Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, problemer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat kjøpt en ny pc til rundt 13k fra netshop. Den er under en uke gammel, men har fått noen små problemer.

Bestilte pcen med en velociraptor 300 gb 10000 rpm, men i min datamaskin står det bare 84,2 gb av 97,6 gb, som betyr at jeg mangler 200 gb. Trodde først at jeg hadde fått feil harddisk, men det står velociraptor på den.

Et annet problem er at jeg kan høre alle programmer i headsettet eller fra høytalerne. Det er mye skurring, og hører en slags elektrisk lyd hver gang jeg bruker et program eller forandrer på det. Lyden varier utifra hva slags program og hva jeg gjør i det.

Det siste problemet er at pcen noen ganger begynner å lagge uten grunn. Akkurat som fps lagg, bare at det skjer selv når jeg ikke kjører noen tunge programmer/spill. Lyden lagger også. Det varer bare i 2-3 sekunder men det skjer ganske ofte, ca 1 gang pr minutt.

Problemene er ikke store, men de er veldig irriterende, ihvertfall siden pcen er helt ny.

Er det en måte å løse problemene på, eller burde jeg sende pcen tilbake og håpe på at jeg får en ny pc i løpet av de neste 3-4 månedene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du husket og formatere harddisken så du brukte all harddisken plassen?

Høres ut som du formaterte den feil og satte opp en partisjon på 97,6 gb.

1gb er ikke 1000 mb det er litt mer så derfor det kun dukker opp 84,2 gb av dine 97.6gb.

Vis du høyreklikker på harddisken i min datamaskin og velger egenskaper så vil du nok se at all plassen er der ivertfall dine 97.6gb.

Det du mest sannsynlig må gjøre er bare og formatere om harddisken slette partisjonen og lage en ny partisjon med hele harddisken.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
I min datamaskin står det C og D, men D er helt tom, det er 0 KB plass der.

Et annet spørsmål,er det normalt at en hd radeon 4870 har en temperatur på rundt 80 grader når jeg ikke spiller eller gjør noe?

Ring Netshop så forteller de deg sikkert hvordan du får tillgang på hele hardisken, for du har vel support på maskinen... Dersom du har C og D, tipper jeg D er CD/DVD-Rom, så hele disken skal nok være på 1 partisjon.

Det er selfølgelig mulig at Netshop har satt disken opp med en C partisjon med 100gb, og at resten av disken er upartisjonert. Dette kan du se i "Disk Management" som ligger under "Computer Management" i Administrative Tools. Der kan du eventuellt øke størrelsen, eller sette opp en ny partisjon...

Formatering av en C partisjon (OS partisjon) kan kun gjøres om du reinstallerer windows, bare så det er sagt i tillfelle du ikke veit dette fra før..

HD4870 idler ganske høyt, men det er helt vanlig. Dette kan du gjøre noe med selv ved å sette høyere viftehastighet, les mer om dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=969070&hl=

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen. Skal se om jeg skjønner noe av det og får fikset det, hvis ikke ringer jeg bare netshop og spør de.

Er det noen her som vet hvorfor pcen lagger som det gjør? Får fps lignende laggs, der bilde og lyden hakker i noen sekunder, men selve fps-en i spill faller ikke. Det skjer hele tiden selv om jeg ikke spiller eller kjører tunge programmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

For og kontrollere vifte hastigheten last ned rivatuner.

Fungerer kjempe bra du kan sette hastigheten til auto eller du kan bestemme en hastighet som den alltid er på.

Rivatuner

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Gikk inn på "Disk Management". Det sto det at C var 97 gb og det var 180 GB utildelt. Valgte å utivde C og nå står det at den er 280 GB.

Tusen takk for hjelpen

Jeg trenger ikke å kontrollere viftene så lenge temperaturene blir så høye at det er skadelig.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...