hagfors Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 hagfors:Må man fortsatt betale arbeidsgiveravgift når man er selvstendig næringsdrivende i ett enkeltpersonsforetak? -trodde ikke det gjaldt da..? Nei, men da er trygdeavgiften på 11% og ikke på 7,8% hvis jeg ikke tar helt feil. Så som tabellen som noen linket til her tidligere viser, så er maksimal beskatning inkludert arbeidsgiveravgift for et aksjeselskap (og ASA) på 54,3%, mens det for lønnen til eiere av andre selskapsformer er på maksimalt 51%. Her skal det også avgjøres av revisor hvor stor andel av selskapets overskudd som skal være lønnen til eieren, og hvor stor del som skal betraktes som rent overskudd. Unlot egentlig bare å nevne det for å ikke komplisere det enda mer, tallene blir uansett ganske like. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Må man fortsatt betale arbeidsgiveravgift når man er selvstendig næringsdrivende i ett enkeltpersonsforetak? -trodde ikke det gjaldt da..? Nei, det gjør ikke det. Beskrivelsen hans (med arbeidsgiveravgift+28%+7,8% av utbetalt lønn, samt 28% skatt på selskapets overskudd) stemmer ikke om selskapsformen er ENK. Muligens ikke for ANS, BA, DA eller andre former utenom AS/NUF heller, det kan jeg for lite om til å uttale meg.. I et enkeltpersonsforetak tar man ikke ut lønn, betaler derfor ikke arbeidsgiveravgift, og det er da heller ikke noe som heter "selskapets overskudd", da regnes det 28% skatt av hele overskuddet(=næringsinntekten) inkludert det du har tatt ut til deg selv (som skattemessig altså ikke er å anse som lønn), +ca. 10,8% trygdeavgift av personinntekten (merk deg at det er en noe høyere trygdeavgiftssats for næringsdrivende) Personinntekt regnes ut på en litt innviklet måte som jeg ikke orker å forklare her, det har jeg gjort i minst en annen tråd tidligere. Men kort sagt skal en del av næringsinntekten regnes som en kapitalinntekt (dette avhenger av hvor mye kapital du har skutt inn i form av driftsmidler), slik at det er bare den resterende delen av næringsinntekten som er pensjonsgivende og som det skal betales trygdeavgift av. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg har veldig lyst til å trykke "thumbs up" for hagfors. Så ikke tråden før nå, men har intet å tilføye. Hagfors oppsumerte dette godt, såfremt det ikke er enk. det er snakk om. Lenke til kommentar
Simonee Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 I dont want to start a new thread, but I have a question please. If I am working in Oslo, how much skatt would I pay if my income is 350 000/year? Some people say 25% and another one says 36%? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 I dont want to start a new thread, but I have a question please. If I am working in Oslo, how much skatt would I pay if my income is 350 000/year? Some people say 25% and another one says 36%? Just running that figure through some tax calculators I found on the internet I ended up with 97076 NOK, or 27,7%. That is ignoring any adjustments for any interest, valuables or property you own, special tax deductable stuff and so on. The marginal tax (i.e. the tax on every additional 1 NOK beyond 350 000) would be 35,8%, and this would remain at 35,8% until 420 000 NOK. At this point some extra taxes would start to apply. This is using the numbers for 2007, but the changes for 2008 are not going to change that figure a lot. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hva i svarte tusan er dert dere svarer 25 % for? .......................... Alle vet vel at det er 28 % skatt i Norge på bedrifters overskudd. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hva i svarte tusan er dert dere svarer 25 % for? .......................... Alle vet vel at det er 28 % skatt i Norge på bedrifters overskudd. Hva er en tusan? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hva i svarte tusan er dert dere svarer 25 % for? .......................... Alle vet vel at det er 28 % skatt i Norge på bedrifters overskudd. Folk blander sikkert inn MVA. Eller så er det fenomenet med at folk som ikke har peiling i det hele tatt bare poster for å øke postcount. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå