Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

6,5" høyttalere. Hvilken skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skal sette i nye høyttalere i bilen min. Det er en 96 mod peugeot 306, hvis det er relevant.

Hvilke høyttalere skal jeg kjøpe? Det står mellom følgende:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13626096

http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=130393

post-108681-1219843592_thumb.jpg

Heller mest til clas, iom at den har mest watt. Men veit ikke hva dere tror?

Skal ha den igjennom forsterker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig spiller det ingen rolle hvor mange watt de er på, det er forsterkeren som skal levere watt... har du en forsterker på 50 watt, kan gjerne høyttalerne være på 1000watt, det blir ikke mer enn 50 watt uansett. Da er det viktigere med følsomheten på høyttalerne, det er det som sammen med antall forsterker-watt avgjør hvor høyt volum du kan få, om dét er det viktigste. Clas'ern oppgir ikke følsomheten dessverre, og de er borte fra hjemmesiden til Boschmann.

Lenke til kommentar

Kabelpluggene du har i døra ser slik ut:

D32800.jpg

så der må du enten få med en overgang (noe disse tre butikkene neppe har, unntatt Torshov kanskje) eller kappe kontakten og sette på nye kabelsko.

Virker som du er Oslo-basert? Det er da nok av bilstereo-butikker i Oslo, hvor jeg vil påstå du kan få bedre kvalitet for nogenlunde samme pris... og siden du først har en forsterker, ville jeg nok også vurdert et komponentsett, høyttalerne sitter langt ned i døra på 306'en.

Lenke til kommentar

Ikke i Oslo, nei. Er ingen andre butikker for bilstereo her hvor jeg bor. Eneste er en Hi-Fi butikk, og der er det sinnsykt dyrt.

Hva er et komponentsett? Er helt grønn på alt det her. Skal jeg dra en høyttalerkabel fra "front" på forsterkeren og koble kablene fra dørene til CD-spilleren løs i fra cd-spilleren og sammen med høyttalerkablene?

Lenke til kommentar
Ikke i Oslo, nei. Er ingen andre butikker for bilstereo her hvor jeg bor. Eneste er en Hi-Fi butikk, og der er det sinnsykt dyrt.

Hva er et komponentsett? Er helt grønn på alt det her. Skal jeg dra en høyttalerkabel fra "front" på forsterkeren og koble kablene fra dørene til CD-spilleren løs i fra cd-spilleren og sammen med høyttalerkablene?

Du bør trekke nye kabler fra forsterkeren direkte til høytaleren. den minestrengen som er orginalt vi ikke klare å levere nok strøm når du skrur opp litt, og du vil høre at lyden vrenger og mister kontroll.

Det er endel arbeid å legge opp nye kabler hvis du ikke har gjort det før men det er verdt det. Du må jo uansett legge opp strømkabel, jord, singnal og remote, så da tar du med høyt.kabel i samme slengen.

Gjør du godt arbeid kan billige elementer spille rimelig bra:-)

Lenke til kommentar
Så det dere sier er at jeg IKKE får bra lyd med de fra clas ohlson?

Slett ikke... "alt" er bedre enn originalhøyttalerne i gammelfransk. Og nyere fransk for den saks skyld. Men det skal ikke så mye $ til før det blir langt bedre enn de du plukket ut.... spesielt diskanter på billighøyttalere kan være harde å høre på.

Ta f.eks. Biltema, så har de også et komponentsett til 599,- (24-680). Dobbelt så dyre som de du tenkte på, men med separate diskanter du kan plassere opp ved speiltrekanten og ellers bedre komponenter i alle ledd. Dermed kommer lyden opp i bedre hørehøyde, og kvaliteten på alle delene er generelt bedre, og selv om jeg ikke har hørt dem selv, vil du nok oppleve forbedringen som langt mer enn 350,- ekstra, for å si det slik.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...