Gå til innhold

Se OL-medaljerangeringen justert for folketall

tåa

Anbefalte innlegg

Jeg hadde lyst til å finne ut hvordan de ulike landene hadde prestert i OL dersom man tok folketall med i betraktningen, så jeg kjørte tallene gjennom Calc (OpenOffice sitt motstykke til Excel). Kina sin dominans ble plutselig ikke så imponerende lenger, og Norge gjorde det enda bedre enn i utgangspunktet.

Vær så god, her er resultatet! :)

post-23695-1219873441_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Så da kan vi kanskje konkludere med at egentlig så var vi best. :roll:

Neida, det er alltid gøy med en annerledes sammenlikning, enn kun den "vanlige" medaljelista.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Nei, vi kan konkludere med at Jamaica "egentlig" var best. Men tro ikke at jeg legger fram dette som den "egentlige" lista. Jeg forstår jo at det er vanskeligere å leve opp til et høyt folketall enn et lavt. Se bare på Bahrain, som har én medalje og andreplass totalt. Jeg synes bare at det er et interessant perspektiv. Kina vil uten tvil fremstille seg selv som den store vinneren i OL, men med tanke på at de har en femtedel av hele verdens befolkning, så skulle det faktisk bare mangle også. Mye av det samme kan også sies om USA og Russland. Ved å måle i forhold til folketallet har selv små land mulighet til å hevde seg i toppen, i stedet for å bli kunstig frakjørt av de store. Listene må nok sees i sammenheng, men jeg vil hevde at dette er langt mer enn en kuriositet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...