Gå til innhold

Hvorfor taper bildet verdi (mb) etter jeg har redigert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi at jpg er et format som komprimerer filene og reduserer kvaliteten hver gang du lagrer.

Skal du forhindre kvalitetstap, så må du bruke et filformat som ikke komprimerer filene dine.

Du kan velge jpg kvalitet når du lagrer som jpg.

I photoshop så er det fra 1-12 eller var det 1-10? Noe sånt i allefall.

Lenke til kommentar

Delvis enig med Mr_Sunde, gjentatt lagring i JPG-format vil gradvis redusere bildekvaliteten og dermed også filstørrelsen.

Men det er neppe forklaringen hvis du åpner et JPG-bilde, redigerer det og så lagrer på nytt (en gang). Da må du ha gjort noe annet, for eksempel lagre med alt for lav kvalitetsinnstilling i editeringsprogrammet.

Skal du editere mye, vil det normalt være fordelaktig å åpne bildet, lagre det med en gang i TIF eller Photshopformat. Da er du sikker på at du ikke overskriver originalen, og du kan mellomlagre så mange ganger du vil uten å tape kvalitet. Når du er ferdig med redigereingen kan du lagre det i JPG-format igjen hvis du vil ha det ferdige bildt på en mer kompakt form.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Delvis enig med Mr_Sunde, gjentatt lagring i JPG-format vil gradvis redusere bildekvaliteten og dermed også filstørrelsen.

Men det er neppe forklaringen hvis du åpner et JPG-bilde, redigerer det og så lagrer på nytt (en gang). Da må du ha gjort noe annet, for eksempel lagre med alt for lav kvalitetsinnstilling i editeringsprogrammet.

Skal du editere mye, vil det normalt være fordelaktig å åpne bildet, lagre det med en gang i TIF eller Photshopformat. Da er du sikker på at du ikke overskriver originalen, og du kan mellomlagre så mange ganger du vil uten å tape kvalitet. Når du er ferdig med redigereingen kan du lagre det i JPG-format igjen hvis du vil ha det ferdige bildt på en mer kompakt form.

Jeg åpnet bare bildet i Gimp, så endret jeg fargen (varmen) så lagret jeg den (i nytt navn)..

Lenke til kommentar

Hva slags kvalitetsinnstillinger bruker du på når du lagrer?

Regner med det er tilsvarende som jeg nevnte for photoshop, at du kan stille inn kvalitet når du lagrer jpg bilder.

Står denne på lav kvalitet vil bilden bli my mer komprimert og ta mindre plass.

Lenke til kommentar
Skal du forhindre kvalitetstap, så må du bruke et filformat som ikke komprimerer filene dine.

..eller mer riktig/hensiktsmessig; et format med tapsfri komprimeringsalgoritme. TIFF-filer med LZW-komprimering er et allsidig og godt alternativ.

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...