Gå til innhold

sapphire 4870 i crossfire - hvilken psu/hovedkort?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny maskin og da tenkte jeg å skaffe meg 2 Sapphire 4870 kort.. Valget falt på Asus P5Q Pro hovedkort (jeg har ikke så veldig peiling på å bygge pc lenger men det er den hardware.no anbefaler til sitt oppsett med 2 4850 kort i) og corsair 620W psu'en. tenkte bruke Intel Core2 Q9550 prosessor og samme Mushkin ram som på anbefalningen (Mushkin XP2-8000 4gb sett)

Ser dette bra ut eller er det noen forandringer som kunne lønne seg? jeg tenker da på PSU/hovedkort.. kjipt å gå glipp av noe snadder bare fordi jeg ikke har fulgt med helt på denne fronten i det siste :(

noe jeg ikke finner noe sted er om skjermkortene(4870) bruker 1 eller 2 kabler hver fra PSU? ville jo tatt seg dårlig ut hvis jeg får alt og finner ut at det mangler strømkabler til 4870'ene eller noe sånt :S

Snålt at jeg ikke finner noen fysiske mål over 4870 kortene, skal prøve å få plass til de i en Lian Li scand3 kasse (490 mm dyp) men lurer nå på om de kræsjer med diskene forran i kabinette

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg ny maskin og da tenkte jeg å skaffe meg 2 Sapphire 4870 kort.. Valget falt på Asus P5Q Pro hovedkort (jeg har ikke så veldig peiling på å bygge pc lenger men det er den hardware.no anbefaler til sitt oppsett med 2 4850 kort i) og corsair 620W psu'en. tenkte bruke Intel Core2 Q9550 prosessor og samme Mushkin ram som på anbefalningen (Mushkin XP2-8000 4gb sett)

Ser dette bra ut eller er det noen forandringer som kunne lønne seg? jeg tenker da på PSU/hovedkort.. kjipt å gå glipp av noe snadder bare fordi jeg ikke har fulgt med helt på denne fronten i det siste :(

noe jeg ikke finner noe sted er om skjermkortene(4870) bruker 1 eller 2 kabler hver fra PSU? ville jo tatt seg dårlig ut hvis jeg får alt og finner ut at det mangler strømkabler til 4870'ene eller noe sånt :S

Snålt at jeg ikke finner noen fysiske mål over 4870 kortene, skal prøve å få plass til de i en Lian Li scand3 kasse (490 mm dyp) men lurer nå på om de kræsjer med diskene forran i kabinette

Om 4870 kortene bruker 2 eller 1 strømkabel varierer vel :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Følger med overganger som krever 2stk molex per 6pin om du forstår. Så du må ha fire CD-rom-strøm kontakter for begge skjermkortene

Lenke til kommentar

faen er det dere loker med, jeg har:

2 sapphire 4870's

1 mist 1000 watter

asus maximus formula eller noe sånt jalla, egentlig er det bare p5q med mere fancy kjølere på det.

sammen med de to skjermkorta kom det kabler til kortene. sett disse på de vanlige molex kablene og vips du får 4 kontakter til kortene.

tipper den corsairen er helt gerei til det oppsettet, selv valgte jeg den større mist 1000 wattern fordi den var varmt anbefalt, og er litt mer fremtidsrettet enn noe som er liiike over maxkravet til oppsettet nå. også med tanke på fremtidig overklokking...

og på spillfronten må jeg bare varmt anbefale Masseffect. selv og det har en del bugs er det så jææævli fett.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

En ting, litt OT, men klokking på x48 vs. P45, når man snakker om at P45 er så mye bedre klokker, er det opp til det ekstreme, eller er det sånn 4-4,5GHz på en E8400? For mitt Rampage Formula og min E8400 vil mer enn gjerne til 5GHz, men det vil desverre ikke rammen.

Uansett, jeg tror 850W holder, det blir bra mye dyrere, iallefall var det det sist jeg så når du går over 800-850W

Lenke til kommentar

oppdatert:

Gigabyte GA-X48-DS4

MIST 1000W rev 2.2 modulær m. kabler

8gb Mushkin XP2-8000 på 1000 Mhz max

2x Sapphire Radeon 4870 512 mb

WD Raptor X 150 gb

Nocturna NH-U12P

Eneste som gjenstår å finne ut av nå er om den mega kjøleren (NH-U12P) passer med hovedkortet eller om det blir kræsj med northbridge etc.. den er jo vanvittig stor

Lenke til kommentar

det vil jo si at når jeg oppgraderer til nytt hovedkort og tre 3dkort kan PSU bli med over, brilliant :D

edit: nå koster corsair dingsen 400 mer hos netshop, og det blir frakt i tillegg.. tror jeg klarer meg med MIST jeg så slipper jeg knote mer enn jeg må samt at jeg sparer litt penger.

snakka forresten med en av selgerene i netshop og han var MEGET ivrig på å pushe MIST på folk, kanskje ikke rart siden de har eierandeler

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

fikk høre at at nyeste kortet idag er 3-6 ganger bedre enn 7900gt. Og når en har 2 stk av disse x2 kortene begynner jeg og lure. Hva som skjer. Siste spill jeg betalte for var microsoft flight simulator. Men jeg har da kun 19" skjerm. Det trenger ikke være dyrt å kjøpe 2 topp kort og 1000 watt strømforsyning. Jeg har rykter om at topp prisen på en versting motorsykkel Yamaha R1 etter 21 år kan koste 70000kr i året kasko. Det finnes sikkert en del av dem som betaler 20-30k i året iallefall i forsikring for å pløye hobbien, ikke for å glemme service intervaller. Toppkort og 1000wattere blir som godteposer i forhold prismessig. Men alikevel la oss si 12 ganger bedre enn det skjermkortet jeg har i pcen i dag, betalte vel 2500 for var det 2 år siden? Har fortsatt samme fps i battlefield 2 som når jeg kjøpte skjermkortet. Er spillene i dag så ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...