Sir_Wrathson Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Hei!.. Har en oppgave på skolen hvor vi skal diskutere om bildebehandling.Er greit å vite flere sine meninger og synspunkter. Alle tenker ikke likt, så er greit med personlige innspill i denne saken. Hvor mener dere at grensen går for bildebehandling innen nyhetsproduksjon?.. Har lest artikkeler hvor folk har tilført ekstra røyk og mørke toner for å forsterke stemningene i bildene. Krigsbilder og ulykkebilder har blitt redigert for at det skal se mer katastrofale ut. Hvor går grensen?... Kom med egne meninger og si hva dere synes.. Endret 27. august 2008 av Sir_Wrathson Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis bildet skal dokumentere en situasjon som for eksempel krig syns jeg man ikke burde redigere noe. Hvis man likevel skulle gjort det burde det stått under bildet at effekter er lagt til, eller et noe er fjernet. Hvis bildet er ment til å se fint ut syns jeg man skal kunne få lov til å fikse litt på bildet. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hvis bildet skal dokumentere en situasjon som for eksempel krig syns jeg man ikke burde redigere noe. Hvis man likevel skulle gjort det burde det stått under bildet at effekter er lagt til, eller et noe er fjernet. Hvis bildet er ment til å se fint ut syns jeg man skal kunne få lov til å fikse litt på bildet. Til dokumentering burde man presentere objektet slik det fremstod. Til kunst o.l mener jeg det ikke er noen grense. Lenke til kommentar
Sir_Wrathson Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Hvis bildet skal dokumentere en situasjon som for eksempel krig syns jeg man ikke burde redigere noe. Hvis man likevel skulle gjort det burde det stått under bildet at effekter er lagt til, eller et noe er fjernet. Hvis bildet er ment til å se fint ut syns jeg man skal kunne få lov til å fikse litt på bildet. Til dokumentering burde man presentere objektet slik det fremstod. Til kunst o.l mener jeg det ikke er noen grense. Der er jeg enig. Når det er kunst, og ikke skal brukes i en nyhetsrepotasje eller lignende. Uansett mener jeg at det burde være lov å redigere bildet, så lenge det er for å forbedre kvaliteten på det og at det ikke gir en falsk beskrivelse av hva som er fotografert. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 I mitt lille hode så definerer jeg på følgende måte: Bildebehandling: Croppe, justere på farger, lysstyrke, kontrast osv. Dette syns jeg er OK til dokumentarisk bruk. Bildemanipulering: Fjerne eller legge til objekter på bildet. Dette bør ikke forekomme på bilder som skal være dokumentariske(Er det et ord forresten?). Så lenge det ikke skal dokumentere en hendelse så kan jo folk gjøre hva de vil med bildene sine. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Søkefunksjonen på forumet er egentlig et undervurdert verktøy; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991869&hl= Lenke til kommentar
Sir_Wrathson Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Søkefunksjonen på forumet er egentlig et undervurdert verktøy;https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991869&hl= Hehe, det hadde jeg glemt!.. Takk for linken da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå