NothgaliC Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Sendte inn et hovedkort til netshop som jeg kjøpte i ferien for litt over ei uke siden. Fikk mail i går om at de har sendt det tilbake med ei regning på 450 kroner for å resette bios og oppgradere den. greia er at jeg ikke fikk bilde med det hovedkortet, prøvde med andre skjermkort, men det hjalp ikke. PCen startet helt fint men jeg fikk ikke bilde og kom frem til at det måtte være hovedkortet. Men jeg fikk ikke tid til å levere det inn på grunn av ferie. Så spørsmålet er da, hvorfor må jeg betale 450kr for noe som skal bli dekt av garantien og som jeg aldri har spurt om? Og hvordan skal resetting av bios og oppgradering av den gi meg bildet tilbake, eller krevest det bilde for å oppgradere bios? Kan det at jeg må betale være fordi jeg har gjort noe feil? Søkte om retur til netshop, fikk så en mail etter et par dager med RMAID, og da putta jeg hovedkortet i originalembalasje(bare hovedkortet, uten alt annet som fulgte med) etter å pakka hovedkortet inn i bobleplast og merka det med en postit note med RMAID. Og den pakken hadde jeg inne i enda en pakke som jeg også merka med RMAID med sprittusj. Er dette feil prosedyre? Endret 27. august 2008 av NothgaliC Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Mulige grunner til at du ikke får bilde, men får etter en biosoppdatering: Prosessor er ikke støttet i medfølgende biosrevisjon Minnebrikkene fungerer ikke i gitt bios Minnebrikkene krever mer spenning en hovedkortet gir stock (1,8V DDR2), du må da enten prøve med kun en minnebrikke eller låne andre for å få bilde på skjermen og oppdatert bios/justert spenning. Ja, du må nesten få opp bilde for å oppdatere bios. Andre muligheter kan være f.eks USB komponenter. Andre grunner til at du ikke får bilde kan vare at du har glemt en kabel ikke montert kortet rett osv. Synes det er litt urimelig å ta seg betalt for denne tjenesten, men det er da egentlig ikke noe galt med produktet. Ville tatt kontakt og sagt at du synes det er litt urimelig å få en regning på noe du ikke kunne vært klar over. Samt lagt til at det sto på nettsiden deres at prosessor og f.eks DDR2 minne er/var støttet på det aktuelle hovedkortet, om dette er tilfelle. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 verkstedet har gjort deg en tjeneste og faktisk fikset dette gratis for deg. De kunne bare testet kortet med andre komponenter og påvist at det virket, for så å sende det i retur med en regning for test og diagnose. Hadde du gjort en litt bedre innsats selv kunne du lett nullstilt bios ved å lese deg fram til hvordan du gjør det i manualen etc. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 (endret) gratis? 450 kroner er ikke gratis. Endret 28. august 2008 av NothgaliC Lenke til kommentar
riroil Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jo, 450 kr er bare for å sjekke kortet og ikke finne feil. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 (endret) har da sendt inn ting før som ikke ble funnet feil på. Måtte ikke betale da. Pastafarian, hovedkortet er et ASUS M3A32-MVP http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=94272 Bruker disse rambrikkene http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 og CPUen er et stk. AMD AM2 X2 5200 om jeg ikke husker helt feil. Dette skal vel fungere sånn noenlunde. Og hvordan kunne nullstilling av bios fikset hovedkortet, i og med at det ikke er brukt før. Visst jeg nullstiller det vil bios være slik den var når jeg fikk det, vil den ikke? eller tar jeg feil nå? Endret 28. august 2008 av NothgaliC Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Er snakk om resetting og oppdatering. Ganske vanlig at hovedkort ikke støtter minne fra alle mulige produsenter i medfølgende bios, det er derfor du finner en QVL liste over støttede brikker på produktsiden hos Asus. Mener en ikke kan forvente at en forbruker skal vite dette. Saken hører muligens hjemme i forbrukerrett. Problemet er da at det er umulig for butikker å gå gjennom alle ordrer og hele tiden vite hvilke kombinasjoner av komponenter en kjøper vurderer. En annen måte å gjøre dette på er ved å ta kontakt med f.eks komplett og høre hva deres policy på dette området er før du kontakter Netshop. Synes dette virker som en gråsone, uten inngående kjennskap til lovverket. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Når man bygger en PC selv burde man kunne forvente at personen har kunnskap nok til det. Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Har bygd en del PCer og har aldri hatt problemer med dette før. Hvorfor er du så spydig, loko? Men nå lærte jeg noe i dag også. Tenker jeg bare skal ta å betale de 450 kronene uten å lage noe styr. Endret 28. august 2008 av NothgaliC Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 er kjent med det problemet. Lenke til kommentar
korp Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 verkstedet har gjort deg en tjeneste og faktisk fikset dette gratis for deg.De kunne bare testet kortet med andre komponenter og påvist at det virket, for så å sende det i retur med en regning for test og diagnose. Hadde du gjort en litt bedre innsats selv kunne du lett nullstilt bios ved å lese deg fram til hvordan du gjør det i manualen etc. Det er fint hvis Netshop har løst et problem for kunden, men det burde være Netshops soleklare plikt å fortelle kunden HVORFOR de måtte oppgradere bios. Da vil jo kunden ganske raskt kunne se om det var hans feil. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Defekte produkter blir dekket av garanti, om Netshop har fått kortet til å fungere så tar de seg betalt for å teste et produkt ok og dermed er det ikke lenger en garantisak. Det koster faktisk å ha folk i arbeid i dette landet vårt, samt at Posten skal gjerne ha litt for frakt av varen og. Men nei, du har ikke gjort noe galt annet, dog så er det vanlig prosedyre for nettbutikker og teste returvarer som kunde sender inn, på lik linje som produsenter flest tester og evt. fikser det de får tilbake fra sine resellers igjen. Endret 28. august 2008 av trollhatt Lenke til kommentar
korp Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Defekte produkter blir dekket av garanti, om Netshop har fått kortet til å fungere så tar de seg betalt for å teste et produkt ok og dermed er det ikke lenger en garantisak.Det koster faktisk å ha folk i arbeid i dette landet vårt, samt at Posten skal gjerne ha litt for frakt av varen og. Hvis kortet må ha en bios-oppgradering som kunden ikke kunne vite om så er det etter min mening en klar garantisak. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 En tinger i allefall sikkert, de kan ikke kreve penger av deg. Skal de ha betalt for en tjeneste må de infomere deg om dette først. Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 du skulle nok ikke bedt de se på saken i det hele tatt, slik skal det gjøres: 1 kort kommer og fungerer ikke (ikke noe bilde) 2 benytt deg av bytterett siden du har kjøpt på internett (selvfølgelig) 3 les alt du kan om produktet og hva som kan være feil, forhold deg gjerne til dine egne notater som du lagde mens du installerte kortet/pakket det ut 4 nytt forsøk samme/annen nettbutikk, bare å bestille ny 5 se punkt 1 Dermed unngår du kjedelige regninger for filleting som du kunne gjort selv helt enkelt og gratis Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 En tinger i allefall sikkert, de kan ikke kreve penger av deg. Skal de ha betalt for en tjeneste må de infomere deg om dette først. Noe de også høyst sansynligvis har gjort i samme sleng som trådstarter fikk sitt RMA nummer. Trenger hovedkortet kun en bios flash for å fungere med CPU som kunde har kjøpt i samme slengen går det vel heller under servicesak da det ikke er noe feil eller mangler på kortet. Dog så er jeg enig i at å flashe bios for en kunde som ikke har mulighet til det ikke er noe de burde ta seg betalt for uten videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå