aspic Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Ja, eg veit det er eit utal av desse trådane florerande på forumet, likevel kunne eg ikkje dy meg med å lage min eigen. Eg er på utkikk etter ein søt 32" LCD-tv. Eg er student så budsjettet er begrensa, men eit nyleg sal av bilen min opna for breiare horisont. No blir nok mange av dykk overivrige og copy/paster denne. Joda, eg er faktisk på nippet til å plukke opp denne lcd-tv'n. Eit stort pluss er at den er på lager her i Trondheim kor eg no bur. Så kjem tankane. Kanskje eg burde leggje litt ekstra i, når eg først kjøper tv? Slik at den då får lengre "levetid"? Og kontrast på "berre" 1200:1 ? Er ikkje dette utruleg lite? Denne kvite samsungen då? Den har jo faktisk kontrast på 10000:1, noko som er hinsides mykje meir enn Tatung sin. Men er den verdt 2500 kr meir? I tillegg likar eg utruleg godt designet på Samsungane (i og med at eg reiste ifrå familiens 42" Samsung). Eller burde eg heller ta han heilt ut og klaske til med ein slik? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348173 Det er jo tross alt berre ein student-tv.. Seriøst, det er vanskeleg å bestemme seg. Prisklassen eg ser for meg er frå 0-7000 kr, men eg har fått inntrykk av at billege ofte kan vere like gode/gjerne betre enn dyrare. Endret 27. august 2008 av aspic Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Da ville jeg heller gått opp til 5- serien i 37 tommer, helt identiske utenom rødskjæret: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349422 Når det gjelder de tvene du viser til så er det klart at samsungene du linker til er bedre, man får som sagt hva man betaler for. Brukte litt ekstra penger i fjor og investerte i 40" i R serien, tilsvarende 4 serien i år og er superfornøyd med dette. Angret ikke en dag i at jeg la inn litt penger. Går du opp til 37" så har du også en stue- tv når du skal etablere deg, slik at du slipper den kostanden da. Jeg skal ikke si at komplett selger den billigst, men bare så den kostet bare 500 kr mer. Da ville jeg heller gått opp til 5- serien i 37 tommer, helt identiske utenom rødskjæret: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349422 Når det gjelder de tvene du viser til så er det klart at samsungene du linker til er bedre, man får som sagt hva man betaler for. Brukte litt ekstra penger i fjor og investerte i 40" i R serien, tilsvarende 4 serien i år og er superfornøyd med dette. Angret ikke en dag i at jeg la inn litt penger. Går du opp til 37" så har du også en stue- tv når du skal etablere deg, slik at du slipper den kostanden da. Jeg skal ikke si at komplett selger den billigst, men bare så den kostet bare 500 kr mer. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Men eg trur 37" vil dominere i mykje større grad enn kva 32" vil gjere. Dog, er det vel ikkje større forskjell enn ein 10-12 cm. Og eg forstår poenget ditt med etableringa, men studiene eg har starta på no går over 5 år, og eg blir uansett buande i hybelen her eitt år. Så eg trur nok det uansett må bli 32". Kva er dette med kontrast då? Er ikkje Tatung sin på 1200:1 veldig lite? Og ja, eg har absolutt ikkje peiling på LCD-tv'ar i det heile =/ Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Jeg har 40" på 12 kvm, så det går nok bra. Og selv synes jeg 37" er bedre å se på enn 32". Går du på økonomi så får du både philips, samsung 3- serien og Tatung til ca. 4000 for en 32", muligens også philips. Jeg tror alle tvene vil være helt greie å se tv på, men man får selvfølgelig det lille ekstra ved å gå opp et hakk. Setter man 3 og 4 serien ved siden av hverandre så ser man forskjell, men det er helt naturlig. Edit: du har jo også LG som er pen å se på: https://prisguiden.no/product.php?productId=58145 Endret 27. august 2008 av KVTL Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Eg kan nok klare ein god del meir enn 4000 kr, men då er spørsmålet om eg får nemneverdig meir tv for pengane, eller kjøper eg katta i sekken? Du meiner det blir litt bortkasta å kjøpe ein 32" til 6000, og anbefalar meg heller å gå opp til 37"? Eller finnes det gode 32"arar der ute, til ein 5-6000? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Du får latterlig mye mer for pengene når du kjøper tv i middelklassen enn i billigklassen. Det er jo ikke noe å diskutere engang. Middeklasse på 32"= 5000-7000,-. På 37"= 8000 - 11000,-. Gode 32" i den prisklassen der er 32LG3000 fra LG, anbefalt fra meg iallefall. Evt Samsung LE32A456/559/556 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Sats på 4 serien til Samsung du, med mindre du ikke får 5 serien til nesten lik pris. Du trenger ikke full HD på en slik liten skjerm, synes jeg (helt subjektivt). Uansett så hør på alastor og sats på middelklassen, mest tv for pengene. Edit: denne LGen har full hd og en god pris på kun 4995: http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...alogCategoryID= Endret 27. august 2008 av KVTL Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Er ikkje Tatung sin på 1200:1 veldig lite? Nei, egentlig ikke. Tatung oppgir reell kontrast på denne modellen, mens Samsung og de fleste andre oppgir "dynamisk kontrast", og tallene er ikke sammenliknbare. Man bør helst se TV-en selv for å vurdere om bildet er godt, ikke bare lese tall. Jeg har den Tatungen, og vil si at kontrasten og skjermen forøvrig er god nok i massevis for å gi et naturtro bilde. Og at den i mine øyne har et mer naturtro bilde enn noen Samsung eller Sony inntil 60% dyrere jeg så på i fjor høst da jeg kjøpte den for 4995. Men det var i fjor høst. Samsung og flere andre produsenter lanserte nye modeller i vår, som sansynligvis er bedre enn de jeg i fjor høst. Tatungen ble lansert i oktober-november i fjor høst, og er kanskje ikke et like genialt kjøp nå som da. Dengang var etterspørselen etter flatskjermer så stor at markedet under 7-8000 var støvsugd, det var liten priskrig, mange av de rimelige modellene var utsolgt. Nå kan man få OK TV-er fra de fleste produsentene rundt 5000 kr, og legger man på et par tusen til hva som var inngangsbilletten hos bl.a. Samsung i fjor høst, får man sannsynligvis en bra modell. Så om Samsung er ditt favorittmerke og du har råd, kjøp gjerne Samsung. Vil du spare litt penger til andre ting, ta en titt på Tatungen live hos Datakjeden, og se om du liker bildet. Om en dyrere TV "lever lenger" er ikke godt å si. Det kommer stadig nye TV-er, stadig med forbedringer. Kanskje er det like lurt å ikke bruke for mye penger på en TV, så man har bedr råd til å bytte den ut om noen år når det har kommet ny og bedre teknologi? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Snip. Eg ser litt på den nemnde LG 32LG3000, og så langt ser alt ut som gull og grøne skogar. Eg skal prøve å sjekke ut Tatung i ein butikk i dag, og om eg ikkje liker det eg ser bestiller eg heller ein LG. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Valet fall nok på Tatung. Eg var nede på Datakjeden og sjekka tv'n ut, og likte igrunn kva eg såg. No har eg brukt ein del timar foran tv'n ilag med CoD4, og må sei eg er strålande nøgd! *case closed* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå