Gjest Guest_Anonym_* Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hei. Jeg er en gutt/mann på 20 år som har flyttet sammen med min kjære, vi har 1 barn sammen. Dette er vel ikke noe skikkelig problem, men det jeg har lagt merke til at hun kan bli litt småsur/irritert når jeg ikke ser på TV sammen med henne. Hun er såklart min førsteprioritet uansett, men dette begynner å plage meg. Jeg spiller MMO spillet World of Warcraft, men det er sjeldent at jeg har tid, så det er kanskje snakk om 1 times tid på kveldene, mens hun sitter å ser søppel-TV (Paradise Hotel, Hotel Cæsar osv). Men med engang jeg setter meg ned og skal spille litt, begynner hun å mase om at jeg setter spillet foran henne og at jeg heller vil spille enn å se på tv sammen med henne. Det ender alltid med at jeg slår av og legger meg sammen med henne å ser de programmene hun vil se. Jeg MÅ understreke at jeg ikke spiller mye, eller er avhengig av spillet. Spiller KUN når hun ser tv eller når jeg er hjemme alene med barnet som sover. Jeg har prøvd å sagt til henne at jeg ikke har lyst til å se slike program, og at det ikke interesserer meg, men da blir hun bare sur og går å setter seg ute. Hva synes dere, har hun grunn til å bli sur fordi jeg gjør en ting jeg liker en liten times tid noen ganger i ukene. Og skal jeg bare fortsette og "underkaste" meg og legge meg ved siden av henne? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg spiller MMO spillet World of Warcraft, men det er sjeldent at jeg har tid, så det er kanskje snakk om 1 times tid på kveldene (...) Hmm. Akkurat. Hva med å foreslå at dere ser på noe annet enn søppel, eller rett og slett finner på noe sammen? Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_* Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvorfor tar du alle som spiller wow under en kam? Det virker slik, men kanskje det ikke vart ment som at det var det som har skylden. Men uansett, hun rett og slett elsker jo de seriene, og jeg har ikke lyst til å ta det ifra henne. Og ellers, ser vi jo på tv ilag, og da må jeg si at jeg storkoser meg. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har venner som spiller WoW, og tar langt i fra alle under en kam. Men når du selv skriver at du spiller WoW og sjeldent har tid, ringer det en bjelle. Men jeg beklager hvis jeg tok feil. Har du fortalt henne at du absolutt ikke klarer de seriene? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg sluttet å spille WoW før jeg og min samboer fikk barn. Jeg var dog totalt avhengig og hadde uhårvelige mange spilledøgn. Nå er det 2 år siden jeg slutta å spille det men jeg ser at det er bra jeg slutta, slik at jeg får en mindre ting å tenke på som jeg MÅ gjøre. Det er uansett nok ting å gjøre når man har barn. Å slutte å spille fungerte altså for meg. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg sluttet å spille WoW før jeg og min samboer fikk barn. Jeg var dog totalt avhengig og hadde uhårvelige mange spilledøgn. Nå er det 2 år siden jeg slutta å spille det men jeg ser at det er bra jeg slutta, slik at jeg får en mindre ting å tenke på som jeg MÅ gjøre. Det er uansett nok ting å gjøre når man har barn. Å slutte å spille fungerte altså for meg. Nå virker det som om trådstarter greier å begrense spillingen sin fint. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Har en selv en spillavhengighet men med også et barn i hus blir det som oftest bare en time eller to på kvelden. Jeg synes synd på deg og synes det er egoistisk av samboeren din. Desverre er det slik at for mange er det å se på alt mye søppel på TV'en er mye mer akseptabelt enn å spille på PC'n. Hadde det ikke vært for barnet deres, tror jeg at jeg hadde vurdert hele forholdet. Ikke fordi du ikke får spille, men fordi dette representerer en holdning som sier at alt skal skje på hennes premisser uansett. Og det kan nok bli verre. Prøv å forklare henne at du ikke skjønner hvorfor hun må bestemme og at skal dere gjøre noe sammen (som TV-titting), bør det være noe dere begge to vil. Spør også om den prinsipielle nytteverdien av å se på TV kontra å spille. Begge deler er jo hobbyer/ underholdning. Velger hun å se på sine serier, kan du velge din underholdnging (=spille). Ellers for dere finne på noe annet sammen. Hvor gammelt er barnet forresten? Ammer hun fortsatt? Fortsatt under amming og særlig den første tida etter fødselsen er fortsatt de berømmelige hormonene der som igjen kan gi utslag i mye rart. Hos oss er det litt annerledes. Kona veit jeg "trenger" litt spilletid og at jeg fint ville vært foruten TV. I tillegg spiller jeg for tida på laptop'en så da blir det til at jeg sitter i sofaen uansett. Og hun synes faktisk det er ganske koselig nå hun ser på TV og jeg sitter der og spiller og evt. ser på TV med henne hvis det er noe greit å se på. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Alle avhengige fornekter det. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Er det ikke bare å kreve at hun slår av tv'en hvis du må slå av pc'en ? Så kan dere sitte der, uten lyd og bilde, og se hvordan det går ? Kanskje det blir flere barn av slikt og da ordner seg med slike "fritidsproblemer" Endret 28. august 2008 av Spartan Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Egoistisk samboer, må jeg si meg enig med. Sett deg ned og få frem dine synspunkter. Si at du trenger litt "deg" tid, at søppelTV interesserer deg midt bak. Skulle hun nevne at du ikke bryr deg, snu standpunktet og påpek at siden du ikke får gjøre noe som du har lyst til, er det heller henne som ikke bryr seg. Men, jeg kjenner ikke hvordan hun ville taklet det, så det er opp til deg. Men husk, kommunikasjon, selv på sårbare temaer, er et MUST for at et forhold skal fungere. Å "forvente" holdninger og oppførsler av personer, er ikke særlig langsiktig. En annen ting, hvor gammel er hun? Lenke til kommentar
Miss_Pepsi Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 OMG! Kjæresten min ser aldri på hotell cæsar eller annen søppeltv, som jeg syns kan være underholdende.. Men jeg setter pris på at han sitter med dataen i samme rom mens jeg bruker TV'n. Ellers er jo jeg en ganske grei samboer da, som lar han få spille MYE tvspill, masse mer enn jeg ser på TV.. Også er det ekstra stas de gangene vi ser film eller på noe annet vi begge liker.. Jeg skjønner jo heelt klart at han har andre interesser enn meg. (Trur han også syns det er stas de gangene jeg engasjerer meg i hans spill).. -Så sant det er snakk om et par timer om kvelden som du alikevel ville sløva i sofaen med TV, ser jeg ikke at det skulle være vanskelig for jenta di å godta.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Si at du slår av pcskjermen hvis hun slår av tvn Hun kan ikke forlange at du setter deg ned sammen med henne, når hun selv er opptatt med å se tv. Finn på noe SAMMEN. Spis god mat, se en film, eller spill ludo. Bare gjør noe begge vil Kan selv bli irritert hvis typen min holder på med dataen, men jeg har jo ingenting jeg skulle ha sagt når jeg selv sitter å ser på et dårlig tvprogram. Har tatt meg selv på fersken i å bli grinete av null grunn :!: Lenke til kommentar
Putas Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hvorfor kan ikke flere kvinnfolk ta seg selv i å bli grinete av igngeting, tenk hvor mye bedere alt hadde vært da. Men fra spøk til revolver, jeg tror alle jenter/damer er sånn. Merker det selv hvis jeg setter meg ved pcen begyner dama å mase om å se på tv samme. Men når hu skal sitte ved pcen så er det helt greit å sitte der i flere timer. Har lært at det er like greit å bare ignorere det. Jenter/damer må ha noe å surmule over. Går du å setter deg å ser på tv så finner de andre ting å suttre over. Det er bare sånn de er. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Men fra spøk til revolver, jeg tror alle jenter/damer er sånn. Der tar iallefall du MEGET feil. Jeg er overhodet ikke sånn. Man trenger "alenetid" foran tv/data eller whatever. Og hvis noen blir sure pga det kan de gå å legge seg Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Alle avhengige fornekter det. Jeg var avhengig av spilling i lang tid når jeg var yngre, og jeg nektet da ikke for det... Tvert i mot så gjorde jeg det klart for de jeg kjente at jeg var det, slik at de ikke skulle lure på hva jeg drev med hele tiden. Jeg klarte også å slutte uten at noen måtte hjelpe meg med dette. Det er bare viljestyrken det går på. Og dette gjelder ikke bare spillavhengige, mange som er avhengige av narkotika, røyking osv. er helt åpne med det. Til trådstarter: Jeg syns samboeren din er urimelig i denne saken. Alle har rett til tid for seg selv, og det de vil gjøre. Selv om man er samboere betyr ikke det at absolut all tid skal brukes til felles aktiviteter. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) .......Hva synes dere, har hun grunn til å bli sur fordi jeg gjør en ting jeg liker en liten times tid noen ganger i ukene. Og skal jeg bare fortsette og "underkaste" meg og legge meg ved siden av henne? Hun vil nok ha deg der for kosens skyld, men denne furtingen blir en uting og hun kan ikke eie all din tid. Et samliv er diplomatiets kunst. Det gjelder å gi og få og ofte må man møtes på midten - men det krever like mye fra begge parter. Du får ta en prat med henne for å få løst dette. Kanskje du får "ofre" deg noen ganger, men ikke kall dette søppel overfor henne (selv jeg er enig ), det er bare en måte å skape konflikter på. Må være nok å si at dette interesserer deg bare ikke og at du må få holde på med ditt også (det er jo det du har sagt da ). Får hun holde på slik blir hun som en bortskjemt unge. Ta dette på en rolig og behersket måte så kanskje hun skjønner. Men legg opp til et utfall som gjør at det ikke må diskuteres og forhandles for hver gang. Det blir bare et slit. Konkret forslag: Bli enige om én serie dere kan se sammen. Gjør noe hyggelig ut av det; snacks, kaffe og vafler - whatever. Endret 31. august 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hvordan har det gått her? Håper hun ikke har kverka PC'en din og at det er defor du ikke har oppdatert.... Lenke til kommentar
Gjest Guest_tirill_* Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg har omtrent det motsatte problemet. Jeg og kjæresten har spilt WoW og andre dataspill i 8 år. Nå i det siste føler jeg mindre og mindre interesse for spillet, mens kjæresten spiller fra 9 om morningen til 3 om natta. Han gjør ting som å handle og forskjellig, og jeg har en trening i tillegg som gjør meg ganske utslitt som gjør at jeg ikke klarer å spille hele tida, så det blir til at jeg ser tv i stedet. På kveldstid er det et problem fordi ventrilo er på når han raider, og jeg ser på tven på norsk( uten tekst). I tillegg har jeg store problemer med å sovne når han aldri er tilstede. Har dere noen tips om åssen man får en avhengig spiller's oppmerksomhet? Jeg får bare oppmerksomhet når det gjelder mat eller noe er galt. Vi går aldri ut døra om det ikke er for å handle mat, og han er ikke interessert i å gjøre noe annet eller jobbe i det hele tatt. Når vi først kommer oss til en liten kosepause så vil han bare ligge på ryggen og slukne, og jeg vil ha han så langt unna som mulig, fordi jeg har krevd oppmerksomhet hele dagen uten å få det. Vel om dere har et råd til åssen jeg kan skaffe meg et liv der jeg faktisk ikke er avhengig i det hele tatt av kjæresten min, hva skal til? Jeg synes jeg er ganske selvopptatt siden jeg krever noe han ikke vil, men hva skal jeg gjøre med følelser som dette? Lenke til kommentar
notalive Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Du trenger ikke nødvendigivs føle at du er selvopptatt. Ikke glem at som jenter trenger som regel mer nærkontakt/kos enn gutter, eller i hvert fall oftere.* Alle har sine behov, og jeg tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å snakke om det, forklare hverandre hva man føler at man trenger, og samtidig motta feedback fra partneren, om hva h*n synes. Og ikke minst at man sammens finner en løsning begge to klarer å fungere med. Kommunikasjonen er viktig. Det at han er avhengig av spilling, er et problem som du ser, men som han sannsynligvis ikke ser/ikke sier seg enig i. Hva gjør man da? Jeg vet ikke. Du må snakke med ham, fortelle ham det du mener. Han må innse at han må ofre litt av spilletiden for å tilbringe tid med deg. Jeg synes ikke det er for mye å forlange, men samtidig så blir det ikke rett at han ikke får spille i det hele tatt. Man må finne en mellomting. * Tar forbehold om unntak. Jeg er forøverig enig at det til tider kan bli litt mye top model og lignende. Men samtidig er det jo tragisk morsomt. Det er desverre et vanskelig tema å ta opp med partneren. Jeg mener, hvem liker å høre personen man elsker fortelle deg at man er pågående/masete? Jeg liker ikke tanken på å høre det, i alle fall. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er forøverig enig at det til tider kan bli litt mye top model og lignende. Men samtidig er det jo tragisk morsomt. Det er desverre et vanskelig tema å ta opp med partneren. Jeg mener, hvem liker å høre personen man elsker fortelle deg at man er pågående/masete? Jeg liker ikke tanken på å høre det, i alle fall. De fleste trenger nok litt tid for seg selv innimellom. Og det er nok slik man bør legge det fram framfor å gi den andre inntrykk at vedkommende er pågående/ masete. Helt i begynnelsen i forholdet til kona mi og meg, sa jeg faktisk i fra at det var enkelte ganger jeg trengte tid for meg selv for å koble av, reise inn i "min" verden. Og måten jeg gjorde/ gjør det på, var/ er ved dataspilling. Dette har hun fullt ut akseptert og ofte vil hun selv også vil sitte med sitt eget foran PC'n sin. Vi begge to er personer som kan trenge denne alene-tiden, men det er kanskje ikke så lett for andre å forstå hvis de ikke er slik selv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå