crat Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Jeg har et Velbon Sherpa 600R som jeg er fornøyd med og som fungerer godt til makrobruk, landskap mm. Problemet er at det i noen sammenhenger blir for tungt og svært til at jeg gidder å drasse på det (for eksempel fjelltur, da jeg allerede har fylt sekken med fluefiskeutstyr). Jeg er derfor på utkikk etter et lettere stativ til turbruk. Stativet skal brukes til et 400D, med objektiver som veier under 1 kg. Kriteriene mine er at stativet bør veie under 1 kg og ikke ta mye plass i en sekk. Dilemmaet mitt er: normal høyde og lav maksbelastning (type Manfrotto 785b) eller lav høyde/bordstativ og en del mer stabilitet (type Velbon CX-Mini). Hva mener dere om fordeler og ulemper med de to ulike alternativene? Hvor stort problem er det å ha et lavt stativ, og i hvilke situasjoner skulle man ønske man hadde tatt med et høyere stativ? Endret 27. august 2008 av crat Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har det samme stativet som deg, og er godt fornøyd med det, bruker det mest på "hjemmeområdet", og kommer vel til å ta det med på biltur. Men jeg kjøpte denne i tillegg: Velbon RUP-43 Monopod . Liten, lett og stødig. (Men kan dras ut og bli høy), har fått brukt den en del nå, og er godt fornøyd. (Har EOS 400D). Kjekk å frakte med seg på gåturer og sykkelturer er den også. RandiA Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Jeg har et Hama Star 700 EF som gjorde jobben før jeg fikk mitt 600R, og som fortsatt er min følgesvenn når jeg ikke gidder å dra på sherpaen. Det er vaklete og vanskelig å finjustere, men får allikevel jobben gjort så sant det ikke blåser kraftig. Det veier bare 600g og sammenpakket er det bare en brøkdel av størrelsen til sherpaen. Monopod har sine bruksområder, men fungerer ikke når man vil bruke lange lukkertider. Endret 28. august 2008 av krister461 Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg har et slikt et som supplement til det store: Det heter Slik Mini, og er særdeles gildt å ha med på tur. Det er solid, kan dyttes godt sammen da beina faktisk er i to ledd, og har også vippbart hode. Senter pinnen har også sugekopp, slik at du f.eks. kan få godt feste på biltak o.l. Dette har jeg benyttet mye på turer, det kan jo settes på det man finner i nærheten for nødvendig høyde, som rekkverk, portstolper osv. Det kostet såvidt jeg husker rundt en 200-lapp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå