Gå til innhold

Hva svarte handlet Donnie Darko om?

pululf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å utdype det Keldon sa.

Reising i tiden er ganske sentralt. Denne kaninen, Frank, som Donnie ser er kanskje ikke noe som er i hodet hans. Han kan ha reist tilbake i tiden for å fortelle Donnie hva som skal skje. Når de sitter i kinosalen og Frank plutselig er der sier han unskyld når Donnie spør hva som skjedde med øyet hans.

Jeg går ut i fra at han sier dette fordi han senere dreper Gretchen, og Donnie skyter ham i øyet. Hvorfor Frank sier at Donnie skal brenne ned huset til Jim Cunningham er kanskje fordi han vet hva som skjuler seg i huset, eller at det Frank får Donnie til å gjøre på en eller annen måte skal få sluttresultatet til å endres. Flyet som Moren og Søsteren til Donnie tar, er vel det som motoren faller av og havner i et slikt "wormhole" som sender mototren tilbake i tiden og treffer huset.

Jeg tror selv at Donnie får se hva som hadde skjedd om han faktisk ikke ble truffet av denne motoren, og at tiden blir spolt tilbake i slutten. Han ligger i sengen og ler som om han har sett det vi har sett, og vet hva alternativet er.

Som du hører Gretchen si igjen i slutten av filmen, før tiden skrus tilbake "What if you could go back in time and take all those hours of pain and darkness, and replace them with something better?". Er kanskje dette som skjer?

Er egentlig flere muligheter som er åpne når filmen slutter. Filmen gir få svar og mange sprøsmål. En såkalt åpen slutt.

Filmen er en av mine favoritter, det er sikkert.

EDIT: Spoiler tags og leifer, sorry.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...