Zetheus Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Da er min sendt og på vei i posten! Minuset er at jeg ikke har fått tak i en WinXP Home Norsk CD enda. Jeg regner med at jeg uten problemer kan bruke videre den XP-keyen som står på den gamle dell-laptopen? Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Da er min sendt og på vei i posten! Minuset er at jeg ikke har fått tak i en WinXP Home Norsk CD enda. Jeg regner med at jeg uten problemer kan bruke videre den XP-keyen som står på den gamle dell-laptopen? Hmm, er ikke helt sikker på det, men er mulig du vil få problemer med aktiveringen. Men dette kan ordnes lett med en telefon til microsoft, og si at du har formatert pcen, og at cd-keyen ikke funker lenger Endret 18. september 2008 av -Bushman- Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Fungerte helt fint det, sitter og leker meg med maskinen nå Eneste jeg har merket, er at det er litt slark i DVD-stasjonen når den løses ut og at jeg får oppgitt at maskinen har 2,49 GB ram i windows.... Finnes det en måte å sjekke dette helt nøyaktig i windows? Får nemlig oppgitt at jeg har 4093 MB i bios... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 2,49 hørtes veldig lite ut, men har du 32 bit OS, går 512 Mb går vekk til skjermkort, og litt til diverse andre komponenter, så du vil sitte igjen med maksimalt 3,5 GB minne. 2,5 Gb hørtes ekstra lite ut, men ikke umulig. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Er nok pga du har 32-bit OS. Bare se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=788275 4. Hvorfor skal jeg velge Vista 64 "Hva tilbyr Vista 64 som Vista 32 ikke gjør" er kanskje et bedre spørsmål. For å ta det enkelt, kort og greit. -Bedre ytelse, spesielt med 64bit programvare (etterhvert som den blir innført). -Bedre sikkerhet. -Minneadressering over 4GB (XP32/Vista 32 støtter i teorien 4GB, i praksis klarer de fleste systemer bare å "see" eller benytte 2,5-3GB minne på en gang, selv om du har 3 eller 4GB i maskinen). -State-of-the-art teknologi versus gammal, kjedelig og utdatert 32bitsteknologi. Generelt sett ser overgangen til Vista 64 og til Vista generelt å gå mye bedre enn mange hadde fryktet. Ja det er en del innkjøringsproblemer, men til de av dere som er gamle nok til å huske overgangen fra 9x/2k til XP, så veit dere hvor slitsomt det kan bli. Alt av ny hardware vil 99 % sikkert få x64 drivere, samtidig vil alt av software som fortsatt er under utvikling enten bli gitt ut i x64 versjon, eller modifisert slik at 32bit versjonen fungerer. Det kan ta litt tid i noen tilfeller, men så utbredt funksjonaliteten er allerede i dag, er det ingen grunn til å frykte at en blir sittende med "katta i sekken". Dataverdenen ER på vei til 64bit OS enten vi liker det ikke, 32bit OS og programvare ER en utdøende rase. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg vurderer sterkt å skaffe en slik maskin. Er batteritiden og støyen like ille om man velger det dårligste skjermkortet? Det er støyen som holder meg fra å kjøpe denne, orker ikke å bli kastet ut av klassen fordi maskinen får anfall hver gang jeg åpner word osv Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Jeg vurderer sterkt å skaffe en slik maskin. Er batteritiden og støyen like ille om man velger det dårligste skjermkortet? Det er støyen som holder meg fra å kjøpe denne, orker ikke å bli kastet ut av klassen fordi maskinen får anfall hver gang jeg åpner word osv 9800m GTS bruker fatisk 10w mer enn GT-versjonen (75w vs 65w) ifølge denne siden. Dette kommer av at det kjører på høyere frekvens. 8800M GTX bruker bare 35w ifølge den siden, men vet ikke om dette stemmer. Dersom det stemmer vil 8800M GTX gi best batteritid og minst støy. Batteritiden er ikke så mye å skrøyte av, men støyen er ikke ille. Ved surfing, word etc er den såvidt hørbar, dessuten kan du aktivere en såkalt "silent mode" som gjør at vifta spinner på et minimum. Prosessoren blir da også klokket ned, og holder seg der til "normal mode" er aktivert igjen. Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Jeg har etter et par dagers bruk ikke merket noe nevneverdig av støy av min maskin. Står et 8800GTX i den. Har kjørt en del forskjellig på den, mathlab, diverse spill og lignende. Endret 21. september 2008 av Zetheus Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Egentlig er det litt merkelig dersom 8800M GTX bruker nesten 50% mindre strøm enn 9800M GT. Begge har 96 shaders, og de kjører på samme frekvenser, så egentlig burde 9800M GT bruke mindre da det er nyere. Noen som har noen sammenligninger på disse to kortene når det gjelder strømbruk? Zetheus: Har du merket noe til høyfrekvent lyd fra maskinen? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Okei, takker for svar Men når det gjelder CPU da? Er usikker på hva jeg skal velge der. Jeg har jo en stasjonær som er mer enn bra nok til det meste, så føler det blir litt overkill å bare putte inn det beste av det beste her også. edit: Kan noen av dere som har denne doningen sjekke nøyaktige mål på den (altså, inklusiv føtter osv). Om det virkelig viser seg at den er 4,4 høy som butikkene reklamerer med så er den faktisk smalere enn min nåværende Acer 5920g, noe som virker litt... underlig. Setter pris på dette da størrelsen er en viktig faktor. Endret 21. september 2008 av Habitats Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Okei, takker for svar Men når det gjelder CPU da? Er usikker på hva jeg skal velge der. Jeg har jo en stasjonær som er mer enn bra nok til det meste, så føler det blir litt overkill å bare putte inn det beste av det beste her også. Kommer helt ann på hvor mye penger du vil bruke. Hadde valgt en i den nye P-serien til Intel hvertfall, da disse bruker mindre strøm, dvs bedre batteritid og mindre støy Selv gikk jeg for P9500. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Ser at dette muligens blir i dyreste laget om jeg skal gå for det mest strømsparende. Kanskje jeg heller skal gå for en Kunshan Z97. Hvordan tror dere denne vil være til sammenligning? Det skal hovedsaklig ikke være en gaming PC, men en kraftyg multitasking PC til videoredigering/photoshopping osv osv. Litt dumt at det er så få maskiner med 1280+ oppløsninger... Endret 21. september 2008 av Habitats Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 edit: Kan noen av dere som har denne doningen sjekke nøyaktige mål på den (altså, inklusiv føtter osv). Om det virkelig viser seg at den er 4,4 høy som butikkene reklamerer med så er den faktisk smalere enn min nåværende Acer 5920g, noe som virker litt... underlig. Setter pris på dette da størrelsen er en viktig faktor. Bak med fot: ~ 4,9 cm Fremme med fot: ~ 3,6 cm Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Ser at dette muligens blir i dyreste laget om jeg skal gå for det mest strømsparende. Kanskje jeg heller skal gå for en Kunshan Z97. Hvordan tror dere denne vil være til sammenligning? Det skal hovedsaklig ikke være en gaming PC, men en kraftyg multitasking PC til videoredigering/photoshopping osv osv. Litt dumt at det er så få maskiner med 1280+ oppløsninger... Det er vel hovedsaklig skjermkortet og skjermen som skille disse maskinenen, så du må nesten avgjøre selv hvor viktige disse tingene blir i forhold til prisen. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Off, dette ble fort veldig vanskelig. Du vet ikke om noen andre gode alternativer med 1680x1050 oppløsning? Hva er det utenom GPU som gjør m860/z97 så dyre egentlig? Skjermen alene kan vel ikke gi så stort utslag? Takker for svar edit: Hvordan har det seg at det finnes så utrolig lite info om disse pcene på nettet? Skulle likt å lese noen andre reviews enn HW.no sin. Hvem er det som egentlig lager disse beistene? Og om de er så utrolig bra, hvordan har det seg at de ikke er å finne overalt? Endret 21. september 2008 av Habitats Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Hva er det utenom GPU som gjør m860/z97 så dyre egentlig? Skjermen alene kan vel ikke gi så stort utslag? M860 kjører også DDR3 RAM, og utseende må sies å være enn del bedre enn Z97. Hovedkortet er nok mest sannsynlig ulike de også. Prisforskjellen på grunnmodellene er jo ellers bare 2500, og da får du et mye bedre skjermkort, bedre utseende, DDR3, mulighet for bedre skjerm osv. Hvordan har det seg at det finnes så utrolig lite info om disse pcene på nettet? Skulle likt å lese noen andre reviews enn HW.no sin. Hvem er det som egentlig lager disse beistene? Og om de er så utrolig bra, hvordan har det seg at de ikke er å finne overalt? Den har ikke vært på markedet så lenge er vel kanskje en grunn, men den går også under mange forskjellige navn. Ligge et par reviews i førsteposten Multicom M860 er basert på Clevo M860TU. Clevo lager grunnmodellen og sender denne ut til forhandlere som selger den som en egen modell. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg kommer virkelig ikke til bunns i dette. Vet du noe om hvordan støyen / batteritiden på z97 er? Finner faktisk null og niks om denne laptopen. Er jeg virkelig så dårlig til å google...? Om z97 har bedre batteri og støyer mindre faller jeg nok på den... Men et spørmål til angående m860 støyen. Altså, hvor mye skal til for at den blåser opp? Kan jeg bare glemme å småspille litt i timen uten at jeg gjør det til en selvfølge for resten av folkene rundt meg grunnet lyden. Som feks i et klasserom? Går viften alltid like mye uansett hvordan settings man har ingame? Grafikknivå osv. Og hvor høyt er det egentlig? Og er støyen konstant, eller blusser den opp innimellom? Håper det ikke er til for mye bry med alle spørsmålene, heh. Vil gjerne til bunns i dette. Lenke til kommentar
PilotBRS Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Jeg kommer virkelig ikke til bunns i dette. Vet du noe om hvordan støyen / batteritiden på z97 er? Finner faktisk null og niks om denne laptopen. Er jeg virkelig så dårlig til å google...? Om z97 har bedre batteri og støyer mindre faller jeg nok på den... Men et spørmål til angående m860 støyen. Altså, hvor mye skal til for at den blåser opp? Kan jeg bare glemme å småspille litt i timen uten at jeg gjør det til en selvfølge for resten av folkene rundt meg grunnet lyden. Som feks i et klasserom? Går viften alltid like mye uansett hvordan settings man har ingame? Grafikknivå osv. Og hvor høyt er det egentlig? Og er støyen konstant, eller blusser den opp innimellom? Håper det ikke er til for mye bry med alle spørsmålene, heh. Vil gjerne til bunns i dette. Vet ikke hvordan støyen er på Z97, men batteritiden er nok litt bedre siden den har litt større batteri (8 celler vs 9 celler), og ikke så kraftig skjermkort. Finner helelr ikke så mye om den på google, men det er heller ikke så lett når du ikke vet hvilken grunnmodel den er basert på. Du kan jo sende mail til multicom og høre. Det kan virke som viften har fire nivåer etter det jeg har hørt. Nivå 1 er "silent mode", altså såvidt du hører den. Nivå 2 er ved normalt bruk, internett, word, etc. Dette hører du, men lydnivået er fortsatt veldig lavt. Nivå 3 er ved litt tungre oppgaver, som f.eks. spill som ikke krever alverdens. Ved dette nivået er den hørbar, men tror ikke det vil være et problem i et klasserom, dersom det ikke er helt stille da . Nivå 4 er det høyeste, her hører du den ganske godt, men dette nivået er skjelden aktivert. Bare under tyngre spill som f.eks. crysis aktiveres dette. Under Noise fra denne brukertesten får du kanskje en bedre beskrivelse av støyen: Environmental Noise Weakest sound heard 0dB Whisper Quiet Library 30dB Normal conversation (3-5') 60-70dB Telephone dial tone 80dB City Traffic (inside car) 85dB Idle: in a silent room, you will notice that the computer just started up. It is not really loud but its not silent neither. You can clearly hear the fan spinning, at, I would say, around 30 dB. Its noticeable, but the sound is not disturbing since its not really high-pitched. DVD: You will notice that the optical drive started spinning, not only because the fan kicks in after a while but you can heard the drive spinning and making some weird reading noise. I would say around 40dB and a little hiritating sound but since nobody uses the optical drive anymore (except to install the drivers), I can live with that. Silent mode: when you press the silent button, there's a nice icon that appears on top saying SILENT MODE (then disapears). When enabled...well...the sound dies, its totally silent. All I can hear is electronic buzzing coming from the room (or the computer) but I have to stick my ear to the laptop. 0 dB. Load: like the optical drive, you will notice the fan noise has increased, more than what you would tolerate normally, at I would say 35-40dB. Its not totally disturbing but there's place for improvement. Again, the fan starts to kick in only after one hour or so of internet browsing. Gaming: You can DEFINITELY here the fans running at high speed. I would estimate this at around 50dB or more. The noise is a bit high-pitched but not annoying. I can't really compare the noise to any laptop since I never game on these until now but I can say its more quiet than my desktop. In addition, you won't notice the noise if the speakers are on (even at a low volume) or with your headset on. Endret 22. september 2008 av -Bushman- Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Takker nok en gang for bra svar bushman. Nei, tror nok ikke det blir noe m860 på meg. Men du har helt rett i at z97 ikke er spesielt pen å se på, men ettersom jeg tid dags dato sitter på en Acer 5920g, så kan det jo bare bli bedre designmessig Mener z97 er bygd opp av Asus. Uten at jeg finner så mye info om denne versjonen heller... Ellers så har jeg også sett litt på m760 versjonen. Den har mulighet for matt skjerm også, noe som hadde vært veldig flott. Men nå ser den ikke akkurat ut som noe glansbildet heller... Det suger å være kresen skal jeg si deg... Endret 22. september 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ikke merket noe til en høyfrekevent pipelyd enda nei. Er så langt veldig fornøyd med M860 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå