Magnusha Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hei! Er rimlig frustrert nå. Nå har Macen min vært på service i 7 uker hos Eplehuset. Leverte den inn 12. Juli 2008 for å reparere noe med den. Den 17.07.08 fikk jeg beskjed om at deler var bestillt. Dette var bra tenkte jeg og forventet at den skulle repareres ganske kjappt. Den 30.07.08 purret jeg på dem og spurte hvor delene ble av. Fikk beskjed om at Apple hadde avvsit reparasjonen min, men at de skulle forsøke på nytt. Greit nok, tenkte jeg. Den 08.08.08 får jeg beskjed om at de har fått CS-kode og at delen er bestillt. Den 23.08.08 purret jeg på dem igjen. Denne gangen RIMELIG irritert. Jeg skrev at jeg var drit lei ventingen og at jeg er student og at jeg må ha med macen min på skolen snart. Jeg spurte etter en kompensasjon eller heving av kjøpet hvis jeg ikke fikk maskinen min snart. Men da fikk jeg til svar at delene i den forsendelsen de hadde fått var ikke komplett, de manglet noen deler akkurat den datoen. Og at jeg ikke hadde krav på å få hevet kjøpet. SÅ til mitt spørsmål, har jeg rett til å heve kjøpet? Har ikke dette gått langt over rimlig tid? Han mente at jeg ikke hadde noen lov som sa dette. Kan noen hjelpe meg? Hva har jeg krav på i denne situasjonen? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Tråden er feilpostet, og flyttes til forbrukerrett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Kort svar, ja, du burde ha rett til å kunne heve kjøpet. Rart at du ikke har fått tilbud om lånemaskin? Loven sier følgende: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Du sier ikke noe om kjøpsdato? Apple krangler veldig, spes på produkter over 12 mnd Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Forsåvidt irrelevant ettersom det er butikken kunden skal forholde seg til. Sånn sett er det eplehuset som skal svare for kunden, hva apple mener er ikke noe han skal bry seg med. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg kjøpte produktet 14. Juli 2007, men leverte den inn til Eplehuset den 12. Juli 2008 Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Ringte inn til Eplehuset nå. Fikk snakket med noen som gikk og sjekket på maskinen min. De hadde fått inn delen i dag, så de satt og byttet i skrivende stund. Skulle bli ferdig i løpet av dagen visst nok. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Da får du den igjen, men be om en kompensasjon for lang servicetid da iallefall? Gavekort eller lignende? Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Har jeg krav på det? Eller skal jeg bare prøve meg? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Du har strengt tatt krav på å nekte å ta imot maskina, og kreve heving, selv om den er ferdig. Du har ikke nødvendigvis krav på en kompensasjon, men mange bedrifter strekker seg gjerne litt for at man skal få en positiv totalopplevelse. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Det virket ikke som om de var så keene på å heve kjøpet. For de mener at det ikke er deres feil pga. Apple har gjort en feil. Var det jeg fikk inntrykk av hvert fall på telefoen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hva som skjer mellom Eplehuset og Apple er irrelevant for din del. Det er ikke ditt problem at Apple gjør en feil overfor Eplehuset, de er uansett ansvarlig overfor deg. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Da jeg leverte macen, leverte jeg den i Sandvika på Eplehuset der. Fikk melding av Eplehuset at jeg kunne hente maskinen min i Oslo. Ringte inn og sa at jeg leverte den i Sandvika. Han sa at det var gjort en feil av teknikkeren og at den sendes til Sandvika. Men det betyr at jeg får den på mandag eller tirsdag. Noen som syntes at jeg burde bare heve kjøpet for å bli kvitt problemene? Kan de nekte meg å heve kjøpet selv om maskinen er ferdig og jeg står i butikken? I såfall hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Be I ALLE FALL om kompensasjon for at du må hente den i en annen forretning. Du skal KUN forholde deg til eplehuset, og ikke til apple, uansett hva selger påstår. Selv ville jeg hevet kjøpet, 7 uker er alt for lang tid for service... Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ringte inn til Eplehuset nå nettopp. Sandvika hadde ikke fått inn noen Mac. Men lurer på hvor jeg skal henvende meg hvis jeg skal heve kjøpet. Skal jeg ta det med verkstedet eller der jeg leverte den inn? Bør jeg dra dit eller ringe eller sende mail? Hva bør jeg liksom si? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Du trenger kun å forholde deg til Eplehuset der du leverte fra deg maskinen. Annet rot mellom dem, verkstedet, Apple og andre butikker i kjeden er irrelevant for dine rettigheter. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Du henvender deg til den forhandleren som du kjøpte maskinen av. Jeg ville møtt opp personlig, men kvittering og kvittering på innlevert produkt. Deretter ville jeg ganske enkelt bedt om å heve kjøpet på grunn av alt rotet med reparasjon og tiden det har tatt. Henvis til lovteksten som ble postet tidligere i tråden. Det som gjerne kjennetegner selgere er at de ikke kjenner loven eller at de prøver seg på en spansk en. Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Sendte en mail til Eplehuset for jeg bor et stykke unna sandvika Hei! Mitt navn er Magnus. Den 12. juli 2008 leverte jeg inn min Macbook for andre gang til service. Den første gangen skulle dere fikse lydutgangen da den var ødelagt, da jeg fikk maskinen fra Apple store. Dere skulle også fikse sprekk i case. Alt dette gikk på 1 uke. Strålende fornøyd fikk jeg tilbake Macbooken min. Så at dere kun hadde reparert lydutgangen og at topcase var byttet i stedet for buttomcase. Tenkte jaja, de har vel bare gjort en liten feil. Sendte den inn på nytt og det var da problemene begynte. Ettersom dette var i sommerferien tenkte jeg at det ikke gjorde noe at jeg sendte inn Macen min da jeg jobber mye og får ikke brukt den så veldig mye. Som sagt leverte jeg inn Macen min for andre gang den 12. juli 2008. I dag er det den 1. september og jeg har enda ikke fått noen mac tilbake. Har fått bekreftelse på at den er ferdig. Jeg er student i dag og trenger derfor laptop i sammenheng med skole. Jeg syntes derfor hele dette maset med Macbooken min er noe jeg ikke skal lide for. At dere skylder på Apple er ikke mitt problem. Jeg skal forholde meg til dere og det er dere som skal rette opp feilen. Jeg har ikke fått noe tilbud om lånemaskin så jeg syntes rett og slett at dette er noe dårlige greier. Jeg krever derfor å heve kjøpet på grunnlag av lang reparasjonstid. Det har gått 7, snart 8 uker og jeg har enda ikke sett en snurt av en datamaskin. Jeg har faktisk krav på å få tilbake pengene mine pga. lang reparasjonstid. dette sier forbrukerkjøpsloven §30, §31 og §32. Et lite sitat fra forbrukerkjøpslloven. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Mitt kontonummer er XXXX XX XXXX og kviteringen ligger som et vedlegg i e-posten. Jeg er tilgjengelig på telefon XXXXXXXX Mvh: Magnus Dette fikk jeg til svar fra Eplehuset: Hei Magnus Jeg beklager at servicen din har tatt så langt tid som den har gjort. Så vidt jeg kan se så er den ferdig og på vei tilbake til oss her i Sandvika. Vi ringer når macbook'en kommer hit. Hadde du spurt så hadde du fått lånemaskin. Vi har ikke lånemaskin i Sandvika butikken, men vi kunne ordnet slik at du hadde fått en fra service-verkstedet vårt i Oslo. Du kunne også fått lånemaskin ved å kontakte service-verkstedet etter maskinen hadde blitt levert inn. Eventuelt heving av kjøpet må du desverre ta med AppleStore, der du kjøpte maskinen. mvh Stian Bergseth Eplehuset Sandvika Må jeg ta hevingen med Eplehuset eller Apple store? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 De du kjøpte maskinen av... Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Så jeg må ringe Apple Store og si at jeg vil heve kjøpet pga at Eplehuset har brukt for lang tid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå