Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Båtkjøp: I kontrakten står det 90, båten er 87

LuciFear

Anbefalte innlegg

Jeg fikk endelig kjøpt meg båt i vår etter mange års lengsel. Jeg var rimelig grønn rundt temaet, og skrev under en kjøpskontrakt uten videre ettertanke. I kontrakten står det at båten ble produsert i 1990, og det var også det jeg ble opplyst om fra selger. Nå har jeg planer om å selge den for å kjøpe meg en større (mye vil har mer), og i den sammenheng viser det seg at båten er fra 1987. For det første står det et unikt nummer inngravert i skroget som slutter på 87 - noe som indikerer produksjonsåret. Jeg tok en telefon til Småbåtregisteret for å forsikre meg om dette, og da viste det seg at den var førstegangsregistrert i 88.

Jeg tror ikke han jeg kjøpte båten av visste om dette under overtakelsen, så det er nok noen tidligere i rekken som har prøvd å lure til seg 3 år. Kontrakten min viser klart og tydelig at båten er fra 1990, så den biten er klar.

Har jeg krav på å heve kjøpet? Få tilbake mellomlegget mellom båtens verdi og det jeg har betalt? Eller sitter jeg med svarteper? Hvis selger nekter for å gå med på en av disse punktene, hvordan bør jeg da gå frem?

Takk for alle konstruktive svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Hvor lenge siden er det du kjøpte båten?

FTU er din venn på dette punktet, det er klare føringer for feil årsmodell: FTU

Lykke til!

Kontrakten ble underskrevet 11.3.08. Jeg oppdaget dette riktignok for et par uker siden. Jeg har ingen greie på lover, men har såvidt kikket på Kjøpsloven §21 2. ledd som omhandler tidspunkt for mangel. "Selgeren svarer også for mangel som oppstår seinere dersom den skyldes kontraktbrudd fra hans side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen. "

Dette må vel regnes som kontraktsbrudd?

Skal lese den saken fra FTU, takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

Hvor lenge siden er det du kjøpte båten?

FTU er din venn på dette punktet, det er klare føringer for feil årsmodell: FTU

Lykke til!

Kontrakten ble underskrevet 11.3.08. Jeg oppdaget dette riktignok for et par uker siden. Jeg har ingen greie på lover, men har såvidt kikket på Kjøpsloven §21 2. ledd som omhandler tidspunkt for mangel. "Selgeren svarer også for mangel som oppstår seinere dersom den skyldes kontraktbrudd fra hans side. Det samme gjelder dersom selgeren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg ansvar for at tingen vil ha angitte egenskaper eller være egnet til vanlig bruk eller en særlig bruksmåte i et tidsrom etter leveringen. "

Dette må vel regnes som kontraktsbrudd?

Skal lese den saken fra FTU, takk for hjelpen! :)

Det er avgjørende at du reklamerer ASAP. Send selger et brev eller en epost der du påberoper deg mangelen og krever et prisavslag. For sen reklamasjon kan medføre at du taper kravet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg forutsetter at du har kjøpt båten av en person som ikke ikke driver næringsvirksomhet. Da er tilfelle regulert av kjøpsloven. Hvis du har kjøpt av noen i næringsvirksomhet reguleres det av forbrukerkjøpsloven.

Dersom det i kontrakten står at båten er fra 1990 og den i virkeligheten er fra 1987 foreligger det en mangel ved båten. jfr. kjøpsloven § 17 første ledd.

Når det foreligger en mangel kan man gjøre gjeldende flere krav. Det mest aktuelle i dette tilfelle er prisavslag. Det kan tenkes at du får et lite prisavslag.

I alle tilfeller er neppe grunnlag for å heve kjøpet. For å kunne heve et kjøp kreves det at mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd, jfr. kjøpsloven § 39.

At båten er tre år eldre enn antatt innebærer neppe et slikt vesentlig mislighold.

At selger var uviten om mangelen har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Jeg forutsetter at du har kjøpt båten av en person som ikke ikke driver næringsvirksomhet. Da er tilfelle regulert av kjøpsloven. Hvis du har kjøpt av noen i næringsvirksomhet reguleres det av forbrukerkjøpsloven.

Ja dette er eitt av vilkåra. I tillegg, for at det skal vera eit forbrukarkjøp, må kjøparen "ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet" jf. fkjl. § 1(3). Men det verkar som at kjl. regulerer avtalen i dette tilfelle ja.

Dersom det i kontrakten står at båten er fra 1990 og den i virkeligheten er fra 1987 foreligger det en mangel ved båten. jfr. kjøpsloven § 17 første ledd.

Her kan det hende at det føreligg eit avvik frå det ein i juridiske termer kallar "enunsiasjon". Med andre ord føreligg det eit avvik av ei tilsikring ved båtens eigenskap. Høgsterett har ved ei slik anledning lagt til grunn mangel ved salsgjenstanden. I Rt.1992 s. 166 (Hjullastardommen) var ein hjullastar solgt som 1982-modell, men retten uttalar at det faktum at hjullastaren i røynda hadde vore i bruk sidan 1979 var ein mangel.

Når det foreligger en mangel kan man gjøre gjeldende flere krav. Det mest aktuelle i dette tilfelle er prisavslag. Det kan tenkes at du får et lite prisavslag.

I ljos av dommen ovanfor er prisavslag det mest næriggjande alternativet ja, med mindre heilt spesielle omstende føreligg.

I alle tilfeller er neppe grunnlag for å heve kjøpe. For å kunne heve et kjøp kreves det at mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd, jfr. kjøpsloven § 39.

Igjen einig. No går eg ut i frå at båten vart erverva som generell bruksgjenstand, og ikkje som samlarobjekt. Dersom føresetnaden med kjøpet var som samleobjekt kan det hende at heving hadde vore aktuelt, då det mest truleg hadde vore eit vesentleg kontraktsbrot etter kjl. § 39.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...