diett kan du sjekke næringsverdien på matvareguiden.no

Legger ved noen linker på egg og havregryn

http://matvareguiden.no/matvare5103.asp

http://matvareguiden.no/matvare4698.asp

Generelt vil jeg anbefale deg å få i deg i alle fall noe frukt og grønnsaker. Dette er viktig for å regulere blodsukkeret og fordøyelsen. Grønnsakene har mest ernæringsmessig verdi om du spiser dem rå og tygger dem godt.

Generelt kan du få prisen på gode råvarer til å bli det samme som usunn ferdigmat, og du ender opp med noe som er mye sunnere.

Lenke til kommentar

Havregryn, rosiner, bønner, egg, tunfisk, frosne grønnsaker, billig frossen fisk. Alt dette er grisebillig og næringsrikt. Hus-tunfiskboksene hos Rimi er uslåelige når det kommer til proteiner per krone. Problemet med studentmat er alle måltidene som ikke er middag. Hva skal man spise i stedet for brød? Kan ikke spise havregrøt til hvert måltid heller.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...