Gå til innhold

Tele2 3g bredbånd på Asus eee 900 m/xandros?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått tele2 3g mobilt bredbånd (eller annet mobilt bredbånd) til å virke på 900 med original xandros? Det blinker et blått lys i modemet, jeg valgte nettverk 3g og leverandør på network-settingen men ingen kake så langt. Ringte tele2 og de sa jeg måtte installere windows...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har fått tele2 3g mobilt bredbånd (eller annet mobilt bredbånd) til å virke på 900 med original xandros? Det blinker et blått lys i modemet, jeg valgte nettverk 3g og leverandør på network-settingen men ingen kake så langt. Ringte tele2 og de sa jeg måtte installere windows...?

Tele2 bruker Netcom som nettleverandør så det skulle virke med default Xandros.

Sannsynligvis et konfigurasjonsproblem i nettverkskonfigurasjonen, for jeg forstår at modemet skal gjenkjennes av systemet.

Prøv å velge Netcom i stedet?

Endret av Farscape2005
Lenke til kommentar

Ja Farscape2005, det må nok være noe med konfigurasjonen, for det virker helt fint når jeg plugger modemet inn i en maskin med windows.

Ringte nettopp tele2 support og de sa at det går å få tele2 bredbånd til å virke på eee men at de offisielt bare støttet windows. Så jeg måtte finne det ut selv. Dårlig gjort.

Hvis noen har fått tele2 mobilt bredbånd i gang på eee med xandros så vil jeg gjerne vite hvordan dere gjorde det... :tease:

Endret av Avansement
Lenke til kommentar
Ja Farscape2005, det må nok være noe med konfigurasjonen, for det virker helt fint når jeg plugger modemet inn i en maskin med windows.

Ringte nettopp tele2 support og de sa at det går å få tele2 bredbånd til å virke på eee men at de offisielt bare støttet windows. Så jeg måtte finne det ut selv. Dårlig gjort.

Hvis noen har fått tele2 mobilt bredbånd i gang på eee med xandros så vil jeg gjerne vite hvordan dere gjorde det... :tease:

He,he

jeg knotet en del med Telenors modem, problemet er at jeg husker ikke helt hva jeg gjorde.

Men t2 bruker Netcom, og jeg antar at du har et slikt hvitt modem, tipper et Huawei E220. Dette skal det finnes driver for.

Finnes flere beskrivelser rundt omkring på hvordan en får det til å funke.

Jeg foreslår;

- Start terminal (ctrl-alt-t) og skriv lsusb, så får en listet ut USB devicer.

evt bruk diagnostic tool under settings (har engelsk versjon så vet ikke hva det heter på norsk).

Da bør en se om modemet er oppdaget.

En skal lage en ny entry i nettverk, der en fyller inn parametre .

Jeg antar en får beskjed om tlf nr> typisk *99#, hvilket aksesspunkt(APN) en skal benytte, på netcom er det internet.netcom.no vet ikke om t2 har det samme.

Brukernavn og passord skal ikke splle noen rolle tror jeg.

Netcom har en brukeveiledning for setup av Huawei modemet, kan den hjelpe?

Oppfatter det slik at om modemet dobbeltblinker, så søker det etter nett.

Om det er som Telenor, når jeg starter network connection for modemet, dobbeltblinker mitt Option modem, jeg får en prompt på passord, alias pin code, deretter kopler modemet opp og det lyser blått kontinuerlig.

Gyv løs, det skal virke, jeg mener å ha lest om flere som får det til å virke mot Netcom....

Har også hørt om noen som puttet SIM-kortet i en telefon (er jo et vanlig abonnement), deretter valgte de at telefonen skulle starte uten at en måtte taste pinkoden (min gamle mor har en klappelefon der en kan slå på telefonen uten pincode....)

Kan kanskje forenkle ting slik at modemet koples til linjen uansett...

Lenke til kommentar

Takk for svaret Farscape2005. Jeg rakk ikke prøve det du tipset om før jeg fant svaret hos våre gode naboer i sverige, nærmere bestemt i denne tråden. Det viser seg at innstillgene for APN er konfigurert FEIL og at man må bytte ut internet.tele2.no med mobileinternet.tele2.no. Dette visste de ikke på verken tele2-supporten eller på asus!

Endret av Avansement
Lenke til kommentar
Takk for svaret Farscape2005. Jeg rakk ikke prøve det du tipset om før jeg fant svaret hos våre gode naboer i sverige, nærmere bestemt i denne tråden. Det viser seg at innstillgene for APN er konfigurert FEIL og at man må bytte ut internet.tele2.no med mobileinternet.tele2.no. Dette visste de ikke på verken tele2-supporten eller på asus!

Godt at det funker.

Rart at de ikke vet slikt på kundemottaket.

Mener å husek at jeg plugget SIM-kortet i min mobil og kikket på APN etc på den måten.

Lenke til kommentar
Rart at de ikke vet slikt på kundemottaket.

Nå vet de det ihvertfall. Jeg har akkurat snakket med tele2-supporten nå. Det er så kjedelig når man kjøper en ny eee og så er det bare en liten innstilling som er feil.

Mener å husek at jeg plugget SIM-kortet i min mobil og kikket på APN etc på den måten.

Så det gikk greit å bruke kortet i telefonen altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...