MokkaKaffi Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Jeg har Nextgentel og deler internetten og klare ikke å sende/motta filer fra en annen som deler internetten. Er det ikke en måte det går ån å sende en liten fil til denne personen? Jeg har prøvd med mange program, bla msn, dc, kazaa, osv. Jeg vil helst ikke tukle noe med noe :o Lenke til kommentar
notarget Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Du har vel ikke på en brannmur ellerno? Hadde samme prob engang, fikk ikke sendt ellerno, så skjønte jeg at jeg hadde på brannmur her og der Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 NAT er nok et fint stikkord her. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Slipper man NAT om man bestiller fast ip fra ngt? Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Vel, vil tro det egentlig ikke har så mye å si, siden du i praksis har ganske fast ip med vanlige abonnement også. Hele opplegget er at du har en fin router som står mellom deg og internett. Og når den mottar ting fra nettet, må den vite hvor du skal sende det. Og dette må settes opp i NAT-tabellen.. Lenke til kommentar
MokkaKaffi Skrevet 22. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2003 nei jeg har ikke brannmur, jeg har xp men den er ikke på, 100% sikker. Å takk for hjelpen NAT sa meg så sykt mye :-? Kan du forklare? Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Okej, jeg kan forklare.. Her .. har du litt info.. http://www.relativt.net/ Og mer info om NAT finner du her: http://www.reflectdesigns.net/ngt/ MSNM problem: http://support.microsoft.com/?kbid=278887 To enable file transfers, enable both incoming and outgoing TCP connections to the 6891-6900 range of TCP ports. Altså, les litt om NAT, og finn ut hvordan du natter portene 6891-6900. Du trenger sannsynligvis ikke åpne dem, kommer an på oppsettet til modemet, men som regel vil jeg tro portene over 1024 er åpne. NAT er da Network Address Translating (translation)? Ut mot internett har du en ip, og inne på lokalnettet har du en ip. Når folk sender ting over nettet, som skal til deg, ender de opp hos routeren. Så ser routeren.. "Mhm, jeg mottok den pakken her på port 6894." Så ser den i NAT-tabellen sin, og finner ut.. "Aha! Pc'n som sitter her på lokalnettet på ip 10.0.0.3 har satt opp at den vil ha alle pakker som blir sendt til 6891-6900" .. så sender routeren de pakkene videre til deg, og du mottar dem som file-transfers på msn.. Når det gjelder Kazaa, DC og diverse andre programmer som sender og mottar ting over nettet, finn en plass du kan bestemme hvilken port du skal motta filer på, og NAT denne i routeren. Håper dette ga litt klarhet i ting.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå