frankb85 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hei, jeg har nylig kjøpt meg leilighet. Jeg bor alene, men kommer sikkert før eller siden til å få meg samboer... så hvordan oppretter jeg særeie slik at hvis samboeren etter noen år bestemmer seg for å flytte, så har ikke hun krav på noe? Vil ikke gå i samme fella som mange andre har gjort. Takker for all help! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg tror nok ikke samboere har krav på noe annet enn det de selv eier. Og selv i ekteskap er det ikke uten videre slik at alt man eier og har, likedeles ved skilsmisse med mindre man har opprettet særeie. Kort og upresist sagt beholder hver part det de bragte inn i ekteskapet (såkalt skjevdeling). Det betyr at du beholder leiligheten din uansett (iallfall verdien av den), med mindre den er belånt og lånet ikke er nedbetalt idet du gifter deg. Men ellers kan særeie stiftes gjennom såkalt ektepakt. Les om dette på lovdata (ekteskapsloven). Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Noe annet man kan gjøre er å opprette en samboeravtale hvor man definerer alt, så er det i alle fall klinkende klart dersom det skulle skje noe. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) I samboerforhold kan man kun opprette en "vanlig" avtale, og den burde være skriftlig for bevishensynet senere. man får heller ikke tinglyst denne avtalen, slik man kan få med særeeiet. For å få særeie må du gifte deg edit: Uansett så er det mye som skal til for at hun skal få noe nrettighet i leiligheten din med mindre hun betaler ned på den. Husmordommene gav samboere en liten rett til leiligheten/ hjemmet selv om de ikke hadde vært å betalt noe økonomisk. Men dette var pga. deres arbeid i hjemmet. Uasnett så skader ikke en avtale noen, og kan være kjekk å lene seg tilbake på når ting skal deles igjen senere. Endret 27. august 2008 av KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå