Gå til innhold

Ny server park til videregående skole


QBab

Anbefalte innlegg

Hallo likesinnede forumfolk! :thumbup:

 

Av en eller annen grunn har jeg fått i oppdrag og velge ut hardware til en ny serverpark ved en videregåendeskole.

Alle de gamle serverne skal forkastes, skolen har ca 300 elever. OS'et som skal kjøres er Windows 2003 server med AD og tynnklientløsning. Det jeg lurer på er hvor mange servere vil de trenge, hva burde spesifikasjonene ligge på (sånn ca)?

 

Skal ikke være noe hardcore killer servere dette, trenger heller ikke gå inn på spesifikke produkter. Bare sånn ca hvor mye lagringsplass, RAM, CPU kraft, etc man vil trenge.

 

La oss brake sammen og diskutere litt.

 

Cheerio!

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1stk Domenekontroller

10stk terminalservere (Virtuelle?)(Regn ca 20 brukere pr terminalserver av gangen)

1stk Lisensserver (Kan ligge på DC)

1stk Filserver (For lagring, terminalprofiler, m.m)(Kan muligens også legges på DC om den er kraftig)

 

Om det var gammel serverpark der så kan noe av det brukes som terminalservere og filserver

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Skal det tåles at 300 tynklient-sesjoner kjører samtidig? Isåfall må det en god del servere til (gjerne virtuelle -> f.eks. VmWare). Tror du ikke bør regne mer enn 30 Citrix-sesjoner pr. server (15-20 på Virtuell server).

 

*Edit: I tillegg til alt annet ordinært som PepsiCo nevner. Hans innlegg oppsummerer godt, og er noe du bør ta utgangspunkt i.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

/me peker på sitt innlegg. Les det en gang til Pepsi. :) *kose*

 

Red.: Jeg ser at jeg uttrykte meg veldig utydelig.

 

Altså, siden du skal bruke tynnklienter så må du ha power på serversiden, her er prosesseringen spredt utover i nettet, mens du altså skal sentralisere den. Du må nok ha noen kraftpakker stående, pluss at du må prøve å finne ut hvor mange samtidige sesjoner du kommer til å få. Det avgjør hvor mange og hvor kraftige servere du trenger.

 

Vår server en en DC2gh, med 2gb RAM. Ikke all verden, men her er det altså ikke tynnklienter heller. :p

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
10stk terminalservere (Virtuelle?)(regn ca 20 brukere pr terminalserver av gangen)

Interessant forslag! :)

Kan du utdype hvorfor du vil gå virtuelt? Hvordan vil du gjøre det? VMware?

 

Takker for svar så langt.

 

Edit: Tidligere kjørte de visstnok med kun 1 terminalserver. Det var et gammelt beist med rundt 5-10 GB RAM. Gikk riktignok rimelig tregt når mange brukere var på samtidig, men ellers var det OK.

Det er Windows sin terminalløsning vi snakker om her. Citrix er kanskje aktuelt, må i så fall diskuteres med de som sitter på pengene.

 

Edit2: Trur faktisk det var akkurat 5 GB i den serveren. :hmm:

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Kan du utdype hvorfor du vil gå virtuelt? Hvordan vil du gjøre det? VMware?

Fordi terminalservere er perfekte for virtualisering, siden ved bruk av en "mal" kan du klone en av dem andre terminalserverene. Om du har vært i et stort nettverk av terminalservere før så er det veldig viktig at terminalserverene er like.

 

Å sette opp ti terminalservere fra scratch etter en oppskrift er tidkrevende og det er viktig å være nøyaktig. Istede kan man sette opp den første av dem og lagre malen. Så kan man bare trykke "legg til server fra mal" - "terminalserver" - skrive navn, sette opp ip, ressurser, etc. og den lager seg i løpet av kort tid.

Om dere skulle få 100 elever til om 4 år kan man bare legge til flere servere på akkurat samme måten, evnt tilføye mer ram eller fler cpu-kjerner til dem eksisterende serverene (trengs bare en reboot til)

 

VMware ESX er det jeg har erfaring fra, men det er dyrt. Da ved bruk av to 2U fysiske servere, en 1U styringsserver og et 2U SAN for lagring. Husker ikke i farta hvor mye vi kjører på disse nå, men kan sjekke det om du lurer på det, det er ihvertfall en god del og vi kan kjøre mer

 

ESX er derimot dyrt, og det finnes sikkert mange billigere alternativer som gjør også gjør jobben

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

10 terminalservere på 300 elever? Her bør du nok gå sammen med administrasjonen for å finne ut av hvor mange samtidige brukere dere vil ha og beregne ca 1 server pr. 20-25 aktiv bruker. Må også se litt på applikasjonsbehov og gjøre justering ut i fra dette.

 

Ellers kan jeg sterkt anbefale Windows 2008 server til TS bruk. vi oppgraderte våre 2003 servere til 2008 og nå opplever brukeren bedre ytelse. Går lynkjapt i forhold til 2003.

 

og som ellers nevnt. prøv å få dette på VMWARE. : )

Endret av arvjakob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...