Firesky Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg skal opp til førerprøve på bil imorgen tidlig, og er usikker på om jeg har legitimasjon som er godt nok, de nye bankkortene har ikke bilde, så jeg kan ikke bruke det, jeg har passet, men det gikk ut for et år siden, og mopedsertifikatet. Vil dette være godt nok for biltilsynet? hvis ikke, hvor lang tid tar det å få postens ID-kort? (typisk et par dager tenker jeg ) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Såvidt jeg vet er det kun gyldig legitimasjon innenfor gyldighetsperioden. Postens ID-kort tar det vel rundt 2 uker å få tak i. Har du ikke noe annet får du håpe på det beste. Sjeldent at de sjekker gyldighetsdatoen sålenge navn og bilde stemmer. (er du 8 år på bilde derimot vil jeg tro de reagerer) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Bruk mopedsertifikatet du, også kan du sikkert ta med passet hvis du ikke har forandret deg mye fra bildet . Men har du ikke forandret deg stort fra mopedsertifikatet og det er gyldig, trenger du kun dette. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Jeg er 14 på bildet (20 nå), håper virkelig ikke de nekter meg å kjøre KVTL: Det står ingen gyldighetsdato på mopedlappen, tror du det vil gå? Endret 27. august 2008 av Firesky Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Tror det går bra . Lillesøstra min reiste i utlandet med utgått pass (vi merket ikke det før på Gardemoen på vei hjem). Endret 27. august 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg er 14 på bildet (20 nå), håper virkelig ikke de nekter meg å kjøre KVTL: Det står ingen gyldighetsdato på mopedlappen, tror du det vil gå? Ta med deg pass og mopedlappen du. Mopedlappen burde du ha med uansett, og få det skrevet over på det nye førerkortet ditt. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 KnewtFan Akkurat hva jeg ønsker å høre KVTL: ikke bare burde jeg, men jeg må, hvis ikke jeg tar feil. Jeg tar uansett med alt jeg har, visa, pass, mopedlapp. Måtte bare høre litt med folket her, tilfelle jeg sitter og irriterer meg over noe som ikke er å irritere seg over, det holder med nervene jeg sitter med Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg er 14 på bildet (20 nå), håper virkelig ikke de nekter meg å kjøre KVTL: Det står ingen gyldighetsdato på mopedlappen, tror du det vil gå? Ta med deg pass og mopedlappen du. Mopedlappen burde du ha med uansett, og få det skrevet over på det nye førerkortet ditt. Det burde vel ikke være nødvendig da en har lov til å kjøre moped med billappen. Fra Vegvesen.no: "Hvis du har eller tar førerkort for motorsykkel eller bil, får du rett til å føre alle typer moped." Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Strange_quark: Kjekt og vite, jeg mente meg på at man måtte ta med mopedlappen for å få det med på sertifikatet, men da tok jeg vist feil. De sa ikke noe på at passet var utgått, om de i det hele tatt sjekka det, vet jeg ikke. Jeg besto også Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Gratulerer Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Fra Vegvesen.no:"Hvis du har eller tar førerkort for motorsykkel eller bil, får du rett til å føre alle typer moped." Litt off-topic, men... Har du kilde? evt. link til der du fant det på vegvesen.no... Etter slik jeg har lest mange andre plasser her på forumet og hørt andre plasser også er det ikke slik reglene er. Det var det før, men det skal visst være mange år siden det ble stoppet. Firesky: Gratulerer Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Mulig at dette er relevant: Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten noen plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerrettigheten skal påføres et førerkort som klasse M 145 før den kan benyttes. Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå