Gå til innhold

Hevet kjøpet, men får ikke pengen tilbake hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er at når jeg har hevet kjøpet kan jeg vel kreve pengene mine tilbake?

 

DEn er hevet men mobil som hadde feilen 5 ganger etter vær andre. Men når jeg vil ha pengene mine sier de at de ikke kan gi meg så mye og at jeg ikke kan få pengene men at jeg må ta noe ifra butikken er dette lov?

 

Hjelp meg fort skal snakke med han etter hvert nå :(.

 

Takker for hjelpen vis jeg før :)

Endret av Anderwin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan med fordel printe dette ut og ta det med deg. Sørg også for å ikke gå alene slik at du har med deg minst en person som kan bekrefte alt hva selger har sagt ved en senere anledning.

 

Hvis telefonen har vert inne til reparasjon (avhjelpsforsøk) mer en to ganger for samme feil (5 i ditt tilfelle?) har du rett til å heve kjøpet. Selger kan kreve erstatning for tiden du har brukt telefonen, men da kan du kreve renter av kjøpssummen fra dag 1. Se forøvrig utdypet tekst under.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Kapittel 10. Fellesregler om heving og omlevering

 

§ 49. Virkninger av heving og omlevering

 

Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

 

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

 

Skal selgeren omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt, inntil omlevering skjer.

 

Hevingen har ingen betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av hevingen.

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

§ 51. Tap av krav på heving og omlevering

 

Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom

a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren

b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller

c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen.

 

Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt.

 

Ta med deg telefonnummer til forbrukerrådet i samme slengen slik at du kan ringe å forvisse deg om at du har saken på din side både i forkant og eventuelt i kampens hete.

Er du privatperson og har et forbrukerspørsmål vedrørende kjøp fra næringsdrivende/privatperson, kan du ringe oss på forbrukertelefonen 815 58 200 (0900-1500). Dette koster 0,39 kr pr. min fra fasttelefon.
Lenke til kommentar

Han som jobbet der hadde bare jukset og stått i, selve "sjefen. En annen sjef i selve bransjen ringte han og sa jeg skulle få pengene!

 

Det vil da si i løpet av de 5 minuttene jeg måtte dra opp og ned og hente telefonen og andre ekstra tilbehør til den hadde han fått sparken eller sluttet fordi han jobbet der ikke mer.

 

Sier igjen tusen takk for hjelpen alle sammen og håper dette her ikke skjer med dere!.

Kranglet i 1 måneder angående saken! =D

Lenke til kommentar

Problemet med telefoner er at de ofte er kjøpt med abonnement, så hva skal da butikken gi tilbake av penger?

 

Har du kjøpt en telefon til 100, men som er verdt 3000, skal du da ha 100kr tilbake, 3000kr eller hva den er verdt i dag?

 

Butikken får selv ikke penger tilbake fra produsenten (Nokia/SE), men kun en tilsvarende ny enhet som de må selge på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...