Gå til innhold

WD Caviar 1TB SATA "Green Power" i server?

Anbefalte innlegg

Si at jeg skal ha to 1TB disker i en server. Vurderer to forskjellige harddisker:

• Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA
  • Samsung F1 1TB S-ATA

Fordelen med Green Power disken er lavere pris og lavere effektforbruk. Er den "for treg" for en vanlig server (streaming+FTP, ikke noe databaser eller tunge programmer som kjører)?

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal brukes til streaming av rippet musikk og film.

Linux med SMB og FTP. Striping eller speiling av data blir det ikke, så jeg lurer egentlig på om 5400rpm er kjappt nok på GP-disken, samt at jeg lurer på hvor kjappt den "våkner" fra dvale (lavere rpm+løftet leserhode).

Nå er forresten verken cache eller søketid særlig viktig på denne boksen, kun max lese/skrive-hastighet...

Lenke til kommentar
Skal brukes til streaming av rippet musikk og film.

Linux med SMB og FTP. Striping eller speiling av data blir det ikke, så jeg lurer egentlig på om 5400rpm er kjappt nok på GP-disken, samt at jeg lurer på hvor kjappt den "våkner" fra dvale (lavere rpm+løftet leserhode).

Nå er forresten verken cache eller søketid særlig viktig på denne boksen, kun max lese/skrive-hastighet...

da er forsjeldene minimale, ta den som er billigst

Lenke til kommentar

Eneste med Western Digital er at de virker å ha lav levetid.

Av de siste skrekk episodene jeg har hatt med dem (En disk takket for seg etter 2 måneder) så løp jeg ut og kjøpte en dyrere Seagate 1Tb ES disk og satte den i RAID 1 med WD disken så jeg er på den sikre siden om noe skulle hende med WD disken.

Kvaliteten er dessverre ikke den samme, og det virker som om supporten deres også er på tur ned for tiden...

I allefall sist gang jeg var tvunget å ringe til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...