super_ted Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Som i emntetittel, jeg prøver stadig å ta "action" bilder i innebandy kamper. Dette foregår som kjent for de fleste innendørs. Og jeg har hørt og lest meg til at dette er mye på grunn av for lite lys og lukke hastighet. Så mitt spørsmål til dere er da.. Hvordan får jeg disse "action" bildene skarpe? mvh Edvard Sørensen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvor nærme er du banen ? Er du nærme nok kan du kanskje bruke blits. Hvis ikke så må du bruke et lyssterkt objektiv (f/2.8 eller bedre) og høy ISO. De som tar sportsbilder innedørs bruker gjerne 70-200mm f/2.8 ... Tom Lenke til kommentar
super_ted Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Ok, det er forsåvidt greit nok, men jeg tenkte mer i den leia med innstillinger osv. Hvor stiller jeg på denne lukkehastigheten? Og hvilen innstilling funker best? for den "sports" forhånds inntillinga funker dårlig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Ta og les denne stikyen https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287 Er laget med Canon 400D i tankene,men 450D har samme innstillinger. Edit:bare for og svare på det du spurte om Du setter kamera i TV da kan du selv bestemme lukkerhastighet,du må muligens også stille ISO til et høyere tall 400/800 men jo høyere du stiller ISOén jo mere grovkornet blir bildene. Er også en fordel og sette autofokuspunktene på det i mitten,det du gjør er og trykke på knappen øverst til høyre på baksiden av kameraet det som lingner på et rallyflagg,da ser du at alle fokuspunktene synes i søkeren vri på det lille hjulet ved siden av eksponeringsknappen helt til du bare har et punkt i mitten,bare husk at det du tar bilde av/fokus er i det røde punktet.Obs! du kan ikke gjøre dette i automodus. Hvis du har et zoomobjektiv så får du lavest blendertall/størst blenderåpning hvis du setter objektivet på lavets/kortest brennvidde.Eksempel:18mm f3.5 på et 18-55 mm f3.5/5.6 objektiv,det kan da være bedre og croppe/klippe bildet litt i etterkant. Still deg ved en vei litt sent på kvelden og prøv deg fram på biler som kjører forbi.Bare ikke bruk blits Endret 28. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Når du er så grønn at du ikke vet hvordan du stiller lukkertiden (og neppe heller skjønner konsekvensene av å gjøre det ifht. nødvendige endringer i de andre eksponeringsverdiene osv.), så bør du gjøre deg selv en tjeneste, og spandere en time eller to på å lese dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
super_ted Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Takk Nautica, det hjelper mye:) men ser ikke helt ut til å finne der man stiller på lukke hastigheten når den står på TV.. Og til litt irriterte og irriterende Anew vil jeg bare si at ja så grønn er jeg og derfor spør jeg i dette fora. Har du ikke no konstruktivt å skrive, bare ikke skriv noe. Bedre for meg, bedre for deg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Jeg er ikke helt sikker på hva du ikke forstår,så jeg tar det viktigeste. Nå du har kameraet i innstillinger p/tv/av kan du gjøre enkelte justeringer og kameraet gjør resten. I TV kan du justere lukkerhastighet og kameraet justerer automatisk blenderåpningen. I AV kan du justere blenderåpningen og kameraet justerer automatisk lukkerhastigheten. Når du bruker kameraet så trykker du utløserknappen halveis ned da kommer det frem i søkeren diverse tall og symboler,de tallene til venstre er blenderåpningen "3.5/5.6/11"og til høyre er hastigheten" 6"/0"6/300/2000".vri på hjulet ved siden av utløserknappen og da vil tallene forandre seg "trykk utløserknappen halveis ned først" i TV vil lukkerhastighettallene kun forandre seg når du vrir på hjulet,sett det på foreksempelt 300 hvis du da vrir kameraet rund vil du se at blendertallene konstant forandrer seg avhengig av lyset,det er for at du skal få korrekt ekponert bilde.Når du holder på ser du et lite rund lys til høyre i søkeren er det konstant er du innefor akseptable verdier,hvis det blinker må du forandre en eller flere verdier "iso/blender/hastighet".Hvis du har et objektiv som det står foreksempel 18-55mm f 3.5-5.6 på betyr det at du ikke kan få lavere tall/større blender åpning en det,dvs. på 18mm ikke lavere tall en 3.5 på 55mm ikke lavere tall en 5.6.ved sportsfotografering setter du også kameraet i AI fokus det gjør at kameraet automatisk hele tiden fokuserer på det du sikter på.Får du ikke bildene lyse nok må du stille ISO til større tall. Når du da er ferdig med justeringen sikter du mot det du skal ta bilder av med kun et fokuspunkt i søkeren,trykk utløseren halveis ned og hold den der hele tiden,finn det du vil ha i fokus og trykk helt ned.hvis du setter kameraet i AI one shoot vil kameraet kun fokusere en gang når du trykker utløserknappen halveis ned,det fine med det er at etter at du fått det du vil ha i fokus kan forandre på kameraet "fortsatt med utløseren halveis" ned til du får det utsnittet du vil ha foreksempel: en pesjon i fokus men helt ute i siden av bildet. Den posten som Anew linker til er kjempefin for å forstå hvordan du tar bilder og hvordan du justerer kameraet i forskjellige situasjoner. En annen ting er og lese bruksanvisningen det meste står der om justeringer i forskjellige moduser,hvis du ikke har den så kan du få en link av meg til en engelsk pdf utgave. Edit:noen leifer. Endret 29. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Som i emntetittel, jeg prøver stadig å ta "action" bilder i innebandy kamper. Dette foregår som kjent for de fleste innendørs. Og jeg har hørt og lest meg til at dette er mye på grunn av for lite lys og lukke hastighet. Så mitt spørsmål til dere er da.. Hvordan får jeg disse "action" bildene skarpe? sportsbilder er sjelden helt skarpe - det du vil er at en del av bildet skal være skarpt. du må enten ned med lukkertiden, som du har prøvd, eller følge objektet med kameraet slik at bakgrunnen blir uskarp og objektet noenlunde skarpt. avhengig av hvor raskt det går kan en lukkertid på rundt 1/100s være ok for dette. og så må du selfølgelig fokusere rett... prøv med "prefokus", dvs finn et sted du vet det vil skje noe (ved basketkurven etc) og gjør som naturfotografene - vent og skyt. Lenke til kommentar
Sigmund_S Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Hei Edvard. Når du kjøpte kamera så følgte det med to små bøker, en på svensk og en på dansk. Ca midt i boka så tar de for seg de manuelle områdene på innstillingshjulet. M, Tv, Av, A-dep osv. Der er det lett tekst og forklarende bilder. Hvis du vrir hjulet på toppen av kamera til Tv og snurrer på hjulet ved siden av innstillingshjulet så kan du se i displayet at verdien i ruten øverst til venstre forandrer på seg. Det er lukkerhastigheten. Vrir du innstillingshjulet til Av og så "snurrer" på hjulet ved siden av innstillingshjulet så vil du se at verdien i ruten øverst til høyre forandrer seg, det er blenderåpningen. Lykke til Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Sett kamera på TV også endrer du lukkertiden med hjulet på toppen av kameraet (rett ved utløseren), du ser da at lukkertiden endrer seg på displayet bak. Ellers er det som nevnt over ikke så dumt å kikke litt i bruksanvisningen.. Jeg har lest gjennom min 2 ganger og oppdager stadig noe nytt når jeg kikker i den til tider så masse nyttig der.. Lenke til kommentar
super_ted Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Når du kjøpte kamera så følgte det med to små bøker, en på svensk og en på dansk. Ellers er det som nevnt over ikke så dumt å kikke litt i bruksanvisningen..Jeg har lest gjennom min 2 ganger og oppdager stadig noe nytt når jeg kikker i den til tider så masse nyttig der.. Har ikke kjøpt kameraet i norge. Har derfor bruksanvisning på tysk, spansk,hebraisk og nederlandsk.. Takk for all hjelp alle sammen! nå skal det nok bli noen kule action bilder! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Har ikke kjøpt kameraet i norge. Har derfor bruksanvisning på tysk, spansk,hebraisk og nederlandsk.. Foreslår å prøve den på hebraisk ;-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Her har du pdf utgaven på engelsk. http://gdlp01.c-wss.com/gds/0300000933/EOS...-EOS450D_EN.pdf Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Takk Nautica, det hjelper mye:) men ser ikke helt ut til å finne der man stiller på lukke hastigheten når den står på TV.. Og til litt irriterte og irriterende Anew vil jeg bare si at ja så grønn er jeg og derfor spør jeg i dette fora. Har du ikke no konstruktivt å skrive, bare ikke skriv noe. Bedre for meg, bedre for deg. Tviler på at det var så veldig "slemt" ment, det er faktisk et godt tips når du ikke kan basisen om lukkertid. Det er noe du sannsynligvis kommer til å se deg nødt til å lære før eller senere uansett (og det virker som det er "før" i denne situasjonen). Om du kun vil ha bildet ditt skarpt, og da mener jeg skarpt som i at ting ikke er dratt utover bildet - ikke som i fokus, da er du nødt til å ha en kort lukkertid. Lukkertiden er hvor lenge luka som slipper inn lys er åpen. Problemet ditt da er at ettersom luka er åpen veldig kort (for å fryse bevegelsen), slipper den inn lite lys. Du er et sted hvor det er lite lys i første omgang, så bildet ditt blir sannsynligvis svart/grått. Det du trenger for å ta "actionbilder" innendørs, er et objektiv som har en stor åpning som slipper inn lys, altså et lavt blendertall. F.eks 2.8. Dette blir ganske dyrt. Eventuelt kan du kjøpe deg en blits. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Foreslår å prøve den på hebraisk ;-) Qatala 'l-maliku Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå