finfyr Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 En kompis har akkurat kjøpt en ny WD 40GB, Caviar disk. Men maskina finner ikke disken når han setter den i. Biosen finner de andre komponentene, en hd, dvd og brenner. Har prøvd begge IDE kablene, master, slave. Det meste! Men maskina finner den ikke. Testet også disken til meg, og her funket den som bare det. Han har en pentium 2, 233mhz, som er ca. 3 år gammel. Hva skal jeg gjøre? Kom med tips:) Lenke til kommentar
hyllimorph Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Har du koblet til harddisken på riktig bus? Har kortet en egen ATA 66 eller ATA 100 kontroller? (F.eks. Promise eller Hpt). Dersom disken er koblet til denne, vil den sannsyligvis ikke finnes blant de "vanlige" IDE stasjonene. I såfall har denne kontrolleren en egen BIOS. Denne må du kanskje slå på i system-BIOSen. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Quote: On 2002-01-15 01:11, hyllimorph skrev:Har du koblet til harddisken på riktig bus? Har kortet en egen ATA 66 eller ATA 100 kontroller? (F.eks. Promise eller Hpt). jeg tviler vel på at en 3 år gammel 233mhz har ata100 kontroller. men jeg har ingen løsning på problemet. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 Vet enda ikke hva som kan være problemet. Trenger fortsatt hjelp fra dere, please! Ata kontroller? Aner ikke hva det er engang jeg... Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Sikker på at du har satt Jumperen på harddisken på riktig plass ? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 Jepp, helt sikker. Prøvd alle mulig kombinasjoner. Prøvd alt rett og slett. Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Quote: On 2002-01-15 23:24, and_mit skrev:Jepp, helt sikker. Prøvd alle mulig kombinasjoner. Prøvd alt rett og slett. Kanskje den er ødelagt da ! Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Har han oppgradert BIOS? Kan værra nyttig når du skal ha en såpass stor disk på en noe eldre PC..! Både fordi BIOS ikke finner disken med korrekt størelse, men også fordi BIOS simply cannot find the bloody disk.. Anyway, WD-diskene kan være litt sære, du må værra meeeget nøye med pin-kombinasjonen bakpå, er en variant for slave, en for master og en for master MED slave på samma controller. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå