Simonee Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Hello, I am moving from London to Oslo and I have decided to start my own IT counsulting firm, how much is the corparate skatt in Norge? I will work on my own, so its not a big corporate. You can answer in norwegian, I can read but I have a little problem with the writing Cheers! Endret 27. august 2008 av Simonee Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Skatten i Norge ligger vell på 25%.. ? Slå meg om eg tar feil Lenke til kommentar
Simonee Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Skatten i Norge ligger vell på 25%.. ?Slå meg om eg tar feil Well I can only wish for that Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ja, eg mener og trur at skatten ligger på 25%, nesten sikker Lenke til kommentar
Simonee Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 (endret) So how does the skatt work, if I got around 800 000 NOK yearly. Do I first pay 25% and then pay skatt one more time when I do a payout for myself? What I am trying to understand, how much will I get in the end when I am finsh with all the skatt paying? Endret 27. august 2008 av Simonee Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 La oss si du får ei månedslønn på 10.000 NOK. (Det er hvertfall slik når du er i vanlig jobb, og får månedslønn) Da vil staten trekke 25% av 10.000 hver gang du får lønn, det vil si 2500NOK. Da sitter du igjen med 7500NOK. Er du med meg eller? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Personen skal starte eget firma og bli sjølvstendig næringsdrivende, er nok litt meir komplisert enn å trekke 25% i skatt. Lenke til kommentar
Simonee Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Personen skal starte eget firma og bli sjølvstendig næringsdrivende, er nok litt meir komplisert enn å trekke 25% i skatt. exactly, isn't there merverdiavgift and arbeidsgiveravgift etc ? Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ja, les ka eg skreiv i PARANTES... Lenke til kommentar
deleder Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ja, les ka eg skreiv i PARANTES... Poenget med å svare når du uansett ikke har peil? Lenke til kommentar
rallrall Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 With 800k/year you will pay about 36%. I guess you get a monthly payout, the tax will be taken directly from these. Lenke til kommentar
Bllink Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Prøver bare å gi en veiledning.. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Om noen tror at det i Norge er en flat skatt så er det nok noen år til de er i arbeid.. De fleste skatter også mere enn 25% på inntekten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Her var det mange rare svar. Foreslår at trådstarter sjekker ut siden Bedin. Her er det stort sett spørsmål og svar rundt det meste. Spesielt hvordan og hvor mye man skal skatte og betale moms på som arbeidsgiver OG lønnsmottaker. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 A business will have to pay 28% of all income minus expenses. Anything you pay out to yourself as a salary is an expense, so it is not paid for twice. Your business will however have to pay 14,1% (some times less depending on where your business operates from) in arbeidsgiveravgift for all salaries paid out. The 25% VAT in Norway is something you can leave completely out of the equation. Any VAT you pay you get back, any VAT you charge you have to pay back to the government. So the VAT is just for taxing the end user. For you as a person, the tax is divided into two parts: Your total income + any interest you make off any money you have in the bank, minus a bunch of things (interest you pay on your loans, some standardised "expenses" of about 60 000NOK in your case as well as possibly some other expenses if you have to travel far to get to work etc) and then you pay 28% of whatever you end up with when you add and subtract everything. The second part is 7,8% of your salary, no adjustments for interest, expenses or anything. Also, there is IIRC another 6% for every NOK between around 420 000 and 685 000, and 12% for every NOK beyond 685 000. Some of the figures might be slightly off, and I might be missing a few minor points here and there, but with all things factored in I'd say you would be looking at something in the high 30s, maybe 40% on your salary if you give yourself 800 000. As you can see, once you go beyond 685 000 you pay 47,8% for every additional NOK, so that is when it turns really bad. Also keep in mind the 14,1% arbeidsgiveravgift your business will have to pay off your salary. Anything you end up keeping within the business will be taxed at 28%. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 du igjen med litt under 50% av din lønn etter skatter og avgifter. om jeg ikke tar feil så må du trekke vanlig skatt samt arbeidsgiveravgift. dette er i alle fall det jeg har hørt fra min far da han er selvstending næringsdrivende Lenke til kommentar
Simonee Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 A big thanks for Hagfors and all of you guys! Cheeeeers! Lenke til kommentar
Mabel Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Her er en liste over skattesatser for 2008 Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 hagfors: Må man fortsatt betale arbeidsgiveravgift når man er selvstendig næringsdrivende i ett enkeltpersonsforetak? -trodde ikke det gjaldt da..? Simonee: As you probably know, you can write things of on your company, instead of giving yourself the salary... -So maybe you wont need to go beyond the 685 000NOK limit.. Like a car, gasoline, workspace, utilitys, furniture.. -everything you can combine with your work.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå