Gå til innhold

Trenger tips til kompakt billig bærbar til skolearbeid

Anbefalte innlegg

Hei! Etter alle disse nye minilaptopene som har kommet frister det veldig med en slik en til skolearbeid osv. Har fra før av en relativt kraftig stasjonær pc samt en Macbook pro, så jeg trenger ikke noe kraftige greier. Mine krav er som følger: Pris; maks 3000 kr, linux, ssd disk, og vga ut.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Aspire One med linux bråker ikke noe særlig. Mindre enn de fleste bærbare vil jeg tro, men det er godt mulig viftestøyen er hakket mer høyfrekvent grunnet mindre vifte.. Men å bråke, det vil jeg ikke si at den gjør. Viften går nesten ikke når den ikke er veldig varm, og du vil ikke irritere deg over den i ett klasserom med flere bærbare.

Lenke til kommentar

Lurer også på kjøp av en av disse.

Skal brukes egentlig kun på skolen, så hadde vært greit med en liten og billig laptop som klarer de kravene jeg har. Skal brukes til notatskriving, programmering (netbeans) og surfe på nettet. Kan jo hende jeg kommer til å bruke den til webutvikling (Dreamweaver, photoshop) også hvis de klarer det.

Hadde vært fint hvis noen kunne forklare meg hvor grensene ligger? Hvilken programmer klarer de ikke å kjøre (stabilt, uten problemer) og hva klarer de å kjøre? Hadde vært veldig flott om noen hadde gitt noen eksempler :)

En siste ting: Åssen er batteritiden på de forskjellige?

Endret av -Xc4-
Lenke til kommentar

Trådstarter: A150 har ca. 10min mindre batteritid A110, ser ikke helt vitsen med å kjøpe A110 når man får bedre lese/skrive hastigheter på en god USB penn. På A150 har man også muligheten til å bytte disk. Linux kan man installere selv og. Windows utgjør ikke særlig mer enn 100-150kr av prisen. VGA ut funker bra, brukte min A150 til PowerPoint fremvisning idag.

-Xc4-: Tror ikke det skal være noe problematisk å bruke de programmene. Atom CPUen har HyperThreading som gjør den godt egnet til teste tråd funksjonalitet når man programmerer (hvis man bruker tråder i programmet sitt).

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Trådstarter: A150 har ca. 10min mindre batteritid A110, ser ikke helt vitsen med å kjøpe A110 når man får bedre lese/skrive hastigheter på en god USB penn. På A150 har man også muligheten til å bytte disk. Linux kan man installere selv og. Windows utgjør ikke særlig mer enn 100-150kr av prisen. VGA ut funker bra, brukte min A150 til PowerPoint fremvisning idag.

-Xc4-: Tror ikke det skal være noe problematisk å bruke de programmene. Atom CPUen har HyperThreading som gjør den godt egnet til teste tråd funksjonalitet når man programmerer (hvis man bruker tråder i programmet sitt).

Har tenkt litt på det og jeg blir nok å gå for storebroren med vanlig harddisk. Ble skeptisk til at det var forskjellige ssd disker i 110'en, der Samsungen var kjappere enn den fra intel. Får vel installere linux i etterkant.

Lenke til kommentar
Jo, med USB har du f.eks LiveUSB.

Blir operativsystemet installert da? For meg virker det som at den booter opp direkte fra usb'en og når du har tatt den ut vil ikke linuxen fungere mer. MEd andre ord en live cd bare i usb format... Har lastet ned recovery dvd'en til Aspire One nå, men er usikker på hvordan å få installert det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...