Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er desverre ganske grønn- hva er bluescreen?

Anbefalte innlegg

Hei min 10 mnd gamle pc har vært på rep å skiftet hovudkort da usb`ene streiket. Etter dette har pc i løpet av 3 dagers bruk fått blå skjerm under bruk- slått seg av å på igjen å da står det;

Problemsignatur:

Navn på problemhendelse: BlueScreen

OS-versjon: 6.0.6000.2.0.0.768.2

ID for nasjonal innstilling: 1044

Hva kommer det av osv?

Dette har aldri skjedd med den før.

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blåskjerm er Windows sin måte å uttrykke at en kritisk del av systemet har krasjet. Windowskjernen velger da å vise meldingen og starte på nytt (noen ganger starter den på nytt så fort at man bare ser et blått blink eller ikke ser noe i det hele tatt).

Som oftest betyr en blåskjerm at det er en driverkonflikt eller hardwaredefekt på maskinen din, eller en bug i Windows.

Om jeg ikke tar feil er OS-versjon 6.0... Windows Vista og feilbeskrivelsene pleier å være rimelig bra? Alternativt kan du skru av automatisk restart slik at du får skrevet ned meldingen selv, les hvordan her. Søk gjerne på feilen i google og se om du får noen gode tips.

Lenke til kommentar

er vista ja men det jeg tenker på er jo at dette har aldri skjedd før å med samme den kommer fra verksted skjer dette. Og om dette er som en av dere skrev, Blåskjerm er Windows sin måte å uttrykke at en kritisk del av systemet har krasjet.. så kan jeg kansje dra på buttikken med den igjen? Er jo rart da når aldri hatt noen probl med pc annet enn de usb, så har de pcen min i 5-6 uker til rep. å pc er verre..

hva tror dere?

Lenke til kommentar
hm.. det veit jeg ikke noe om. sto hk skiftet..

De har altså byttet hovedkort sier du? Har du informasjon om de har brukt eksakt samme modell som erstatning? hvis ikke så vil dette medføre menge typer problemer ved mindre operativsystemet reinstallerers - som det ble nevnt over. Fin også den STOP koden som du ser i bildet over. Hvis bluescreenen forsvinner for fort til at du fr notert den så si i fra. Det finnes noen instillinger du kan endre på for at den ikke skal automatisk restarte, slik at du får tid til å notere feilkoden.

-Stigma

Lenke til kommentar

jeg har så lite peiling så veit ikke hva dere mener med den stop koden å slikt.... hm sto bare hk skiftet på service lappen. blir jo ganske frustrert når aldri vært feil på den før.. de hadde den i 6 uker, å når endelig får den tilbake så har den noe feil..

sto ikke noe om operativsystem å slikt sto bare,

"hk skiftet.testet ok."

Lenke til kommentar

Svenni postet jo et bilde der det r uthevet i rødt akurat hvor koden står. Du trenger jo ikke noe teknisk forståelse for det. Neste gang blåskjermen kommer så bare skiver du ned de tegnene som står akkurat der som svenni sitt bilde viser.

Det er godt mulig at byttet av hovedkortet kan være feilkilden ja, men utne å vite mer så kan vi ikke konkludere med noe som helst, så derfor trenger vi da stoppkoden dersom vi skal kunne hjelpe deg videre. Hvis du vil bidra til å hjelpe deg selv så kontakt evt. verkstedet og spør om det ble instalert en nøyaktig identisk modell hovedkort, eller en litt annen variant. Hvis ikke hovedkortet var identsik så må som regel operativsystemet reinstalleres for at det skal fungere skikkelig. Om hovedkortet hadde samme chipsett modell så kan det av og til fungere sånn halvveis, men reinstallasjon er likevel å annbefale selv i slike tilfeller.

-Stigma

Lenke til kommentar

okay, men det bildet han viste har ikke kommet opp, bare blå skjerm 20-30 sekunder så starter den opp igjen, ikke sett noen stopp kode eller skrift. Da hadde jeg skjønt mere kva han mente, vist det sto på skjermen. men når pc slo seg på sto det bluescreen å os å det. Får følge med men ingen skrift til nå.

Lenke til kommentar

SÅ hva er det du får opp da...? Bare helt blå skjerm uten noe som helst på den?... En klassisk bluescreen er sik som i bildet over. om det ikke er det du opplever så må du forklare hva som er forskjellig i det som viser på skjermen din.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...