Gå til innhold

Sniktitt: Call of Duty: World at War (PC/PS3/X360)

Anbefalte innlegg

– Japanerne var ikke redde for å dø...

Litt vel generaliserende? Dette utsagnet sier mer om spillet enn det sier om japanerne.

Japanere, særlig for femti år siden, hadde og har et helt annet forhold til ære og denslags enn oss. Rimelig umulig å sette seg inn i det tankesettet. De gledet seg neppe til å dø, men døden - også på slagmarken - skulle taes med stoisk ro, som alt annet. :p

Takk, jeg kjenner Hollywood sin måte å tolke "WW2-japanerne" på. Den er dog desverre feil. Ja, ære hadde mye å si - i prinsipp. Det aller meste som høye sjefer sprøyter ut om ære og tull, gir de på bakken faen i. INGEN (andre enn de mentalt syke) bryr seg om heder og ære når helvete bryter løs. Det har blant annet med menneskelige instinkter å gjøre. WW2 glorifiseres alt for mye.

Er en grunn til at japanerne hadde kamikaze fly og at det faktisk var folk som tok selvmord fordi de ikke fikk bli kamikazepilot (kunne ikke bli det hvis man f eks hadde barn).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å jippi. Jeg trer inn i skoen som tapper amerikaner eller sovjeter som kjemper mot sygge tyskere eller japanere for å redde verden. Jeg klarer knapt å vente.

Jeg tror hver bokstav i posten din holder på å knekke sammen i latter.

Neste gang jeg spiller et fps som tar plass i tidsrommet 1939-1945 vil jeg helst skyte Amerikaner, til nøds Russere. Heil. : )

Nazist!

Hehe, neida. Skjønner tankegangen. Hadde jo vært gøy om de hadde gitt ut et spill der de viser krigen fra nazistenes synspunkt. Kan ikke huske at det er gjort før..?

Lenke til kommentar
Er en grunn til at japanerne hadde kamikaze fly og at det faktisk var folk som tok selvmord fordi de ikke fikk bli kamikazepilot (kunne ikke bli det hvis man f eks hadde barn).

Har jeg aldri hørt noe om. Hva er kildene dine?

Nå er det jo mange eksempler på folk som visstnok ikke skal være redde for å dø... Dagens jihad-gærninger i midtøsten sprenger jo seg selv villig vekk i lufta til alle døgnets tider. Nå hadde vel ikke japanerne en religiøs mening bak det de foretok seg, men det vil alltid finnes ekstremister som gjør alt for å hedre saken.

Endret av TheParlourStrode
Lenke til kommentar
Fra artikkelen: "Call of Duty 4 redefinerte hvordan man så på moderne skytespill"

Noe jeg har gått glipp av? Så absolutt et veldig bra spill, men: huh?

Er helt enig i at CoD4 var bra, men at den uttallelsen ikke gav mening. Jeg syntes egentlig CoD4 var akkurat som å spille CoD2 med en annen setting.

Lenke til kommentar
det som ofte har trekt ned karakteren på spill er jo nettop det med at folk har for høye forhåpninger kansje dette kan gjøre cod waw litt bedre. (mener at folk blir mindre skuffa)

Anmelderen er ingen god anmelder om han trekker spillet for hva det lovet å være på forhånd, eller hvordan resten av spillene i serien var. Selvsagt skal man jo forvente visse ting, men spillet skal fortsatt ikke dømmes utifra tåpelige utsagn fra utviklere og utgivere i forveien (godt eksempel: Fable).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fra artikkelen: "Call of Duty 4 redefinerte hvordan man så på moderne skytespill"

Noe jeg har gått glipp av? Så absolutt et veldig bra spill, men: huh?

Er helt enig i at CoD4 var bra, men at den uttallelsen ikke gav mening. Jeg syntes egentlig CoD4 var akkurat som å spille CoD2 med en annen setting.

Tja, på en måte redefinerte CoD4 skytespillene for jeg var faktisk ikke klar over at det fremdeles var mulig å lage spill hvor mennesker kjemper mot mennesker, har vært litt vel lite næring på den fronten. Har vært stygge aliense fra ytre galakse som har truet verden konstant så man har hadt nok å henge fingrene i.

Men å si at CoD4 er noe nyskapende er som å skyte seg i foten for deretter å klage på våpenloven. Godt spill, selvføgelig, men det var intet nytt under panseret.

Lenke til kommentar

Har jeg aldri hørt noe om. Hva er kildene dine?

Leste det i et historie blad (de samme som lager Illustrert Vitenskap) så kan desverre ikke linke til en kilde, men hvis du søker litt rundt om kring på nettet finner du mye om hvor mye japanerne faktisk ville bli kamikaze piloter. Funnet litt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kamikaze

The establishment of kamikaze forces required recruiting men for the task — this proved easier than the commanders had expected. Qualifications were simple: "youth, alertness and zeal. Flight experience was of minimal importance and expertise in landing a luxury". Captain Motoharu Okamura commented that "there were so many volunteers for suicide missions that he referred to them as a swarm of bees, explaining: ‘Bees die after they have stung’".[21]

When the volunteers arrived for duty in the corps there were twice as many persons as aircraft. "After the war, some commanders would express regret for allowing superfluous crews to accompany sorties, sometimes squeezing themselves aboard bombers and fighters so as to encourage the suicide pilots and, it seems, join in the exultation of sinking a large enemy vessel". Many of the Kamikaze believed their death would pay the debt they owed and show the love they had for their families, friends, and emperor. "So eager were many minimally trained pilots to take part in suicide missions that when their sorties were delayed or aborted, the pilots became deeply despondent. Many of those who were selected for a bodycrashing mission were described as being extraordinarily blissful immediately before their final sortie".[22]

http://wgordon.web.wesleyan.edu/kamikaze/b...slade/index.htm

Before Kamikaze's planned attack against Joe Hett at the convention hall, his father Tokuda explains the ideals of Japanese kamikaze by telling the story of First Lieutenant Hajime Fujii, whose wife committed suicide along with her two young children in order to allow her husband to be free to join a kamikaze squadron as he desired.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Opprett ny...