Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm til dere som har tatt klasse T i det siste.

Sovesofa

Anbefalte innlegg

Heisann..

var ikke no eget traktorforum her så slenger den inn her jeg.. Lurer på om dere som har tatt traktorlappen i det siste har noen form for merking på førerkortet? har hørt de man ikke lengre har lov til å kjøre traktor som går mer enn 40 km/t, derfor lurer jeg på om dere har noen form for merking på lappen som beviser dette, eller er det bare tullball?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok klasse C i februar, og fikk med traktor i samme slengen.

Men med en merknad, (143.

Som betyr ifølge lovdata.no:

143 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg

Har du 144 betyr det dette:

144 Traktor med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t - tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg, med eller uten tilhenger. Gjelder også for tilsvarende motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

For alle koder og merknader, se her:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-018.html

Lenke til kommentar

Har ikke snøring, jeg viste ikke at jeg fikk klasse T før jeg sto med det nye førerkortet i hånda.

Hadde heller ikke hatt noe teori/praksis under opplæringa om traktor heller, men regner med at siden man kan kjøre 30ish tonn lastebil, kan man kjøre en traktor :)

Vegvesenet er nå litt fornuftig.

Lenke til kommentar
Står vel bakpå sertifikatet det, men tror ikke det er noe spesiell

begrensing på fart og vekt om man først har det :)

Er "prøvetid" med maks 25 tonn vogntogvekt de første to årene (mulig unntak fra dette om du var over X år gammel når du kjørte opp), og maks 40km/t for alle som har kjørt opp til klasse T etter 01/01/05.

Lenke til kommentar
Står vel bakpå sertifikatet det, men tror ikke det er noe spesiell

begrensing på fart og vekt om man først har det :)

Er "prøvetid" med maks 25 tonn vogntogvekt de første to årene (mulig unntak fra dette om du var over X år gammel når du kjørte opp), og maks 40km/t for alle som har kjørt opp til klasse T etter 01/01/05.

.... Hvis du da ikke får T iforbindelse med å kjøre opp til C, da kan du kjøre over 40km/h.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...