EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Last ned HWMonitor og les av temperaturene. EDIT: Så editen din. Om det er temperatur ved vanlig browsing, er det litt høyt. Ta av lokket og rensk kjøleribba og vifta for støv. Ta ut batteriet først. Ser også at det ene programmet bruker 50% cpu, det vil jo også øke temperaturen som gir økt viftehastighet. Endret 8. februar 2010 av EivindS_ Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Nå bytter den litt på vifta. Blåser ut mye, tar en liten pause også blåser den mye igjen. IntelCore2Duo P8700 @ 2.53GHz 4GB Ram Geforce GTX 260M Edit: Når du sier lokket, mener du den delen som er skrudd sammen med skruer man kan se? Eller hele greia? Er på en måte "to". Edit2: Hadde den forresten i strømsparer-modus, men vet ikke hvor mye det har å si. Men skal ta også renske litt i den etterpå! Endret 8. februar 2010 av Turboleif Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hvilke temperaturer får du uten mortal online launcher? Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 39 grader nå. Men den bruker jo ikke så mye ressurser at det er den som gjør det eller? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Hva er 39 grader? CPUen? eller GPUen? Det er jo en sammenheng mellom bruk av ressurser og temperatur. Det er derfor man har programmer som stresser CPU og GPU maks for å finne ut hvilke temperaturer den oppnår ved maks belastning. Når noe bruker 50% av CPUen, vil CPUen bli litt varmere. GPUen vil også bli litt varmere pga de deler samme kjøleribbe i denne laptopen. Nå vet jeg ikke hva mortal online launcher er, men tipper det er noe online-spill ala WoW? Da øker jo temperaturen på GPUen og CPUen pga den blir stresset ved spilling. Vifta er programmert til å øke RPM når temperaturen på ACPI når visse nivåer og motsatt. Du kan jo bruke silent mode når du bare er på internett, men ikke når du spiller! EDIT: Det er ikke nødvendig å bruke innstillingen strømsparing når laptopen er koblet til strømmen i veggen. Bruk high performance da. Bruker du strømsparing vil du få dårligere ytelse i spill. Endret 8. februar 2010 av EivindS_ Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, det noe lignende det. Men alt programmet gjør nå, er å laste ned selve spillet. Er ikke inne på ett spill. Temperaturen var visst 39 grader på "THM0", den øverste i HWMonitor. CPU = 26 GPU = 50 Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ok. Grunnen til at CPUen var litt høyere var pga den var belastet 50%. Idle tempen til CPUen på 26c er helt normal. 50c på GPUen ved idle derimot er ca 10-12c høyere enn vanlig. Prøv å rensk den for støv. Hjelper ikke det, kan det være lurt å bytte kjølepasta. 39c på THM0 er også helt normalt. Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Kan det være den viften som bytter på å blåse så mye? Eller er det CPUen uansett? Skal renske den for støv snart nå, så satser jeg på at det blir bedre. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er bare en vifte i laptopen. Når THM0 øker i temperatur til et visst punkt, trur det er ca 40c, da øker viftehastigheten litt. Går den ned på 37-38c, går vifta senere. Har samme laptop selv, og vifta går ofte av og på pga laptopen idler fra 37-40c (THM0). Hvilke temperaturer får GPUen under belastning? Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Er inne på Counter Strike: Source og da ligger den på rundt 62-64 grader Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Om du mener THM0, så er det helt kurrant, men GPUen er den viktigste temperaturen. La HWMonitor kjøre i bakgrunnen når du kjører litt lengre spilløkter for å se hvilke temperaturer du får (max temp). GPUen bør med fordel ikke overstige 90c. Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det for bli i morgen eller noe da, nå skal jeg renske inni maskinen så skal jeg komme med en oppdatering om et par dager eller noe Takk for hjelpen Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Bare hyggelig. Husk å koble fra strømmen og ta ut batteriet før du åpner lokket Også skru den av såklart Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Kommer nok til å ta lengre tid enn planlagt, da det var særdeles vanskelig å skru av lokket med det jeg har av skrujern! Men når du mener du lokket, mener du alle de ytterste skruene, eller "minilokket" på undersiden? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg mener det store til venstre. 7 skruer. Bilde. Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Teit spørsmål men; jeg skal oppgradere til win7. Kan jeg bruke 64 bit, eller bør jeg gå for 32 bit? Har P9500 prosessor. Endret 9. februar 2010 av Biggus Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Gå for 64-bit. Oki, takk. Vet du om jeg må oppdatere biosen? Har aldri gjort det. PC'n er ca. 2 år gammel. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Trenger ingen biosoppdateringer for å endre OS fra 32 til 64 bit. Ei heller for å installere W7. Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg mener det store til venstre. 7 skruer. Bilde. Var det jeg tenkte. Skrudde av og tok vekk alt av støv, men det var overraskende lite. Jeg tror det bare meg som er kresen på pcen, at den skal bråke sånn som den gjør. Vi har ikke helt likt deksel heller: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå