Tore Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Nå plages jeg skikkelig her...... Jeg har en skriver på en stasjonær pc som kjører XP pro. Skriveren fungerer utmerket på denne pcn. Skriveren står som delt på netverk... Alt ok. Men når jeg skal ha vista bærbare til å legge til skriveren på den stasjonære får jeg feilmelding... Vista finner skriveren på netverket og begynner å koble til... Så kommer feilmelding som på bildet under... Fast gateway og fast nettmaske 255.osv... EDIT: koblet nå opp jobb pcn som ikke har vært med på netverket før, å den la til skriveren og kunne skrive ut.. Dette ble da XP maskin mot XP maskin.. Så det må være noe med Vista jeg ikke har skjønt.!! Endret 27. august 2008 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Tore Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Det ser ut til at Vista drittn avslutter sin egen "skriverkø" når jeg prøver å koble til netverks skriver.... Får ikke startet netverkskøen igjen uten å starte pc på nytt... Foslag til løsning.? annet en å legge inn xp som egentlig frister... Lenke til kommentar
ramforth Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Det ser ut til at Vista drittn avslutter sin egen "skriverkø" når jeg prøver å koble til netverks skriver....Får ikke startet netverkskøen igjen uten å starte pc på nytt... Foslag til løsning.? annet en å legge inn xp som egentlig frister... Her er en løsning som ser ut til å fungere: 1) Koble skriveren fysisk til Vistamaskinen (klienten), som om det er den som skal ha skriveren tilkoblet. Installer drivere og programvare etter ønske. Dette er for å få med alt skriveren trenger. 2) Etter programvareinstallasjonen så kobler du skriveren tilbake på XPmaskinen (serveren) og installerer den der (om det ikke allerede er gjort). Husk å se etter på "Egenskaper" på skriveren, og ta notis av både maskinnavnet og skriverens ressursnavn (Delt som:) 3) På klientmaskinen (Vista), åpner du "Legg til ny skriver" og velger "Legg til en lokal skriver. Dette åpner automatisk en dialogboks som ber deg velge port. 4) Klikk på valget for "Opprett ny port", og velg porttype "Local port". Klikk "Neste". 5) En liten boks kommer opp, hvor maskinen ber deg skrive inn "Navnet på en port". Her skriver du inn adressen til den delte ressursen på servermaskinen. Eks.: \\servernavn\skrivernavn (det som du noterte punkt 2). 6) Velg den skriverdriveren som du installerte for skriveren fra listen som kommer opp. Eller du kan velge "Har disk..." og finne driveren selv. Det er viktig at du bruker en driver som er kompatibel med Vista. Klikk neste når du har funnet og valgt driveren. Edit: Om skriveren er installert med korrekt driver i punkt 1, så velger du å bruke eksisterende driver. 7) Gi skriveren et navn og velg om den skal være standardskriver eller ikke. Klikk neste. 8) Skriv ut en testside, for å se om det hele virket som det skal. Jeg tar forbehold om skrivefeil og glemsel her, men det er denne ruta jeg fulgte, sånn grovt sett, og det funket fint her. Lykke til! Endret 29. august 2008 av ramforth Lenke til kommentar
Tore Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Dette ser ut til å fungere bra.! På pungt 6 kan man velge bruk skriverdriver som allerde er installert, dette fungerte hos meg. Men at det skal være så sinsykt mye med å få en skriver til å skrive ut fra vista til en XP maskin er egentlig horribelt av microsoft, hva om de kunne fikset slike problemer.... Lenke til kommentar
ramforth Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) På pungt 6 kan man velge bruk skriverdriver som allerde er installert, dette fungerte hos meg. Ja, det ser ut til å være en forutsetning for å få det til å virke. EDIT: Det er ikke en forutsetning, men om punkt 1 ble utført riktig, så skal du kunne bruke den eksisterende driveren. Endret 29. august 2008 av ramforth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå