Gå til innhold

Er jeg, HP eller Netshop vanskelig?


korp

Anbefalte innlegg

Har en HP bærbar Pavilion dv6060ea. Denne er 1,5 år gammel og har nå mistet den trådløse forbindelsen for andre gang + at forbindelsen til skjermen er dårlig. Leverte derfor denne til Netshop for reparasjon. Alt virket OK.

Etter 14 dager ringte jeg Netshop for å høre hvordan det gikk. Da fikk jeg beskjed om at maskinen fortsatt lå i Sandefjord hos Netshop med navnet mitt på. De manglet vissnok min underskrift på et skjema som HP krevde! Ble enige om at de skulle sende skjemaet på mail så jeg kunne skrive under. Men jeg ble litt forundret når jeg leste skjemaet jeg skulle skrive under på. Overskrift på skjemaet var:

"Forespørsel om gratis reparasjon/bytte".

Først i skjemaet står det med rød skrift ".... en gratis reparasjon eller et bytte utenom garantien i henhold til nasjonal kjøpslov". Dette er vel ikke riktig?

Videre står det til slutt at "ved å sende inn dette dokumentet så bevitner jeg at produktets feil/mangel ikke allerede er dekket av noen annen form for garantiforlengning eller forsikring". Jeg mener jo at dette også er feil.

Jeg må også godta å betale en avgift på 350 NKR hvis HP ikke er enig med meg om feilen.

 

Resultatet var at jeg ikke skreiv under dette kravet, og Netshop skal da sende maskinen tilbake til meg ureparert.

Jeg ringte derfor til HP for å forhøre meg om hva jeg skulle gjøre. Jeg skal da ringe en tekniker hos HP når jeg får maskinen tilbake. Så får jeg se hva som skjer da. Men HP var også inne på 1 års garanti på maskinen!

Så mitt egentlige spørsmål er vel om det kun er er 1 års garanti på produktet og at det er HP som er vanskelig og ikke Netshop?

Eller er jeg bare vanskelig fordi jeg ikke vil skrive under skjemaet?

Eller kunne Netshop håndtert dette anderledes via reklamasjonsreglene istedet for garantibestemmelsene? Slik at jeg ikke trengte skrive under på noe skjema jeg mener har et feilaktig innhold?

 

 

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok bare 1 års garanti på produktet.

 

".... en gratis reparasjon eller et bytte utenom garantien i henhold til nasjonal kjøpslov."

 

Ikke på garanti, men i henhold til Norsk forbrukerkjøpslov (antas at du har kjøpt den privat). Helt normalt dette vel? i.e. det tas ikke på HPs garanti, men på reklamasjonsretten som er på 5 år (viktig som forbruker å vite forskjellen på garanti og reklamasjonsrett!). Litt keikete skrevet, men ser ikke problemet.

 

Skulle de derimot finne ut at skaden er selvforskyllt, må du betale det selv ettersom reklamasjonsretten ikke dekker det.

 

Her er det nok du som har misforstått og "er vanskelig". Evt. kan du ringe til HP og få en spesifisering av meningen i ordlyden, men utifra setningen (det du postet) skulle det bety" gratis rep eller bytte, som ikke går på garantien, men som dekkes av nasjonal kjøpslov (reklamasjonsretten)" ?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Først i skjemaet står det med rød skrift ".... en gratis reparasjon eller et bytte utenom garantien i henhold til nasjonal kjøpslov". Dette er vel ikke riktig?

Videre står det til slutt at "ved å sende inn dette dokumentet så bevitner jeg at produktets feil/mangel ikke allerede er dekket av noen annen form for garantiforlengning eller forsikring". Jeg mener jo at dette også er feil.

Jeg må også godta å betale en avgift på 350 NKR hvis HP ikke er enig med meg om feilen.

Hvis det bare er ett års garanti på maskinen stemmer jo det første. Det andre betyr bare at du bekrefter at du ikke er dekket på noen annen måte. Å ta seg betalt for ingen feil funnet, eller i dataverdenen ofte softwarefeil, er helt greit og helt vanlig.

Lenke til kommentar
De har hatt slike skjemaer lenge. Ring og prat med Exceptions-avdelingen til kundeservice, og forklar saken der. Få en OK på saken, og send RMA-nummeret til netshop...

 

 

Er denne Exceptions-avdelingen hos HP?

 

Et annet spørsmål: hvis jeg skriver under på dette skjemaet, kan det da brukes mot meg ved en seinere anledning?

Lenke til kommentar
Her er det nok du som har misforstått og "er vanskelig". Evt. kan du ringe til HP og få en spesifisering av meningen i ordlyden, men utifra setningen (det du postet) skulle det bety" gratis rep eller bytte, som ikke går på garantien, men som dekkes av nasjonal kjøpslov (reklamasjonsretten)" ?

 

Slik som du beskriver dette, så har nok jeg misforstått ordlyden. Tolket dette som om jeg ikke hadde noen form for nasjonal reklamasjonsrett.

 

Skal skanne inn hele skjemaet når jeg kommer hjem ikveld.

 

/Magne

Lenke til kommentar

Jobber selv som servicetekniker og også primært med HP.

DV6000 har 1 års garanti, og siden din maskin er eldre enn dette kan du ikke få det på garanti.

 

Utifra problemet som jeg leser det er det ikke selvforskyldt (uten å kunne si dette 100% sikkert ettersom jeg ikke har feilsøkt maskinen selv), og du kan da benytte reklamasjon som er på 5 år.

 

Utifra informasjonen som er gitt her mener jeg at det er Netshop som skaper seg. De kunne fint ha feilsøkt, samt prøvd ut standard prosedyrer for å fikse maskinen uten at dem trengte nye deler.

 

Dersom du ikke ønsker å skrive under på forespørselen om gratis reperasjon, kan du selv feilsøke maskinen (ettersom du ikke har garanti lenger). Du kan f.eks. forsøke å reseate WIFI-kortet og gjøre det samme med skjermen. DV6000 er ikke noe vanskelig å skru i, og kan komme med nærmere forklaring hvis du ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Har en HP bærbar Pavilion dv6060ea. Denne er 1,5 år gammel og har nå mistet den trådløse forbindelsen for andre gang + at forbindelsen til skjermen er dårlig. Leverte derfor denne til Netshop for reparasjon. Alt virket OK.

Etter 14 dager ringte jeg Netshop for å høre hvordan det gikk. Da fikk jeg beskjed om at maskinen fortsatt lå i Sandefjord hos Netshop med navnet mitt på. De manglet vissnok min underskrift på et skjema som HP krevde! Ble enige om at de skulle sende skjemaet på mail så jeg kunne skrive under. Men jeg ble litt forundret når jeg leste skjemaet jeg skulle skrive under på. Overskrift på skjemaet var:

"Forespørsel om gratis reparasjon/bytte".

Først i skjemaet står det med rød skrift ".... en gratis reparasjon eller et bytte utenom garantien i henhold til nasjonal kjøpslov". Dette er vel ikke riktig?

Videre står det til slutt at "ved å sende inn dette dokumentet så bevitner jeg at produktets feil/mangel ikke allerede er dekket av noen annen form for garantiforlengning eller forsikring". Jeg mener jo at dette også er feil.

Jeg må også godta å betale en avgift på 350 NKR hvis HP ikke er enig med meg om feilen.

 

Resultatet var at jeg ikke skreiv under dette kravet, og Netshop skal da sende maskinen tilbake til meg ureparert.

Jeg ringte derfor til HP for å forhøre meg om hva jeg skulle gjøre. Jeg skal da ringe en tekniker hos HP når jeg får maskinen tilbake. Så får jeg se hva som skjer da. Men HP var også inne på 1 års garanti på maskinen!

Så mitt egentlige spørsmål er vel om det kun er er 1 års garanti på produktet og at det er HP som er vanskelig og ikke Netshop?

Eller er jeg bare vanskelig fordi jeg ikke vil skrive under skjemaet?

Eller kunne Netshop håndtert dette anderledes via reklamasjonsreglene istedet for garantibestemmelsene? Slik at jeg ikke trengte skrive under på noe skjema jeg mener har et feilaktig innhold?

 

 

Mvh

Magne

 

Ring forbrukerrådet. Du skal ha 2 års reklamasjonsrett på maskina (om ikke mer). Dessuten er det Netshop du skal forholde deg til og ikke HP. Netshop har ansvaret ovenfor deg, de kan ikke skyve det videre...

Lenke til kommentar

Har samme pc..samme :mad: problemer...har haft den 3 ggr på service..hovedkortet eller dess komponenter går alltid i stykker. Läste att HP har ett stort lager med deler som de må bruke opp..ja även att de bytter till akkurat samme hovedkort som haft dålig kvalitet. Ringde forbrukerrådet ang. garantin som blev forlenga..de sa att den spiller ingen rolle uansett for den garantin gjelder i norge uansett utøver tidsperioden som HP gir. Så HPs "snillhet" på detta ubrukelige produkt är "fejk". Nu fungerer min laptom men neste gang den ryker så ska jag ha rett till o få penga tilbake sa forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Har en HP bærbar Pavilion dv6060ea. Denne er 1,5 år gammel og har nå mistet den trådløse forbindelsen for andre gang + at forbindelsen til skjermen er dårlig. Leverte derfor denne til Netshop for reparasjon. Alt virket OK.

Etter 14 dager ringte jeg Netshop for å høre hvordan det gikk. Da fikk jeg beskjed om at maskinen fortsatt lå i Sandefjord hos Netshop med navnet mitt på. De manglet vissnok min underskrift på et skjema som HP krevde! Ble enige om at de skulle sende skjemaet på mail så jeg kunne skrive under. Men jeg ble litt forundret når jeg leste skjemaet jeg skulle skrive under på. Overskrift på skjemaet var:

"Forespørsel om gratis reparasjon/bytte".

Først i skjemaet står det med rød skrift ".... en gratis reparasjon eller et bytte utenom garantien i henhold til nasjonal kjøpslov". Dette er vel ikke riktig?

Videre står det til slutt at "ved å sende inn dette dokumentet så bevitner jeg at produktets feil/mangel ikke allerede er dekket av noen annen form for garantiforlengning eller forsikring". Jeg mener jo at dette også er feil.

Jeg må også godta å betale en avgift på 350 NKR hvis HP ikke er enig med meg om feilen.

 

Resultatet var at jeg ikke skreiv under dette kravet, og Netshop skal da sende maskinen tilbake til meg ureparert.

Jeg ringte derfor til HP for å forhøre meg om hva jeg skulle gjøre. Jeg skal da ringe en tekniker hos HP når jeg får maskinen tilbake. Så får jeg se hva som skjer da. Men HP var også inne på 1 års garanti på maskinen!

Så mitt egentlige spørsmål er vel om det kun er er 1 års garanti på produktet og at det er HP som er vanskelig og ikke Netshop?

Eller er jeg bare vanskelig fordi jeg ikke vil skrive under skjemaet?

Eller kunne Netshop håndtert dette anderledes via reklamasjonsreglene istedet for garantibestemmelsene? Slik at jeg ikke trengte skrive under på noe skjema jeg mener har et feilaktig innhold?

 

 

Mvh

Magne

Dette skjemaet er ikke noe du som sluttkunde skal ha. Det er Netshop som skal signere og sende til sin forhandlersupport. Du som sluttkunde blir bare avvist på den kontaktinfoen de har sendt deg med skjemaet ;)

 

Skjemaet du har fått er en helt standard prosedyre, og er ikke fullt så "skremmende" som det kan virke. Det er litt merkelig at en rutinert forhandler som Netshop ikke vet hvordan de skal gjøre dette, men det er ikke så mye å bekymre seg for. Det har dessverre for deg tatt to unødvendige uker fordi Netshop ikke sendte skjemaet til sin forhandlersupport som de skulle med en gang, men som forklart av andre er det bare en litt tung ordlyd som er valgt av de som laget skjemaet.

Lenke til kommentar
Dette skjemaet er ikke noe du som sluttkunde skal ha. Det er Netshop som skal signere og sende til sin forhandlersupport. Du som sluttkunde blir bare avvist på den kontaktinfoen de har sendt deg med skjemaet ;)

 

Dette stemmer som TEE sier, skjemaet skal fylles ut av Netshop, da det er de som er kunde av HP, og du er kunde av Netshop. Du KAN kreve maskinen reparert av HP direkte om du vil, da reklamasjonsretten kan rettes mot alle ledd i handelen, opp til og med produsenten. (Men ikke f.eks. de som produserte de inviduelle delene til maskinen for HP).

 

Hvis maskinen blir reparert får du ny reklamasjonstid på delen/delene som ble byttet ut (2 eller 5 år). Etter tre forsøk, og det er fjerde gang du får problemer, kan du heve kjøpet, eller kreve omlevering av tilsvarende NY vare. Dvs. tilsvarende prisen på maskinen da du kjøpte den som ny (samme ytelse-/prisklasse), eller bedre. De kan ikke gi deg noe dårligere!

 

PS! Tar reparasjonen mer enn 1 uke har du krav på midlertidig erstatningsmaskin.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Hvis maskinen blir reparert får du ny reklamasjonstid på delen/delene som ble byttet ut (2 eller 5 år). Etter tre forsøk, og det er fjerde gang du får problemer, kan du heve kjøpet, eller kreve omlevering av tilsvarende NY vare. Dvs. tilsvarende prisen på maskinen da du kjøpte den som ny (samme ytelse-/prisklasse), eller bedre. De kan ikke gi deg noe dårligere!

 

PS! Tar reparasjonen mer enn 1 uke har du krav på midlertidig erstatningsmaskin.

Du finner nok ingen avgjørelser i FTU som sier at du får ny reklamasjonsrett på utbyttede deler. Du finner heller ikke noen selgere/produsenter som vil gi deg dette. Jeg skulle gjerne visst hvor du finner grunnlag for den påstanden.

 

Forøvrig finnes det ingen regler som sier at du har krav på nytt produkt ved 4. gangs feil. Ved 3. gang samme type feil kan du kreve heving. Det er den eneste fastsatte grensen som finnes.

 

Kravet om lånemaskin er heller ikke ubetinget. For de fleste nettbutikker vil det kunne påberopes en urimelig kostnad og ulempe å måtte sende ut et låneprodukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...